Avatar billede splint Nybegynder
01. oktober 2004 - 22:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Har ikke paswordet til Bios

Jeg har købt en brugt Computer "BAZES computers" hvor jeg havde tænkt mig at installere en extra harddisk som slave, og så ville jeg gerne ind i BIOSEN for at få den til at detekte HDDen men det kan jeg ikke da den vil have et password som jeg altså ikke har.
Kan I lige løse det lille problem for mig? tak.

Splint
Avatar billede thomashove Nybegynder
01. oktober 2004 - 22:12 #1
du kan som regel foretage en reset af din bios via nogle jumpers på bundkortet. Så et sted at starte er at finde ud af hvilken model dit bundkort er og derefter finde den tilhørende manual...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. oktober 2004 - 22:13 #2
Nogle bios skal "kortsluttes" - men det skulle fremgå af din manual.
Nogle bundkort er det nok at fjerne et batteri, men det er vist mere de ældre...
Avatar billede tofte Juniormester
01. oktober 2004 - 22:16 #3
Prøv med
http://www.cgsecurity.org/index.html?cmospwd.html

den kan tage ret mange. Men det er ikke sikkert den kan tage din.
Avatar billede tofte Juniormester
01. oktober 2004 - 22:16 #4
du skal bare køre programmet cmospwd.exe fra en dosprompt, det skal være fra en dosprompt
Avatar billede peet-49 Novice
01. oktober 2004 - 23:05 #5
Tag batteriet ud en halv times tid, strømkablet skal være afmonteret, derefter er der ingen password på bios.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. oktober 2004 - 03:00 #6
Når du har købt en brugt computer, var det måske rart at vide, hvad den indeholder af hardware. Til et formål er Everest Home Edition glimrende, og gratis. Kan bl.a give opl. om bundkort og BIOS, model og versionsnr. Hent det her
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en

Hvis du helst vl undgå at "rode" i computeren, men bruge et program til at nulstille bios, kan KillCmos anbefales, gratis. Hent det her
http://www.softpedia.com/public/cat/13/7/13-7-60.shtml
Avatar billede splint Nybegynder
12. oktober 2004 - 04:17 #7
Ang. tofte`s foreslag med dospromten det kan ikke lade sig gøre, dos reagerer ikke på noget som helst jeg skriver.

Splint.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:24 #8
Har du fulgt fremgangsmpden beskreveet i readme filen, bla. at der skal bootes fra en bootdiskette??
Hvilken Windows har du på den pc?

Alternativt, har du prøvet KillCMOS sm jeg har link'et til.
Avatar billede splint Nybegynder
09. januar 2005 - 21:49 #9
Jeg hentede programmet KillCmos fra  http://www.softpedia.com/public/cat/13/7/13-7-60.shtml
det virkede med det samme.
At jeg så kom til at oprette et nyt pasord med det samme er så iogforsig ligemeget da jeg jo nu ved hvad det er.

Så det er  halifax  der får pointene for sit svar