Avatar billede roque Nybegynder
28. september 2004 - 16:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forklaring af specifikationer.

Hej Eksperter.

Er der nogel, der ligger inde med et link til en hjemmeside, hvorpå de forklarer de forskellige specifikationer på fladskærme og plasmaskærme?

Jeg leder f.eks. efter:
- Billedklarhed (cd/m2) - er størst bedst eller dårligst?
- Billedkontrastforhold (xxx:y) - er stor x godt eller dårligt?
- Responstid (ms) - hvad er godt for en flad- / en plasmaskærm.

Osv. osv.

Sådan en form for "den ultimative guide til fladskærmsspecifikationer"...

Mvh.

Roque.
Avatar billede lede Nybegynder
29. september 2004 - 22:13 #1
Jeg har ikke kunne finde en tilfredsstillende guide, de er altid for gamle, eller indeholder en masse usandheder.
Kort fortalt:
cd/m2 (Candela pr. m2) skal helst være ca. 250, større er ikke nødvendigvis bedre, da der kan komme for meget lys på skærmen, men under 230 vil i spil og DVD visning give for lidt lys.
Kontrastforhold er forholdet mellem helt sort og helt hvidt, og større ER bedre.
De enkelte paneltyper er ikke helt sammenlignelige på dette punkt, men en grafikers mening om en TFT skærms største problem er at den ikke giver en helt sort overflade, da der altid slipper lidt lys igennem. Jo større kontrast betyder som regel at den sorte er mere sort, da den hvide ikke kan gøres meget mere hvid.
Typisk vil en skærm med stor kontrast have et mere klart farverigt billede.
Høj kontrast betyder også at paneltypen er af nyere dato, og derfor en typisk en bedre kvalitet.
Responstid er tiden der går fra en pixel er på til den efter at have slukket er tændt igen, men der er forskellige målemetoder, for hvornår begynder man f.eks. at måle.
16ms eller lavere betragtes i dag som bedre til spil, den ultimative 172X fra Samsung har 12ms, og er af de fleste udråbt som den bedste "gamer" skærm.
MEN det er ligesom andre "hurtige" skærme et 6-bit panel, d.v.s. at de blandt andet kun opdaterer hvert 4. billede, og at du ikke har den "fulde" farveskala på 16,7 millioner farver, så selv om f.eks. en 172X stadig er en kanon god skærm, også til kontorarbejde, ville en grafiker foretrække f.eks. en 173P fra Samsung med et 8-bit panel, fuld farveskala, større kontrast, og dermed et mere farverigt og flottere billede. Altså er brugen af skærmen afgørende for hvilken type man bør vælge.
En plasma skærm har ikke "opdateringsproblemer" da den består af små rør med gas, og på indersiden en farvet phosphor belægning, som er betydelig hurtigere til at tænde/slukke, og derfor ikke efterlader en skygge (ghosting) som en langsom TFT ville gøre.
Den sidste ting jeg vil nævne er betragtningsvinkel, som måles ved groft sagt at stå foran skærmen, der er lysstyrken f.eks. 250 cd/m2, man bevæger sig derefter ud mod siden, og når lysstyrken er nede på 10 % altså 25 cd/m2 er dette et udtryk for betragtningsvinklen.
Der er forskel mellem forskellige paneltyper om hvor gode de er på dette punkt, men større er igen her ensbetydende med nyere paneltype, og bedre kvalitet (igen typisk, ikke en absolut sandhed)

Jeg ved godt at dette ikke udgør den ultimative guide til TFT skærme, men jeg håber det hjælper lidt.

Spørg endelig, hvis du har mere du spekulerer over, eller noget du vil have klarificeret.
Avatar billede roque Nybegynder
01. oktober 2004 - 23:01 #2
Hej lede.

Lækkert svar - meget detaljeret. Da der gik så lang tid før der overhovedet kom et svar, vil jeg gerne give pointene med det samme - der er ingen grund til at vente på et svar mere - der sikkert ikke er så fyldestgørende.

Mange tak!
Avatar billede lede Nybegynder
05. oktober 2004 - 20:29 #3
Takker (måske)
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
15. januar 2007 - 23:22 #4
hey "lede"
Jeg har lige læst din anmeldelse. kunne du lokkes til og lave endnu en andmeldelse (bare 2 år nyere) syntes fint du beskriver hvad jeg har behov for at vide, vil bare gerne være sikker på jeg vælger noget der holder vand.
har kigget en del på denne skærm, har haft lille broren på 20'(2500kr) men efter et indbrud vil jeg gerne skifte til 24'(6600kr)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=241395

håber tråden stadig lever og du ville hjælpe mig,-