Avatar billede elf Nybegynder
28. september 2004 - 17:29 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar - centrino eller

Hejsa,

Nu er det tid til at jeg får mig en bærbar..!

Følgende krav og forudsætninger:

- Skal bruges til diverse kontorprogrammer (excel, word, powerpint, database)
- Har ipod, så der skal være firewire port
- Gerne DVD brænder, dog som min. afspiller til bl.a. film (rejser meget med tog over lange afstande)
- Er ligeglad med diskettedrev, hellere fri
- Skal bruge den til Adobe, flashMX
- Lidt spil, men ikke tunge
- Gerne trådløst netværk
- Pænt design
- 512 DDR
- Pris: 8-10000 kr.

Er dette muligt og hvad vil I anbefale..?? - Skal jeg vælge centrino eller....??

Har kigget på centrino maskiner via edbpriser.dk, men bliver hurtigt forvirret. Nogen gange hedder det centrino, andre gange Pentium M, Celeron M, Centrino Pentium M, Intel Centrino Celeron M, synes det er lidt forvirrende. Det er sikkert det samme, men kan de så ikke skrive en betegnelse..! :-)
Desuden har jeg læst den ganske gode artikel freehelp har lavet..!

Tak for interessen :-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. september 2004 - 17:46 #1
He-he... ja - forvirringen er stor.

Centrino er et varemærke fra Intel, der dækker over et "mobilt koncept".

For ikke at rode mig ud i fejl selv, vil jeg hellere henvise til Intel:
http://www.intel.com/products/mobiletechnology/index.htm

De CPU'er der anvendes i maskiner, der kan "Centrino" mærkes, hedder Pentium-M. Se mere her:
http://www.intel.com/products/notebook/processors/pentiumm/index.htm?iid=ipp_perf+pmp&

Med den pris du har angivet, ender du med en consumer notebook (kendetegnet ved mange features, 1 års garanti og en lavere kvalitet en business notebooks). Personligt ville jeg kigge på Acer, Asus, Dell, HP og IBM.

Se listen på EDBpriser.dk med muligheder til max kr. 10.000
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=48&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=10000&Soegeord=&Equal7=&True402=&Trueval402=10084&Direction11=2&Sorted11=&Direction15=2&Sorted15=&Direction49=0&Sorted49=&Direction56=2&Sorted56=&Direction18=2&Sorted18=&Direction611=2&Sorted611=&Direction24=2&Sorted24=&Equal4=&Direction150=2&Sorted150=&True6342=&Trueval6342=43007&Direction157=0&Sorted157=&Equal38=&True10028=&Trueval10028=96147&Submit.x=0&Submit.y=0

PS: Der findes INGEN CPU, der hedder "Centrino" - hvis en forhandler skriver det, så har han ikke sat sig ordenligt ind i begreberne!
Avatar billede jpvj Nybegynder
28. september 2004 - 17:47 #2
PPS: Ja - jeg ville klart vælge en Centrino bærbar pga. lav vægt og lang batteri tid...
Avatar billede kanusti Novice
28. september 2004 - 18:46 #3
Jeg har købt min bærbare med centrino M hos www.edbgiganten.dk og det har jeg ikke fortrudt.

Den har 1,6 intel chipset med Centrino M teknologi, svarer ca. til 2,8 ghz pentiium 4, men udvikler stort set ingen varme, holder strøm i 2-4 timer alt afhængigt af om man ser film/spil eller arbejder, er stort set lydløs og har 15,4" widescreen.

512 mb kingston 270 mhz ram i én blok

40 gb ok harddisk

indbygget wlan netkort med G teknologi og 54 mphs signalstyrke. Super godt signal.

Firewireport etc. kortlæser etc. etc.

Ok lydkort og som toppen over I'et har den et
Radeon Pro 9700 dedikeret grafikkort med 128 mb Ram som bare spiller så fedt, jeg kan køre CC Generals, Doom3 etc. etc. uden problemer.

