Avatar billede niemeyer Nybegynder
25. september 2004 - 16:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brug af materiale beskyttet af copyright

Er der nogen der kender til regler og/eller kan henvise til sites (og evt. afgørelser) der beskæftiger sig med acceptabel brug af materiale beskyttet af copyright på ikke-kommercielle websites?

Til min datter vil jeg gerne lave en website med forskellige temaer der afspejler hendes interesser (Diddl, Disney princesser, Barbie etc.) og jeg vil selvfølgelig gerne lave det så flot som muligt uden at få ørerne i maskinen. Figurer fra temaerne vil designmæssigt være integreret på sitet.

I deres disclaimers udelukke rettighedshaverne enhver brug af deres materiale uden tilladelse. Gælder det også private hjemmesider uden kommerciel udnyttelse? Kan det betale sig at søge om tilladelse, eller må man påregne et afslag? Kan man vente sig hvis man gør det alligevel? Er det nok - som de gør fx på disneybasen.dk - nederst på siden at angive at alt billedmateriale er copyright Walter & Co.?

Tak til alle der kan bidrage,
Niels
Avatar billede stone Forsker
25. september 2004 - 16:55 #1
når noget er copyrigt må det ikke kopieres eller gengives på nogen måde, uden skriftlig accept for den som er indehaver af copyrigt.

dvs du er nød til at indhente tilladelse til brug af deres grafik mv.

Der er steder hvor det er copyright og hvor der gives tilladelse til privat brug af
grafik, dog untaget comercielt virksomhed, dog skal der angives kilden.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. september 2004 - 16:55 #2
Min datter interessere sig for diddl og pimboli og hun har selv e-mailet alle de webmaster hvor hun har fundet materiale hun har villet bruge. Til dato har hun ikke fået afslag. Jeg tror det afgørende er at det er hende selv der skriver og at sitet er ikke kommercielt. Hun gør normalt det at hun medsender eksempel på hvad hun vil bruge deres materiale til
Avatar billede stone Forsker
25. september 2004 - 17:00 #3
iøvrigt når du spørger om tilladelse og får et accept, gem den mail iforbindelse med evt tvist spørgsmål. så er ens bagland sikret.
Avatar billede niemeyer Nybegynder
25. september 2004 - 17:56 #4
Foreløbigt tak for kommentarerne (jeg holder lige spm. åbent lidt endnu). Stone, du har ret, men jeg kan se at de temaer der interessere min datter nok nok ikke vil blive omfattet af tilladelser... Bufferzone, er problemet ikke at de webmastere hun har skrevet til selv har materialet et 3. sted fra? Anyway, jeg har fundet en kazillion private sider med Diddl så måske er hele spørgsmålet en storm i et glas vand...
Avatar billede niemeyer Nybegynder
30. september 2004 - 12:09 #5
læg et svar begge to så jeg kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede stone Forsker
30. september 2004 - 13:17 #6
svar