Avatar billede rend Nybegynder
24. september 2004 - 15:26 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Køb af ny ibook eller powerbook

Jeg står her og er interesseret i at købe en bærbar mac, men har aldirg arbejdet med mac før!
Så derfor har jeg en hel del spørgsmål:

indtil videre har jeg besluttet mig for at det skal være en model med 12,1" skærm, men ellers ved jeg ikke hvad jeg skal vælge, om det skal være ibook eller powerbook?

Skal jeg have flere ram i end det som standard?

hvordan er hastighederne sammelignet med pc, er den god til multitasking, som pc BESTEMT ikke er?

har hørt noget om at der er lys i tastaturet? og lyser æblet bagpå?

hvordan er det med batteri levetiden?

Ja er lidt uoverskueligt med de spørgsmål, men vil også meget gerne have links til artikler om powerbooken og ibooken, og meget gerne til tests af dem!!

MVH RUNE D
Avatar billede straszek Praktikant
24. september 2004 - 16:29 #1
Om det skal være en powerbook eller en en ibook afhænger af hvad du skal bruge maskinen til. Jeg vil mener at det kun kan betale sig at købe en powebook hvis du skal lave mange "tunge" opgaver - Billedebehandling med meget store billeder, videoredigering og lyd arbejde med mang spor. Til dagligdagsbrug, web, mail tekstbehandling, almendelig billedbehandling, lyd arbejde og video redigering i imovie, vil en ibook være gansk fin.

Og ja ram kan man aldrig få for meget af, put så meget i som du har råd til. Ram købes billigst hos www.crucial.com

Jeg bruger ikke selv pc, så om mac'en er bedre til multitasking skal jeg ikke kunne sige, men mac'en ry for at være langt bedre til at udnytte hukommelsen, og bedre til at have mange programmer åben på samme tid, så mon ikke også det har indflydelse på multitasking.

Det er  kun 15" & 17" powerbook der har lys i tastaturet, men tilgengæld er jeg 99% sikker på at både ibook og powerbook har lys i æblet

Batteriet holder ved almendeligt brug 4-5 1/2 time

Det findes et have af test og anmeldelser - her er google din bedste ven :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
24. september 2004 - 17:12 #2
Bemærk at alle delene i PowerBooken er bedre end i iBooken. PowerBooken er den professionelle linje mens iBook er forbrugerlinjen, og det kan både mærkes i performance og ses på prisen.
Jeg valgte en PowerBook sidst jeg købte bærbar, da jeg kunne få skærmspanning - i modsætning til iBookens mirroring, DVD-skriver, større og hurtigere harddisk, 64 MB skærmkort - der er kun 32 MB i iBooken, og så endte jeg med at købe en 15", da jeg ville have en større skærm, men den er så også større at slæbe rundt på. (den har så også lys i tastaturet, og det er rart i sengen om natten :-) )

Jeg har vist 2 eller tre PC'er på mit kontor, og ja, mine Macs er væsentligt bedre til at multitaske end PC'erne er(de kører alle W2k, jeg ved ikke meget om XP)

Jeg vil også tilslutte mig straszeks replik om at man aldrig kan få for meget RAM. Ved mindre end 512 MB kan man simpelthen mærke at der ikke er nok power i maskinen, så køb endeligt noget ved crucial eller din lokale PC-biks, hvis du har sådan en - vær dog opmærksom på at Apple kræver ret specifikke RAM-moduler, ikke specielle, men blot de rigtige :-) Ellers risikerer du at maskinen Crasher, hvilket er noget af et særsyn :-)

Jeg har i øvrigt en ven, der udskiftede sin iBook med en PB 12" af den grund at den havde mere maskinkraft, og det har han ikke fortrudt. Men den er så også det nummer dyrere!
Avatar billede rend Nybegynder
26. september 2004 - 22:13 #3
Rigtig mange tak for jeres besvarelser... Når jeg får købt bliver det til en powerbook med 12" skærmen, vil nemlig have en computer med krafter, men stadig dkal den være transportabel, lækkert lige at få afvide at at ibooken kun understøtter mirroring, ikke meget ved en 21" skærm i en opløsning på 1024*768... hvor kan man få den adapter man skal bruge for at sætte til en ekstern skærm (udover apple.dk)??
Avatar billede egonspock Seniormester
26. september 2004 - 22:21 #4
Der følger to stik med, mini-DVI til DVI og Mini-DVI til VGA. Hvis du ikke har en gammel Appleskærm burde det nok dække behovet ;-) se også her: http://www.apple.com/dk/powerbook/specs.html