Avatar billede punnishment Nybegynder
26. september 2004 - 14:41 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Ny topmodel pda til rimelig pris

Jeg søger en ny topmodel pda til en rimelig pris. Det skal helst være en maskine der er god på alle måder og bluetooth er et krav! Der udover skal den have programmerne word,excell... fra office pakken, og understøttelse af gps, diktafon, godt med plads og hvad der nu ellers høre med!

Rimelig pris betyder at prisen ikke skal være helt ude i den tunge ende (5-6k)
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
26. september 2004 - 19:32 #1
Aktuelle topmodeller der kan det som du beskriver er Dell Axim x3i (wifi+bt, 3,5k), FujitsuSiemens 720 (128 ram, 4,5k, vgaskærm, wifi+bt), Toshiba e800 (128 ran, 4,5k, vgaskærm, wifi) og Ipaq 4700 (vgaskærm, wifi+bt, 5,3K).

k = tusinde kroner.

Diktafon, office etc er indbygget i alle Pocket PC'ere. Af topmodller har kun Axim kun en qvga-skærm (320x240) mod VGA (640x480). Der er stor forskel.
Avatar billede sth Novice
26. september 2004 - 20:38 #2
køb en dell x30 i her får du 624 Hz og alt det andet til 2880 kr ! det er et rigtig godt køb jeg har selv lige købt en, det er den jeg er på  med nu
Avatar billede punnishment Nybegynder
26. september 2004 - 22:57 #3
ifølge gear-online.dk har Dell Axim x3i ikke bluetooth. Er det noget i kan bekræfte?

hvilken ville i desuden anbefale?
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
26. september 2004 - 23:18 #4
Jeg ville klart overveje en Loox 720 hvis du vil under 5K, men samtidig ikke gå på kompromis. Den har Wifi, Bluetooth, 520 mhz, 128 ram samt muligheden for USB-host, dvs. at du kan tilslutte f.eks. en USB-nøgle til den.

Dell er noget billigere, men skærmen er som nævnt kun VGA, hvor samtlige topmodeller idag har VGA. Der er en klar forskel på den slags skærme, men det er selvfølgelig noget som du betaler for...og nu nævnte du at du ledte efter en topmodel og der mener jeg kun Loox 720 og Ipaq 4700 kan regnes med for tiden. Dell lancerer en X50 inden for 2-3 måneder (med VGA), men det er ikke helt officielt endnu så det ville jeg ikke vente på.

Loox 720 kommer på markedet om en uge eller to, jeg sidder med en prototype nu og den er jeg ret imponeret af. Den har desuden både CF og SD-kort-slots.
Avatar billede golden-dream Nybegynder
27. september 2004 - 11:27 #5
punnishment-> Det passer ikke, den fås kun med bluetooth idag. Den første model var uden bluetooth, men ikke længere. Se selv op dells hjemmeside "Integreret 802.11b og Bluetooth™ trådløs teknologi "
Avatar billede punnishment Nybegynder
29. september 2004 - 20:00 #7
Nu står jeg til at vælge en maskine mellem Fujitsu Siemens 720 (4.528kr) og HP Ipaq 4700 (5.227kr). Jeg har været inde og læse et par anmeldelser om disse enheder, blandt andet den på din side om siemens og de links du videregav fra anmeldelsen.

Nu har jeg så følgende spørgsmål:
1. Kan det "mærkes" at ipaxs skærm er lidt større (0,3") ?
2. Nu skriver du i artiklen at siemens enheden har en processoren Intel PXA270, men kun en hastighed på 520mhz. Men længere oppe skriver du at hastigheden på sådan en processor varriere altefter hvad der er brug for, og max hastigheden er 624mhz. Spørgsmålet er så, om intel processor er den samme som denne? Hvis ja, hvorfor står der så ikke det samme i fx. sammenligningen?
3. Der står under sammenligningen at intel ikke har USB Host, men den understøtter stadig USB, endda version 2... Hvad er det USB host så?
4. Hvilken enhed ville du vælge, hvis prisen ikke betød noget?
5. Har mængden af ram en betydning? På computeren har den jo, da man har mange programmer kørende på samme tid - er det også sådan det foregår på pocket pcs?
6. Har grafik-kortet en væsentlig betydning?
7. Har de de samme programmer installeret fra standart?

Sammenligning:
http://www.firstloox.org/VGAppc.htm

Anmeldelsen:
http://www.pocketfreak.dk/anmeldelser/loox720/loox720.html
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
30. september 2004 - 09:58 #8
1. Ja, det kan mærkes. Det er helt tydeligt. Prøv at se sammenligningsbillederne.

2. CPU'en har et max på 624 mhz (faktisk 1 ghz+ men det ville dræne batteriet og udvikle varme) men i LOOX er den sat til 520 mhz og i Ipaq til 624 mhz. Rent praktisk er der ikke den store forskel pt.

3. Ipaq (ikke intel) har ikke USB-host, men har USB-slave. USB-host er når man kan tilslutte enheder til Pocket PC'en, USB-slave er når Pocket PC kan tilsluttes som en enhed til PC.

4. Det er jo efter behov, men jeg ville nok gå efter en Ipaq 4700 (fik min i mandags) - men det er fordi jeg er ret ligeglad med størrelsen og gerne vil have 4" skærm. Andre vil nok have en lidt mindre enhed.

5. Mængden af RAM har betydning på den måde at programmer både ligger i og anvender ram når de bruges. Dermed kan antallet af ledigt ram hurtigt forsvinde. Ipaq har dog en 86 mb filestore (ROM, som ikke slettes hvis batteriet løber tør) og 64 mb ram. Jeg har ikke oplevet problemer på min Ipaq 4700 mht. at løbe tør for ram.

6. Jeg nåede desværre ikke at lave sammenlignende test på dette punkt, men begge enheder kørte en film på 640x480 fra et hukommelseskort uden problemer. ATI-chippen er mest nyttig ved film ... men jeg ser om jeg kan skrive om det i min kommende 4700-test.

7. Ja, men Ipaq'en har lidt mere. Det er Pocket Informant (et kalenderprogram) samt forskellieg programmer til print via netværk og PDF-visning.
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
30. september 2004 - 10:00 #9
5. ekstra <- man kan dog let tilføje ekstra hukommelse (til opbevaring, ikke afvikling af programmer). Både CF og SD-kort kan komme i begge maskiner. Således har jeg 64 mb + 86 mb + 256 mb + 1 gb i alt i min Ipaq...de 256 kommer fra et SD kort og de 1 gb kommer fra et Microdrive.
Avatar billede punnishment Nybegynder
07. oktober 2004 - 18:24 #10
jeg lukker hermed dette spørgsmål og takker for svarene