Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan med trådløst netværk?

Hejsa,

Hvad trådløst netværk, såh, tja, rent ud sagt, er jeg et skvat i det tilfælde.. :P

Skal man ud og investere i ny switch samt netkort? eller kan man købe sådan noget "antenne" lignende ting, og sætte på det gamle?
(ligesom jeg har set rundt omkring på edbpriser.dk på nogle af tingne)

For jeg kunne nemlig godt tænke mig, nu hvis jeg snart får en laptop, så at laptop'en kører med trådløst net, da det er irriterende at slæbe et kabel med rundt i huset hele tiden.. ;-)

Sådan at laptop kører med trådløst, og de andre med normalt...

På forhånd tak.

d4rkd3vil
Avatar billede locturian Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:49 #1
Hej,

Jeg har netop selv, i tirsdags faktisk, købt mig en Linksys 54mbit wireless router. I den er der både router, switch og 54mbit trådløst accesspoint. Der er 4 udgange til alm. computere, og tilgang til trådløse enheder. De alm. udgange kører med 10/100mbit..

Et kanont produkt :)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516
Avatar billede locturian Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:50 #2
Det skal lige siges, at jeg netop købte den fordi at jeg gerne ville være trådløs med min bærbare - Og det er super nemt at sætte op (Nu har jeg godt nok en del netværks erfaring, men alle burde kunne gøre det uden problemer)

Husk, at det kræver specielle netkort til de stationære (samt bærbare hvis du ikke har centrino!) for at køre trådløst...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:57 #3
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:59 #4
https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?varenr=52985
https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?varenr=52988 (3 stk.)
skaffede jeg for et par uger siden - virker fint - incl ~100m. ned af gaden...
Avatar billede laped98 Nybegynder
01. oktober 2004 - 10:20 #5
har osse haft trådlød router og det virke fint på ET fladt plan uden vægge,,, har en lynksys rourter. og det kører osse af h til men det er meget med forbindelsen der ikke kan nå mere en max 20 meter bare forde den skal i gennem 2 murerstens vægge så kan den ikke række... og selv om man trækker den 15 meter længere ind i huset for at få bedre forbindelse så går den helt i kage... og så vil den slet ikke ??...
Avatar billede kenp Novice
01. oktober 2004 - 10:31 #6
laped98 -> ja når du skriver 2 murstensvægge så forstår jeg det godt! i sådanne nogle er der normalt også jern i og det skærmer signalet.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
01. oktober 2004 - 13:46 #7
locturian:

Okay, Kunne godt være man skulle ud og investere lidt i sådan en ;-)

kenp:
Nu da du skriver det med de 2 murstensvægge, at du så godt forstår at der kommer dårligt signal... Hvad med vægge af beton? Som majsmarken nævner, noget med ~100m ned af gaden, jeg har nemlig en ven, som jeg ofte tager min stationære med over til, så spiller vi, o.lign. - der ville det jo være nemmere med den bærbare, og så tænkte jeg på om hvis jeg køber en lap med wireless ting, så er der vel ikke almindeligt netkort også? eller? Bare hvis jeg så er over hos min ven, og den ikke kan række derover til.. :-)

Og tak for de hurtige svar/kommentare :-) kikker lige lidt på de links jeg ikke har tjekket ;-)
Avatar billede kenp Novice
01. oktober 2004 - 15:36 #8
ja normalt er der også plads til alm. netkort i en bærbar!

Det som gør forskellen på om du kan række langt ikke langt, er mange gange ikke routeren, men i højgrad også det trådløsenetkort, generelt set så er et pmciakort som majsmarken har købt i forhold til et som er indbygget meget bedre!

Men man skal jo huske på at næsten alt kan være med til at blokere for signalet! mure, strøm osv.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
01. oktober 2004 - 16:07 #9
Nu har jeg kikket rundt omkring, f.eks på www.midtdata.dk, på bærbare computere, på nogle af deres, kan man ved hjælp af en knap (Konfigurer) vælge, om der skal være indbygget wireless ting i, eller ej. Vil det så sige sig, at det er bedst med kvaliteten, hvis jeg vælger at det ikke skal være på, og så selv køber et og sætter i? eller?
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
01. oktober 2004 - 16:10 #10
Næh, undskyld.. "54 Mbit trådløs (Indbygget)", even ;-)
Avatar billede locturian Nybegynder
02. oktober 2004 - 12:59 #11
Der er ikke den store forskel på signal styrken for et PCMCIA kort, og så det indbyggede kort. Det indbyggede kort har også en antenne, den går bare op langs kanten ad skærmen.

Jeg har udemærket signal på min bærbare lige nu - Jeg sidder på et kontor i kbh, og har trådløs forbindelse. Jeg aner seriøst ikke hvis internet det er - Det kan være kontoret ved siden af, eller kontoret 2 etager nede - Men kører på 5.5mbit - Ganske udemærket til internet :) - Hjemme kører jeg på fuld skrue med 54mbit...