Avatar billede irma_n1 Novice
01. oktober 2004 - 11:34 Der er 1 løsning

dele WLAN i 2

Hvis man laver et WLAN som har dens eget VLAN, mens LAN også ligger i dens eget VLAN. Så har man et IT afdeling som har også fået et VLAN, men denne gælder kun for de kablede klienter, mens it afdelings computer der skal på WLAN deler WLAN med de andre almindelige klienter.

Hvordan skal jeg designe så at it afdelingens wlan er skillet fra de andre wlan klienter? Er det nødvendigt at have to acces points, så den ene kører almindelig WLAN, mens den anden er bare for IT afdelingen??
Avatar billede abruhn Nybegynder
04. oktober 2004 - 21:48 #1
Det er muligt med de mere advancerede access punkter at opdele det i flere vlan, så hvis en bruger tilhøre it afdelingen kommer brugeren i det vlan det tilhøre it afdelingen og andre brugere kommer i et andet vlan. måden det gøres på er at validre brugerne via 802.1x det er 802.1x som gør det muligt på bagrund af bruger navn eller et certificat at fordele brugerne i foskellige vlan.
Men som sagt dette kræver at der brugers de mere advancerede former for access punkter f.eks. access punkter fra Cisco eller HP. Man kan også sætte 2 access punkter op.

Hvis det er til proffesionelt brug kan du evt. søge råd hos de eksperter som er på markede. f.eks www.conscia.dk har meget stor viden inden for Wlan.