Avatar billede belzebub Nybegynder
25. september 2004 - 12:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FreeDOS dualboot i XP

Jeg har lige installeret FreeDOS og vil gerne have muligheden for at vælge mellem DOS & WinXP når jeg starter computeren.

I readme på FreeDOS cd'en står der:

"Windows NT/2000/XP:

*C: needs to be FAT or FAT32, not NTFS or Dynamic Disk
*install FreeDOS to c:\fdos for example.
*add a line to c:\boot.ini:
echo C:\FREEDOS.BIN = load FreeDOS beta9 >> c:\boot.ini

*write FreeDOS bootsector to c:\freedos.bin:
SYS C: C: C:\FREEDOS.BIN

* now the NT bootmenu displays the option to load FreeDOS."

Og det de skriver som C: her, er FreeDOS drevet og det bliver genkendt som F: inde i Windows. C: er mit WinXP drev.
Så alt det der står deroppe, er det noget jeg skal skrive når jeg er inde i DOS?? Eller hvad?
og skal jeg sætte C: (Windows) eller F: (DOS) som active, altså hvilken skal jeg boote op på når jeg skal gøre det.

Håber i forstår mit spørgsmål!!!
Ville gerne give flere points men har ik så mange
Avatar billede roenving Novice
25. september 2004 - 12:09 #1
Dit boot-drev skal være det drev, som du gør sådan med, så du skal sørge for, at det drev er master på IDE-kanal 0 !-)
Avatar billede belzebub Nybegynder
25. september 2004 - 12:10 #2
Ups glemte at sige at jeg kører WinXP Pro med filformatet NTFS.

Og på DOS-drevet (F: i windows) ligger der følgende filer (skjulte inkl.):

FDOS [Mappe]
AUTOEXEC.BAT
COMMAND.COM
CONFIG.SYS
FDOSBOOT.BIN
FDOSSWAP.TMP
KERNEL.SYS
Avatar billede belzebub Nybegynder
25. september 2004 - 12:11 #3
roenving > er noob til alt det der..så det jeg søger er en "vejledning" til hva jeg skal skrive i min boot.ini... det du skriver fatter jeg intet af hehe :)
Avatar billede roenving Novice
25. september 2004 - 12:19 #4
Hvis dit freedos-drev bliver genkendt som f: er det ikke dit bootdrev ...

For at kunne boote på en harddisk, skal den være den første computeren får øje på, når der kommer strøm på maskinen ...

-- og det, som står i ovennævnte vejledning er, at du _ikke_ kan lave en boot-menu, når dit boot-drev er ntfs-formatteret !-)

Så for at få en bootmenu, skal du fdisk'e og formattere c-drevet (dvs. slette alle data !-) og geninstallere XP og vælge FAT32 som disk-format, og installere freeDOS på det drev, hvor du også har Windows !o]
Avatar billede belzebub Nybegynder
25. september 2004 - 14:38 #5
Nåårh..så forstår jeg det :)

Jeg har "heldigvis" også lige lavet noget lort med Partition Magic, så windows ikke kan starte op, og har derfor tænkt mig at formatere...Så det var da godt at jeg lige fik set det her først (har booted fra en Linux knoppix dist.)...så må jeg vælge FAT32, og skide på om NTFS er hurtigere... Men lige en sidste ting, jeg har mange DVD-images på min computer, da jeg tager et ISO-billede af alle mine spil så jeg slipper for at slide på CD'en når jeg spiller..men er det ik noget med at FAT32 kun kan klare op til 4GB pr fil eller sådan noget....? For så er det jo ikke så smart.

Bare smid et svar, så får du points...
Avatar billede roenving Novice
26. september 2004 - 02:48 #6
Så vidt jeg husker kan en FAT32 kun forstå en fil, som er op til 2 Gb i størrelse, men jeg er absolut ikke sikker ...

-- men velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
26. september 2004 - 17:57 #7
-- og tak for point ;~}