Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
26. september 2004 - 12:55 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Rigtig rækkefølge på billeder (masse-omdøbning)

Hej Eksperter

Jeg har følgende problem.

Jeg har for nylig anskaffet mig mit første digitale kamera.
Dette har jeg brugt til at tage nogle feriebilleder, som man nu engang gør det.
Dvs, at jeg har slettet billeder undervejs, og siden taget flere osv inden jeg tømte flashkortet.

Til at tømme flashkortet har jeg brugt XP's indbygger "kopier billeder til en mappe på computeren (bruger guiden scanner og kamera)" (eller noget i den stil), da den giver muligheden for at navngive billederne med en fortløbende nummerering.

Jeg har nu det problem, at rækkefølgen ikke er blevet den rækkefølge billederne er taget i, men istedet den rækkefølge de lå på kortet.

Dvs at hvis jeg har taget 10 billeder, derefter slettet nr 5, så kommer billede nr 11 til at ligge på nr 5's plads.

Dette giver rod i rækkefølgen når jeg fremviser billederne.

Jeg kan godt på computeren sortere dem efter "billede taget d.", og dermed få den rigtige rækkefølge, men nu vil jeg gerne have dem givet en fortløbende nummerering, der paser til når de ligger i den rækkefølge de er taget i.

Er der en smart måde eller et smart program der kan klare denne opgave?

De masseomdøbningsprogrammer jeg har forsøgt mig med, har ikke haft muligheden for at sortere efter dato/tidspunkt billedet blev taget (dato/tid for oprettelse), og jeg kan derfor ikke få rækkefølgen som jeg gerne vil have den, inden jeg begynder at omdøbe.

Hvad siger i til det?

Mvh Michael
Avatar billede raffar Juniormester
26. september 2004 - 13:41 #1
Hej Michael,
1. download og instaler denne.
2. gå til aktuelle mappe med billeder og sørg for at de er vist i korrekt rækkefølge. (Sortering kan ændres ved at højreklikke med musen "Arrange Icons")
3. tryk "ctrl+a" for at vælge alle.
4. vælg Rename series
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
26. september 2004 - 13:45 #2
Du er nok nødt til at uddybe, hvad "denne" er. :o)

Mvh Michael
Avatar billede mahler Nybegynder
26. september 2004 - 13:55 #3
Download jhead - http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/usage.html

Det kan ALT hvad du har brug for :-)

Det kan blandt andet rename filerne, så de får filnavne, der indholder tidspunktet billederne er taget på.

Det er rimeligt enkelt at arbejde med (et kommandolinje program), men sig til hvis du har brug for hjælp til parametrene.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
26. september 2004 - 14:04 #4
Æh, jeg tror liiiige jeg afventer hvad "denne" mon er, eller om der kommer et program med grafisk brugerflade.
Det andet skræmmer mig lidt. :o)

Mvh Michael
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
26. september 2004 - 15:15 #5
Jeg fandt selv en løsning inspireret af jeres svar (og andre tråde herinde).

I selve mappen sorterer jeg efter "Billede taget d.", så billederne kommer i den rækkefølge jeg ønsker det.

Derefter markerer jeg dem alle, og højreklikker på den første, som jeg kalder et eller andet fx test.

Derefter bliver alle billeder automatisk omdøbt til:
test
test (1)
test (2)
osv.

Så de er nu navngivet i den rækkefølge jeg ønsker det, men ikke helt på den måde jeg ønsker det.

Så bruger jeg Irfanview til at Batch convert/rename, og skriver fx Test ###, hvilket vil give følgende navne:
Test 001
Test 002
osv.

Jeg oplevede at nogle af masseomdøbningprogrammerne stadig ikke havde dem i den rigtige rækkefølge efter jeg havde omdøbt dem i windows, fordi de satte dem op sådan:
test
test (1)
test (10)
test (100)
test (11)
test (2)
test (20)
osv.

Det gjorde Irfanview heldigvis ikke.

Takker for hjælpen.

Mvh Michael