Avatar billede tbird Nybegynder
26. september 2004 - 16:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Wireless router eller AP??

Hej

Jeg har et hurtigt spørgsmål.

I forvejen har jeg ADSL og en DLINK 804 router, det kører jo altsammen ganske fint. Nu har jeg så tænkt mig at installere noget trådløst netværk og mit valg er faldet på noget billigt Linksys.

Men så er spørgsmålet skal jeg vælge
AP: WAP54G til 477,-
eller
Router: WRT54G til 510,-

Jeg kan ikke helt finde ud af om begge slags blot kan tilsluttes min eksisterende router.

AP'et understøtter bridging hvilket wireless routeren ikke gør, men er det nødvendigt? Jeg forestiller mig, at have delt netværket i en trådløs del og en wired del (skal bridging så bruges?)

Men hvis man bare kan tilslutte den trådløse router til min DLINK router, så vil jeg kunne udnytte en ekstra firewall på det trådløse netværk, og det er jo ganske rart.

Jeg håber der er nogen der kan vejlede lidt her.
På forhånd tak

-Tbird
Avatar billede dark_one Nybegynder
26. september 2004 - 17:54 #1
det er lidt overkill at have 2 routers, så jeg vile snappe en router med wireless indbygget, og så sælge din gamle router for lidt småpenge. Det giver også færre steder du skal lave opsætning, samt færre powersupplys :D
Du kan stadigvæk godt opdele i wireless og kablet, du skal bare lave 2 forskellige IP grupper, du kan dog ikke bruge dhcp på begge grupper..
Beidging, bruges kun på accesspoints, da dette kan stå ukablet i ret stor afstand og bare videresende alt til et andet accesspoint, hvorved du kan forlænge rækkevidden til det dobbelte, kan dog ikke se du nogensinde skulle få brug for det :D

//Dark
Avatar billede tbird Nybegynder
26. september 2004 - 18:21 #2
hmm lyder egentlig ganske fornuftigt, men ville det kunne lade sig gøre at bruge to routers? Eller er det helt umuligt?
Avatar billede dark_one Nybegynder
26. september 2004 - 22:55 #3
Kan man sagtens den ene får så tildelt sin ip adresse fra router 1, og laver sit eget netværk i netværket, så at sige.
Men iøvrigt intet problem.
Det bliver dog mere besværligt, og er ikke nødvendigt med mindre du har over 253 pc'er :-)

//Dark
Avatar billede tbird Nybegynder
26. september 2004 - 23:41 #4
Tak, det er alt hvad jeg behøver at vide indtil videre!
Her er dine point...
Avatar billede dark_one Nybegynder
27. september 2004 - 00:26 #5
Takker :D

Skriv bare her hvis der er mere
Avatar billede rackbox Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:11 #6
Hmm.. Hvorfor kan man ikke bruge DHCP på begge netværk? Og Hvorfor skal der være to IP-grupper? Måske har jeg misforstået spørgsmålet eller svaret, men jeg kører da fint med samme IP-gruppe på både trådløst og kablet - og det hele er samlet i en boks med DHCP.
Avatar billede dark_one Nybegynder
06. oktober 2004 - 22:17 #7
ja det er jo det ;) det kan man sagtens, men da han øsnker at opdele det i 2 segmenter, skal han enten have en domain controller der styrer dhcp ud fra faste leases eller have 2 routers med hvert sit segment. Så i teorien kan han godt have en router der kører dhcp på eks. kablet netværk hvori den anden router indgår, og så have den anden router til at styre wireless med dhcp til dette.

Meeeeeen det bliver sku en uoverskuelig gang ipkludder, så heller en bunke faste ipper så man ved havd der er hvad

//Dark