Avatar billede signesuper Nybegynder
28. september 2004 - 04:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kode til en enkelt mappe.

Hejsa.
Jeg har en computer, hvor vi er flere brugere på. Jeg vil gerne have en mappe, hvor kun jeg har adgang til. er dette muligt???.
D.v.s at der forlanges en adgangskode, når du skal ind i mappen.

M.V.H
Signepigen.
Avatar billede knudgert Nybegynder
28. september 2004 - 04:57 #1
Den indbyggede sikkerhed i XP er på brugerniveau, hvor du kan oprette brugere og ive dem forskellige rettigheder, f.eks. til ikke at kunne se en mappe eller enkelte filer.
Så opretter du brugere, så har du denne mulighed, hvis dit filsystem er ntfs.

Ellers kan du beskytte mapper med et program som Folderguard, som kan tildele password til mapper.
http://www.winability.com/folderguard/
Kender ikke noget freewareprogram, der kan klare det.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. september 2004 - 06:12 #2
hvis du kører fat32 filsystem kan du bruge hidefolders, eller konvertere til ntfs
men hvis vi gætter på at du kører ntfs så skal du ind i mappeindstillinger og fanen vis og fjern fluebenet i "brug simpel fildeling", så kan du få fanen sikkerhed frem:
højreklik på c:\minegenmappe og vælg egenskaber. der skulle gerne være en fane der hedder sikkerhed. her kan du sørge for at du kun selv har adgang. hvis fanen sikkerhed ikke kommer frem kan der være tre grunde:
1) filsystem er fat32, 2) du har ikke deaktiveret simpel fildeling eller 3) du kører XP home. Hvis det er XP home skal du starte op i fejlsikret og logge på som administrator
men, men: da alle brugere som regel er administratorer i XP (i xp pro kan du også gøre dem til superbrugere i stedet), kan de til enhver til gå ind og overtage ejerskabet af mappen, så gøre den til deres egen. så hvad er sikkerhed?
det bedste er at gøre din egen mappe privat, også regne med at folk holder nallerne væk.
hvis du vil sikre data mod folk du ikke har 100% tillid til er nr. 1 en filserver, nr. 2 er skift til linux og nr. 3 er skift til windows2000.
Spm er så: skal det være vanskelig, svært eller nærmest umuligt at omgås din sikring af mappen?
Avatar billede serverservice Praktikant
28. september 2004 - 11:26 #3
Du kan bruge folder access pro til at sætte password på din mappe:
http://downloads-zdnet.com.com/3000-2092-10256008.html?tag=lst-0-1
Avatar billede signesuper Nybegynder
28. september 2004 - 14:37 #4
Mange tak for det alle sammen. Jeg brugte altså dannyboyd`s kommentar.
Skriver du et svar...

Hilsen
signepigen.
Avatar billede serverservice Praktikant
28. september 2004 - 14:46 #5
her er det signepigen
Avatar billede signesuper Nybegynder
29. september 2004 - 14:24 #6
mange tak for hjælpen søde.

Hilsen
Signepigen.