Avatar billede allanfo Praktikant
28. september 2004 - 23:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Brugt bærbar vil ikke installere Windows

Jeg har en Toshiba Satellite med en 1.8 GHz Celeron, som en kollega har bedt mig lægge styresystem på. Der var WinXP Home, og han ville gerne have Pro.

Den bærbare nægter at boote fra CD-rom, og jeg kan ikke komme i BIOS. I opstarten er der en række ikoner (repræsenterende hhv. HD, CD, LAN m.v.), og man skulle kunne vælge boot-device med F12. Virker ikke.

Nu har jeg prøvet at fjerne harddisken fra den bærbare, og så vil den jublende gerne boote fra installations-CDen, men så snart jeg sætter harddisken i, så nægter den at boote fra CDen igen.

Nu har jeg så tænkt at hvis jeg tager harddisken ud, formatterer den i en anden maskine og sætter den tilbage, så vil den boote fra CD-rommen. Men nej. Nu har jeg så en maskine der ikke har noget styresystem, og kategorisk nægter at lade mig installere noget som helst på den.

Nogen idéer?
Avatar billede kenp Novice
28. september 2004 - 23:37 #1
har den diskette drev? for så kunne du jo bruge bootdisketter!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. september 2004 - 23:42 #2
Prøv lige at tage harddisken ud igen og sætte den tilbage i den maskine hvor du formaterede den. OBS !!! Den skal være den eneste harddisk i den maskine.
Start så installationen på denne maskine. Når så den vil genstarte første gang slukker du for den og sætter harddisken tilbage i den bærbare og færdiggør installationen i den.

Det burde virke.
Avatar billede allanfo Praktikant
28. september 2004 - 23:48 #3
Jeg prøver lige med en bootdisk.

Desværre så er den eneste mulighed jeg har for at bruge en 2.5 tomme harddisk at montere den i et USB-kabinet, og så duer det vist ikke med at installere. Måske kan jeg låne min søsters i morgen.
Avatar billede allanfo Praktikant
29. september 2004 - 00:06 #4
Efter langt om længe at finde en æske disketter, og hente en fil fra www.bootdisk.com, er jeg desværre lige vidt. Når jeg starter den bærbare, viser den kortvarigt en skærm med "Toshiba" med store bogstaver, en række ikoner der repræsenterer de forskellige boot-devices, og 2 sekunder efter skriver den:

NTLDR mangler
Tryk CTRL+ALT+Delete for at genstarte.

Så i morgen forsøger jeg med min søsters bærbare (og hvis jeg er i live i morgen aften har jeg ikke også spoleret DEN).

Jeg lader lige spørgsmålet stå indtil da.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. september 2004 - 00:11 #5
Selvfølgelig, og held og lykke med det.
Avatar billede kenp Novice
29. september 2004 - 08:22 #6
heyyy hvorfor bruger du ikke bare de bootdisketter som der er lavet til xp ;) så kan du køre en repair eller indstallation direkte fra disketter!
http://danborg.org/exp/bootdisketterxp.htm
Avatar billede allanfo Praktikant
29. september 2004 - 12:33 #7
Den nægter at boote fra andet end den interne harddisk, hvis den er monteret. Og eftersom jeg har formatteret den interne harddisk, så er jeg lidt ude at svømme. Toshiba's hotline er heller ikke til nogen hjælp.
Avatar billede kenp Novice
29. september 2004 - 12:41 #8
Det lyder det mystisk go du kan ikke ændre det i bios boot rækkefølgen! prøv evt. at sætte dem alle til cd-rom.
Avatar billede allanfo Praktikant
30. september 2004 - 03:00 #9
Så, nu er jeg fuldstændig løbet tør for muligheder. Jeg installerede den genstridige toshiba's harddisk i min søsters Dell, og der virkede den fint. Jeg begyndte at installere WinXP, og da den kom op til at skulle genstarte første gang, slukkede jeg maskinen, hev HDen ud, og satte den tilbage i Toshibaen. Nu siger den, at Windows har en fejl, og yada yada yada. Ingen succes.

Og da jeg stadig ikke kan komme i bios eller boote fra noget som helst andet end den interne harddisk, så tror jeg min kollega har et problem. Heldigvis har jeg rådført mig med ham for hvert trin, så han kan ikke rigtig give mig skylden for at have gjort som han bad om.

Hvis jeg ikke får en ny idé, bliver jeg nok nødt til at lukke spørgsmålet, og give kollegaen hans bærbare igen uden at den kan bruges til noget. Andet end være en dyr dørstopper.
Avatar billede pollerunner Nybegynder
01. oktober 2004 - 12:13 #10
Sæt harddisken i usb box copier i386 folder fra xp cd over på harddisken tag en w98 boot disk skriv sys x(usb boxen)sæt harddiske i toshiba pc boot skift til i386 og kør winnt du kan evt kopiere smartdrv etc ind på HD
Avatar billede allanfo Praktikant
01. oktober 2004 - 14:14 #11
Det lyder lidt kryptisk, men det vil jeg da prøve.
Avatar billede allanfo Praktikant
08. oktober 2004 - 13:43 #12
Sorry - intet virkede.
Avatar billede coltmania Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:32 #13
På min forældres helt nye Toshiba Satellite 1,4 GHz celeron M skulle man bare trykke på Esc knappen under opstart så kom den og sagde, at man skulle trykke F1, og så kom man ind i bios´en og kunne ændre boot rækkefølgen.

Mvh.Carsten
Avatar billede allanfo Praktikant
12. oktober 2004 - 23:08 #14
Da jeg trykkede ESC under boot bad den om en kode, som ingen havde, hverken den nye eller den gamle ejer. Men nu er der en der arbejder professionelt med IT, der har haft den skilt ad. Og det sidste jeg har hørt er, at han efter flere timers arbejde har fået den til at køre igen.