Avatar billede sohan Nybegynder
02. oktober 2004 - 14:52 Der er 15 kommentarer

Overclocking af grafikkort og processer

Jeg lidt interesseret i at overclocke mit computer, men er ikke helt sikker på hvordan.

Mit system er som følgende

MSI K7N2
AMD Barton 2500+
512 3200 DDR
POV Gforce 5900XT 128 ram
2*120 WD SATA Raid 0

Jeg har prøvet at benchmark'e i 3dMark 2001se og 2003

I 01se får jeg ca. 12000
og i 03 får jeg ca. 5000

Er det ok i forhold til min com?

Jeg har læst at mange kan overclocke 2500+ ved at sætte den til 11*200 mhz. Det har jeg prøvet og hvis jeg hæver vcore til 1,75 kan jeg starte op, men der kommer "blå skærm" når Windows starter. Hvad kan det skyldes?

Jeg har også leget lidt med riva tuner. Jeg har prøvet at hæve ram'en 760, men det forbedrede ikke resultatet i 3dmark, så jeg satte den ned igen (default: core 390, ram 700).
Er der nogen der ved hvor meget man kan hæve core og ram med, uden det kræver superkøling?
Avatar billede sohan Nybegynder
02. oktober 2004 - 19:34 #1
Min driver er 5900xt 61.77
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2004 - 13:26 #2
Normalt er det en smal sag at få en Barton XP2500+ til at rende 11*200Mhz, min egen snurrer 11*220 med vandkøling.
Hvilken køler har du og hvad er din max. CPU temperatur ?.
Avatar billede sohan Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:37 #3
Jeg købt den som et BOX set, så det er standard køleren jeg har. Men jeg har sat en ekstra 80 mm. blæser bag processoren, så der burde vel være nok køling. Min temp. liger normalt mellem 45-55. Jeg ikke helt hvad den max kommer op på, hvis den virklig bliver presset.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2004 - 13:44 #4
Prøv en "torture test" med Prime95 fra http://www.mersenne.org/freesoft.htm så kan du virkelig se hvad din max temp er. Box køleren ikke måske ikke god nok.
Avatar billede sohan Nybegynder
03. oktober 2004 - 14:06 #5
Det vil jeg prøve. Men kan varme fremprovokere blå skrærm? Jeg troede at computeren lukkede eller frøs hvis den blev for varm?
Kan det eller have noget med mine ram settings at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2004 - 14:11 #6
Hvad er dine RAM settings ?. Hvilken RAM er det helt nøjagtigt ?.
Avatar billede sohan Nybegynder
03. oktober 2004 - 14:13 #7
Jeg kørte testen i 5 min. Temperaturen lå 60
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2004 - 14:18 #8
Prøv 30 min eller 1 time.
Avatar billede sohan Nybegynder
03. oktober 2004 - 14:24 #9
RAM'en er noname PC3200

Mine settings er

DRAM Clock 200 Mhz
T-(RAS) 8
T-(RCD) 3
T-(RP ) 3
Cas-Latency 2.5

Det er deres default setting.
Avatar billede sohan Nybegynder
03. oktober 2004 - 14:57 #10
Efter 31 min var max temp 63 grader.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2004 - 19:32 #11
OK, det er i overkanten. Det er sikkert derfor du ikke kan overclocke. Hvad er temperaturen hvis du kører med åbent kabinet ?.
Avatar billede sohan Nybegynder
03. oktober 2004 - 20:13 #12
Det tester jeg lige i morgen. Kan du sige noget om mine benchmark resultetar? Er det hvad man kan forvente? Jeg troede et 5900xt ville ligge højere end 12000 i  3d mark 2001 se
Avatar billede gl.k. Nybegynder
04. oktober 2004 - 00:26 #13
Ikke OC ligger mit POV også der omkring. Find ud af, hvor meget du kan OC dit kort.
Autodetect duer nok ikke. Det kræver så fx. "coolbits".
Avatar billede foogle Nybegynder
04. oktober 2004 - 12:22 #14
RAM'en er noname PC3200

Mine settings er

DRAM Clock 200 Mhz
T-(RAS) 8
T-(RCD) 3
T-(RP ) 3
Cas-Latency 2.5

Det er deres default setting.

smid det til 8-3-3-2 :) kæøre jeg med min GIAL ram :) og gir kanont ;) ved dog ikke om dine ram kan kalre det prøv ellers sæt dem tilbage....

Hvis din Temp liggger på 60 Grader FULL Load så stop med at OC.... det kan din CPU Ikke kalre evt. køb ny kølere eller la vær med at overclcoke mere ;)

Du kan evt. se min com oplysnignere på www.foogle.dk :) og ja jeg er da villgie til at hjælpe dig det jeg nu kan.... hvis du får mange problmere kan du gå på www.overclockning.dk og få hjælp der fra de er kanon de folk der er der inde ;)
Avatar billede bukkebruse Nybegynder
14. oktober 2004 - 22:33 #15
Ved overclocking af 5900xt er der som regel mest at hente på core. Afhænger af RAM-leverandør. Mit Club3D-kort kørte fint med en core på 440 med standardkøler, men RAM kunne jeg ikke hente meget på.
Se http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/fx5900xt-modding.html