Dvd-drev, kan opgraderes til brænder.

Og så er den rigtig tynd og har også et flot design.

Skulle det ikke være gået op for dig endnu, ja så er jeg Pi... glad for min nye bærbar.

Den stod mig i 10.899,- incl. Logitech infrarød mus. :D
Avatar billede elf Nybegynder
28. september 2004 - 19:04 #4
Hejsa kanusti,

Ok kigger på den lige nu - er det den primetech du har købt ??
Avatar billede elf Nybegynder
28. september 2004 - 19:16 #5
er åben for flere gode tips, links etc....
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 20:03 #6
Asus er min favorit ! (kanon kvalitet + et fedt design + rimelige priser)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne (den helt nye med bl.a. opgraderet VGA=radeon 9700)

Jeg er selv ret vild med Asus M6Ne som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7 denne skal du også tjekke lidt. Det er ca. samme maskine som Asus M6N og kan fåes lidt billigere flere steder.

256 mb ram koster ca. 435 kr. (et rimelig vigtigt parameter at kende priser på INDEN køb! - fx. Dell er ofte meget dyr at købe extra ram til!)
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 20:05 #7
men Asus er nok lidt mere end dit budget siger....

denne er fin til prisen http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=456
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 20:05 #8
Alternativt ville jeg tage den MyBook Z7 (som er lavet/powered by Asus) -dvs. ca. samme model !  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97587
Avatar billede elf Nybegynder
28. september 2004 - 22:47 #9
Tak Espersen - kigger det igennem :-)

KOM SÅ ALLE UD AF BUSKEN, TIPS OG GODE LINKS ELLER TILBUD ER MERE END VELKOMNE
Avatar billede kanusti Novice
29. september 2004 - 14:41 #10
Jeps, det er primetech jeg har købt
Avatar billede elf Nybegynder
29. september 2004 - 15:54 #11
Hejsa igen,

Ja har sgu brugt noget tid efterhånden på det her. Blivet lidt spændende og fundet ud af, enten bruger jeg 9000 kr. eller også 12-13000 - det imellem er lidt la la synes jeg.
Iøvrigt er asus rigtig lækker - synes designet er fedt, særlig den nye model.
Kan også lide primetech'en, det er ihvertfald heavy sager, der sidder i. Synes den til forveksling ligner MITAC på en prik... :-)
Acer er også ok på nogen områder. Fundet ud af af design vægter meget for mig..!
Avatar billede espersen Novice
29. september 2004 - 16:52 #12
Acer ville jeg holde mig fra ; de har et vedholdende ry for dårlig support.

Jeg var "solgt" da jeg fik sådan en Asus M6N i hænderne ; og der er stort set aldrig fejl på de maskiner... men ja, primetechen har nogle fede specs..
Avatar billede kanusti Novice
30. september 2004 - 12:16 #13
Elf Primetech er opbygget på en grundmodel af MITAC, så vidt jeg huske sælgeren sagde til mig.
Avatar billede elf Nybegynder
30. september 2004 - 15:28 #14
Kanusti ok..!

Nu er jeg i gang med Zepto'en også, den er også ok, er bare ikke så meget til kabinettet (ser lidt knirke knirke ud) :-)
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 15:56 #15
design = Asus ;o)
Avatar billede elf Nybegynder
30. september 2004 - 16:34 #16
Hehe, ja det siger du jo... Mit valg bliver mellem Zepto og asus, så nu vil jeg i en forretning og se dem begge i aktion. Derfra vælger jeg :-)
Avatar billede elf Nybegynder
02. oktober 2004 - 15:58 #17
Har resultatet, og argument derfor, på mit valg sidst i denne uge :-)
Avatar billede elf Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:46 #18
Det blev en Zepto 4200..! Grund bedre spec. til billigere penge :-)
Avatar billede espersen Novice
15. oktober 2004 - 15:25 #19
som den jeg linker til 28/09-2004 20:05:31 ??