Avatar billede kippers Nybegynder
28. september 2004 - 10:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Domænet er registreret, men ubrugt. Kan jeg få fingrene i det?

Jeg har længe ønsket at kunne bruge det dk- eller com-domæne, der svarer til mit mellem- eller efternavn. De er bare allesammen registrede, men ikke alle brugt. Siderne kan ikke loades. Men de er ikke ledige når man søger på dem på f.eks. domænesøgefunktionen på en webhotel-udbyders hjemmeside. Også på dk-hostmaster.dk er vil domænet fremstå som registeret. Det kan se sådan her ud:

Registreret: 2001-xx-xx
Registrant: Informationen er ikke tilgængelig.
Fuldmægtig: Informationen er ikke tilgængelig.
Betaler: Informationen er ikke tilgængelig.

Er der en der sidder og betaler for opretholdelsen af domænet uden at lægge noget ud på siden? Mit spørgsmål går så på om det er muligt for mig at få fat i et sådant domæne? Jeg kender ikke til hvad det med "navneservere" på dk-hostmaster går ud på. Er der nogen, der også kan forklare mig det?
Avatar billede keysersoze Guru
28. september 2004 - 10:31 #1
man kan sagtens eje et domæne uden at bruge det til noget - og kun hvis det er et domænenavn der er meget specielt for dig (fx hvis du er den eneste familie i verden med det mellemnavn) kan du gøre krav på det medmindre ejeren har en grund til at have domænet.

Det eneste du kan gøre for at få fat i domænet er at vente på ejeren ikke gider betale mere - eller ved at forsøge at kontakte ejeren og spørge om du kan købe det
Avatar billede kalb Nybegynder
28. september 2004 - 10:34 #2
Avatar billede kippers Nybegynder
28. september 2004 - 11:02 #3
>keysersoze: Hvordan kan jeg vide om den, der har registreret domænet, har en grund til at have det? Hvordan kan man finde frem til ham/hende.

I fald registranten ikke har nogen grund til at have domænet, hvordan får jeg det så fra personen? (Gøre krav på det)

>kalb: Forklar venligst hvad jeg kan bruge linket til, tak.
Avatar billede keysersoze Guru
28. september 2004 - 11:08 #4
hvis du slår op fx her http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=69&action=cmsview&language=da& kan du (måske) se hvem der har registreret det og ud fra det kan du måske se noget på navn eller andet. Hvis du vil kontakte personen står der højst sandsynligt også kontaktinfo - og det er nok registratoren der bedst kan svare på hvad der ligger til grund for registrationen.

Hvis du så vil gøre krav på det med en virkelig god grund må du gå til en advokat ville jeg mene.
Avatar billede kippers Nybegynder
28. september 2004 - 11:18 #5
Hmm. Der står som sagt:

Registreret: 2001-xx-xx
Registrant: Informationen er ikke tilgængelig.
Fuldmægtig: Informationen er ikke tilgængelig.
Betaler: Informationen er ikke tilgængelig.

Så jeg kan ikke se hvem, der er registrant.

Hvordan kan jeg så se hvem, der er registrator?
Det er lidt svært at kontakte nogen man ikke ved hvem er :-)
Avatar billede kalb Nybegynder
28. september 2004 - 11:18 #6
Her kan du netop finde navn på ejeren af domainet, du skal søge i databasen find
desuden er der regler lovgivning osv
Avatar billede keysersoze Guru
28. september 2004 - 11:35 #7
hvis registranten har valgt ikke at være synlig kan du ikke gøre så meget.
Avatar billede 3string Nybegynder
29. september 2004 - 14:36 #8
Du kan gøre 2 ting:

1) Skrive en mail til dk-hostmaster og bede dem vidregive din besked til ejeren af domænet.

2) Kontakt administratoren af nameserverene og bed ham om at give din besked videre til ejeren af domænet.

Jeg vil anbefale, at du i beskeden giver en indikation af hvad du vil betale for domænet.