Avatar billede heyckendorff Praktikant
24. september 2004 - 00:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

blanding af farve til HP 58 fotofarve patron

I min HP 7350 PhotoSmart printer sidder der to patroner. En trefarvepatron med cyan, magenta og gul der hedder 57, og en photo patron der hedder 58 og som indeholder lys magenta, lys cyan og sort.
Jeg har købt sådan et refill sæt med cyan, magenta, gul samt sort. Det er ligetil at fylde på 57 patronen, men Photopatronen (58) er en anden sag. Da de to farver i denne patron jo blot er lys magenta og lys cyan må man vel kunne fortynde de rene farver fra refilsættet med f.eks. destileret vand? Mit spørgsmål er nu om der er nogle der kan fortælle mig i hvilket forhold man skal blande henholdsvis ren cyan og ren magenta med vand for at få den rigtige tone i forhold til dem der originalt findes i HP 58 Photopatronen?
Jeg er klar over at man kan købe farverne til photopatronen særskildt, men jeg ville meget gerne spare denne udgift og kan ikke se der skulle væer noget problem i at lave lyse farver ud af de rene cyan og magenta farve ved at blande mad vand.....men som sagt...hvilket blandingsforhold?
24. september 2004 - 00:50 #1
Du laver ikke farven lysere ved at komme vand i. Typisk ville man tilsætte hvid farve for at gøre farven lysere.

Jeg tvivler også på at printeren kan håndtere farven, hvis den fortyndes med vand.

Jeg vil meget fraråde dig at benytte denne fremgangsmåde.
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. september 2004 - 08:20 #2
Desuden kunne jeg forestille mig, at du skal være ekstremt præcis, for at kunne ramme de lyse toner perfekt, hvis du endelig fandt en god måde at tone farverne på.
Avatar billede annikadk Nybegynder
24. september 2004 - 08:28 #3
Er der ikke også forskel på alm farve og så fotopatron-blækket normalt?
Avatar billede heyckendorff Praktikant
24. september 2004 - 10:26 #4
hej Erik...tillad mig at drage visse dele af din kommentar i tvivl. Farverne som man bruger i en blækprinter er laserende (ikke dækkende farver)...muligvis noget der minder om vandbaseret tusch. Man kan ganske enkelt ikke få hvid farve der er ægte laserende. Den hvide farve i et print er jo blot områder i papiret hvor der ikke ér nogen farve påsprøjtet. Derfor er jeg sikker på at de henholdsvis lys cyan og lys magenta blot er det rene farver i en for for fortynding.
Mht. om printeren kan håndter farve fortyndet med destileret vand så ved jeg at der printerblæk er på vandbasis. I vørigt skulle det vel ikke kunne ødelægge andet end printerpatronen der jo alligevel er tom, så skade hvis det ikke duer er jo ikke så stor.
Tror i øvrigt ikke der er forskel på almindelig farve og så den i photopatronen for på printerens prøveprint som jeg har underøgt i microskop ser det ud til at dråbetætheden i henholdsvis de rene farver fra trefravepatronen og dem fra Photopatronen har samme dråbetæthed men blot med lysere farvedråber.

Det kunne være forbandet interessant at finde ud af om det kunne lade sig gøre, så hvis andre har erfaringer eller ideer ville det være spændende.
Avatar billede heyckendorff Praktikant
24. september 2004 - 10:29 #5
Kunne selvfølgelig godt give mig til at eksperimenter selv, men det ville være meget nemmere hvis andre vidste præcist hvordan man gjorde.
Avatar billede brianmortensen Nybegynder
19. oktober 2004 - 12:57 #6
HP bruger en speciel teknologi, med undertryk i et kammer i deres patroner. Det betyder, at den "bider" dråben af ved hjælp af en vacuum. Hvis man bryder forseglingen med en kanyle for at genopfylde, mister du undertrykket, og blækket vil i mere eller mindre grad begynde at dryppe fra printhovedet, når printeren står stille. Du risikerer at smatte hele printeren til indvendig med gammelt blæk. Jeg kender desværre ikke blandingsforholdet til de lyse farver, men tror altså ikke det er så enkelt som I får det til at lyde, med at blande vand i... Den viskusitet som blækket har, har jo også stor betydning for evnen til at tørre når det rammer papiret. Og hvis det ikke tører hurtigt nok risikerer du det flyder ud og bliver utydeligt. Jeg vil, trods prisen, anbefale at du måske overvejer at bruge det originale blæk. Så ved du hvad du får !! Iøvrigt er det billigere og MEGET mindre besværligt, at brænde dine billeder på en CD åg så lade fotohandleren fremkalde dem for dig. Har selv gjort det flere gange, og jeg gider simpelthen ikke printe selv længere...
Avatar billede heyckendorff Praktikant
20. oktober 2004 - 00:12 #7
Tak for svaret....tror jeg må bide i det sure ævle og købe originalpatronerne
Avatar billede heyckendorff Praktikant
20. oktober 2004 - 00:15 #8
Vil lige tilføje at den hp trefarvepatron jeg har i min der er allerede huller ned til hvert kammer. De er kun dækket med et kilstermærke så i den kan der vel ikke være meget vakkum for det tror jeg ikke det klistermærke ville kunne opretholde. På det trefarve refilsæt står der om præcis min trefarve patron at den godt kan genfyldes og at man blot skal lade være med at sætte klistermærket på igen.