Avatar billede emma-sofie Nybegynder
29. september 2004 - 18:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

MS MovieMaker II - Hvordan brænder jeg til DVD

Hej
Jeg er her til aften begyndt at arbejde med MovieMaker 2. Men hvordan brænder jeg til DVD ?? - Jeg syntes kun der står CD !!!

Og hvordan sikrer jeg mig, at der brændes med den ultimativt højeste kvalitet ???

Tak ;-)
Avatar billede diversion Nybegynder
29. september 2004 - 21:38 #1
Ja, MS Moviemaker kan ikke lave DVD direkte.
Der findes andre programmer der kan. Selv bruger jeg Pinnacle Studio 9.
Men Adobe Premier (pro) kan også anbefales (noget mere avanceret end studio 9)

Der findes dog artikler rundt omkring om hvordan man kan lave en DVD alligel med MS moviemaker. Se f.eks.: (hvis du forstår engelsk)
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/moviemaker/expert/bridgman_burndvd.mspx
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
29. september 2004 - 21:51 #2
OK - Tak for dit svar.

Er du en haj ? Prøv lige at høre:

Jeg klipper filmen i MovieMaker2 - Så kan jeg vel bare brænde den med Adobe Premier programmet ??  - Det har han nemlig, ham jeg skal over til og brænde DVD'erne....

By the way: Læste lige i artiklen, at når jeg capturer fra videokameraet, skal jeg vælge DV-AVI kvaliteten !!!!  UPS - Jeg valgte jo den "recomended" - Da jeg troede det var den bedste kvalitet !!!

Øv...

Men tak for dit svar. ;-)
Avatar billede norbert Nybegynder
29. september 2004 - 22:06 #3
DV-avi er den allerbedste kvalitet at capture i, den er nøjagtig magen til kvaliteten i kameraet, men til gengæld fylder den sindssyg meget på din harddisk. Men når den så bliver brændt på DVD får du en rigtig god kvalitet.
Avatar billede diversion Nybegynder
29. september 2004 - 22:16 #4
Der skulle ikke være noget i vejen for at klippe i Moviemaker og eksportere til en video fil du kan tage med ned til ham du kender.
Jeg tror ikke du kan gøre det så du kan videre-redigere i den i Premiere - altså se den redigering du har lavet i Moviemaker, men hvis det du vil blot er at lave en DVD, kan premiere jo bare læse dit filmklip ind og lave en DVD.
Dit problem må så være at få den store fil ned til din ven... men hvis du kan tage PCen med, er det jo ikke et problem.
Der er forøvrigt et godt forum, hvor mange spørger om nogle af de samme ting som du gør her: http://www.windowsmoviemakers.net/Forums/
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
29. september 2004 - 22:25 #5
Hej - og tak for jeres svar.

Jeg redigerer den færdig i MovieMaker.
Transporterer den via min 20 GB USB ext. harddisk - 1 times teater kan vel ikke fylde mere ????

Tak
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
30. september 2004 - 12:20 #6
Hej Emma-sofie

Det du evt. også kunne gøre, var at ligge din færdigredigere film tilbage på kamera (hvis kameraet har dv-in) og så når du kommer over til din kammerat ligge det tilbage på hans computer.

Ved bedste kvalitet vil 20min. fylde ca. 4 gb på din HD
Avatar billede norbert Nybegynder
30. september 2004 - 20:46 #7
Det er en kanon ide, den sonysoccer kommer med. Men det kræver så også at din kammerat som du skal have den over til, også har firewire så du kan overspille det den vej. Kvaliteten vil blive nøjagtig den samme som din original.
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
30. september 2004 - 22:07 #8
Tak Tak - Men jeg tror jeg transporter via min eksterne HD. Den er trods alt på 60 GB (Jeg kom til at skrive 20 før - I know)

Det er vel også det nemmeste !!

Nu skal jeg bare lige have styr på klipningen her inde i MovieMaker.

Jeg skal nok holde jer orienteret - Og bare sig til, hvis I skulle have nogle guldkorn........

Tak ;-)
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
04. oktober 2004 - 10:59 #9
Hej Alle

Jeg har fået en del tilbagemeldinger fra folk, der gerne vil have en DVD kopi.
Så derfor har jeg besluttet, at købe en DVD brænder selv...
Jeg har set de koster omkring 500 kroner.

MEN - Hvordan er det nu lige det der med: DVD + og DVD -

...og hvad med medierne....

Hvilken brænder skal jeg købe, for at være sikker på, at alle "almindelige" mennesker kan se den DVD film jeg laver, på deres eget fjernsyn med deres almindelige DVD afspiller ???
Avatar billede diversion Nybegynder
04. oktober 2004 - 11:03 #10
De fleste DVD brændere kan brænde begge medietyper idag. Du skal blot bemærke om der står både + og - i beskrivelsen.
Desuden kan man nu brænde i 2 lag hvor man før kun kunne brænde i et lag.
De hedder noget med dual layer..
Gå efter sådan en, for den kan også "det gamle" og er samtidig fremtidssikker.
Bemærk dog at dual layer medier er meget dyre
Avatar billede diversion Nybegynder
04. oktober 2004 - 11:05 #11
Husk at dele point ud, og start et nyt spørgsmål, når det egentlig ikke længere har noget med det andet at gøre. Det er princippet her i Eksperten.
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
04. oktober 2004 - 11:20 #12
Smukt.

Konklusion:
1.
Jeg skal finde en brænder der kan brænde i (+) & (-) ??
(OK - Men kan disse så læses af både (-) & (+) maskiner ??)
2.
Endvidere så skal brænderen brænde i dual layer ??
(Er der nødvendigt pt. ?)

Tak - Point tilgår.
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
04. oktober 2004 - 11:22 #13
Point til Division. Nu kan jeg brænde DVD'er via MovieMaker med dit link. Tak.
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
04. oktober 2004 - 11:34 #14
OK - Jeg tror jeg har lidt mere styr på det nu.

Opretter lige dette spørgsmål - Det er jo vigtigt, at jeg nu køber den rigtige og bedste...

;-)
http://www.eksperten.dk/spm/546577
Avatar billede diversion Nybegynder
04. oktober 2004 - 11:36 #15
1) Når du har en brænder der kan begge dele, kan du jo finde ud af hvad den afspiller du skal lave DVD til kan læse. De fleste (især billige) DVD afspillere kan læse begge dele. Jeg har ikke fundet noget system i hvilken type af medie afspillerne bedst kan lide. Det er vist næsten 50/50.
2) Nej det er ikke nødvendigt, men de koster stort set det samme. Som sagt er dual layer medier meget dyre, så der går noget tid før det bliver aktuelt at købe sådan nogle.
3) Desuden vil jeg anbefale dig at købe medier i udlandet. F.eks. i Tyskland. Der er RIGTIG MANGE penge at spare. Det gør jeg selv. Man kan jo bare bestille over internettet, så kommer de med posten.