Avatar billede mikker100 Nybegynder
26. september 2004 - 23:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

installer en driver

Jeg har downloadet mandrake 10. Jeg vil gerne installer en driver som jeg har downloadet. Hvordan gør man det???
Jeg er ny bruger af linux!!
Avatar billede strych9 Praktikant
26. september 2004 - 23:43 #1
ud over at have downloadet mandrake, så har du vel også installeret den går jeg ud fra..?
Det ville hjælpe en smule hvis du fortalte nøjagtigt hvilken driver det er du har downloadet og nu ønsker at installere.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 02:07 #2
Ud fra et så vagt spørgsmål må det rigtige svar være "Følg de instruktioner, der fulgte med driveren."

Det er nemlig forskelligt, hvordan forskellige driver skal installeres.

Dertil skal så tilføjes, at det meste hardware sagtens kan bruges uden at skulle downloade drivere separat. Den største undtagelse er grafikkort fra ATI og nvidia. (Og i alt fald nvidia-kort kan stadig bruges uden, hvis man kan undvære 3d-acceleration.)
Avatar billede mikker100 Nybegynder
27. september 2004 - 07:45 #3
Ok.:-)Jeg har selvfølgelig også installeret mandrake. Det er et ATI kort. Når jeg klikker på de filer som ligger i driver åbner de bare op som tekstfiler, hvorm der står en masse koder i. Skal de tastes et sted eller hvad??
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 08:55 #4
Instruktionerne er på http://mirror.ati.com/support/infobase/linuxhowto-ati.html

1: Vær sikker på, at du har hentet driveren til den rette version af X

2: Du skal have nogle andre pakker installeret, før du begynder, bl.a. kernel-source-2.6.3-7mdk

3: Log ind som root i textmode. Skift til mappen, hvor filen ligger. Skriv:

rpm -rpm -Uh --force "navnet på pakken"

fglrxconfig
Avatar billede mikker100 Nybegynder
27. september 2004 - 09:16 #5
Ok. Det kigger jeg på. Jeg vender tilbage i aften.
Avatar billede mikker100 Nybegynder
27. september 2004 - 19:54 #6
Hmm. Jeg kan ikke lige lure hvordan man logger ind som root. Hvor gør man det. Jeg tænker nok for meget i Microsoft.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 20:03 #7
Prøv Ctrl-alt-F1 og se, om der ikke står login: Hvis der gør, så skriv root og tryk enter.
Avatar billede mikker100 Nybegynder
27. september 2004 - 20:25 #8
Ok. Det prøver ja at se på. Tak for hjælpen. Jeg lukker spørgsmålet. Men lige en sidste ting. Findes der en form for e-leaner eller lignene??
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2004 - 21:05 #9
Hvis du mener noget, der kan hjælpe dig med at lære om Linux, så er der masser at læse på http://www.linuxbog.dk men jeg kender ikke til noget interaktivt, hvis det var det, du mente.
Avatar billede mikker100 Nybegynder
27. september 2004 - 21:25 #10
Ok. Tak for jælpen :-)