Avatar billede firehat Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til kredsløb

Hej,

Skal have lavet et kredsløb hvor at man trykker på en knap, og så giver den strøm tilfældigt ud af én port ud af fire.

Nogen der kan hjælpe med at finde sådan et kredsløb?

Tak på forhånd!

/Firehat.dk
Avatar billede egede Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:44 #1
Jeg må indrømme at jeg har ret svært ved at forestille mig et en CMOS der kan generere et 'ordentligt' tilfældigt tal, så jeg tror næsten jeg vil anbefale at du skriver et lille program som giver et 1-tal på en tilfældig pin på parallelporten.

Du kan evt. gøre brug af dll'en fra dette link (klik på Windows 95/NT Port I/O Driver)
http://www.driverlinx.com/DownLoad/dnload.htm#Windows%2095/NT%20Port%20I/O%20Driver?ID=1096624465281
Og hvis du vil hvordan printerporten er opbygget så er der et link her
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/

Men det skal dog siges at hvis du gør det er det på eget ansvar, så hvis du ikke er helt hjemme i elektronik anbefaler jeg ikke min løsning alligevel :)
Avatar billede firehat Nybegynder
01. oktober 2004 - 14:47 #2
hmm...er ikke helt inde i elektronik. Og den skal helst ikke tilsluttes til computer. Det skal gerne være et kredsløb med et 9V batteri eller lign. Det skal være sådan at når man trykker på knappen skal der ca gå 10-15 sek og så skal den sende strøm ud til en af de fire.
Avatar billede firehat Nybegynder
01. oktober 2004 - 14:49 #3
man må da kunne lave nogle tilfældige tal med ren elektronik, hvordam laver man ellers denne: http://www.brinck.dk/byggesaet/br54b.asp
Avatar billede wolfborn Nybegynder
01. oktober 2004 - 19:09 #4
Hvis du laver en oscillator, som oscillerer meget hurtigt, i sammenhæng med en johnson stage counter, vil det være muligt at sende et signal ud på en af de 4 ben....det eneste som der er lidt tricky ved dette er at det ikke er tilfældigt, men det går derimod meget hurtigt.... ligger lige hovedet i blød, vender tilbage når jeg har tegnet det
Avatar billede wolfborn Nybegynder
01. oktober 2004 - 19:46 #5
hmm...jeg tegnede noget, men det bliver ret kompliceret, hvis du ikke er helt inde i elektronikkens verden gør det jeg har tegnet bare alt for forvirret :)
du kunne eventuelt købe byggesættet fra brinck og starte med at lege lidt med det, den tegning jeg har fået lavet koster snilt 50-60 kr. og så er den ikke engang nær så "fancy" som brincks.
Avatar billede firehat Nybegynder
01. oktober 2004 - 23:49 #6
Jeg har lavet 3-4 byggesæt fra brinck. Vil meget gerne se det kredsløb - kan evt være det giver mig lidt inspiration.
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. oktober 2004 - 19:17 #7
Det er jo ret simpelt at lave en lille prg-stump i Basic / Comal eller andet sprog,-
en random-funktion som genererer tallene 0-4 og sender til printerporten. Vil man sikre comp. er det en god ide med optokobler så 'fumleri' med det tilkoblede ikke brænder porten af. Så vidt jeg husker, har Brinck et byggesæt ( næsten skræddersyet ) til formålet - og der er vist et prg. til fri download.
På internettet er der masser om lignende ( elektronik og softw. ) bl. a. vedrørende brug af steppermotorer.
Vh. Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. oktober 2004 - 19:20 #8
Kig på Brinck Br848
Vh. Richard
Avatar billede firehat Nybegynder
02. oktober 2004 - 22:25 #9
hehe...skrev at den skulle være uafhængig af computer :)
Avatar billede egede Nybegynder
03. oktober 2004 - 21:08 #10
Efter inspiration af wolfborn vil jeg anbefale en BIN-counter sat til en forholdsvis hurtig clock (ingen grund til at brænde counteren af), der resetter ved fire, og så en lille logisk sammenligning der finder ud af hvor der skal strøm hen, og så evt. latche i en flip-flop hvis det er det der skal til... (jeg har ikke lavet et diagram, men det må da umiddelbart fungere,jeg ved ikke hvad prisen er, da jeg selv har gratis adgang til det meste :))
Avatar billede juleroesen Nybegynder
05. oktober 2004 - 01:26 #11
hmm. har måske en løsning, sakl lige have noget på plads. Der er 1 knap som man så trykker på også går der ca. 15 sek hvorefter 1 ud af de 4 porte bliver aktive?? er det rigtig forstået???
Avatar billede firehat Nybegynder
05. oktober 2004 - 14:57 #12
ja, lige netop :) men uden brug af computer
Avatar billede firehat Nybegynder
01. februar 2005 - 15:06 #13
lukker