Avatar billede fotobob Nybegynder
23. september 2004 - 23:16 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Er dette lovligt?

Fandt dette på en ret bekymrende hjemmeside der handler med hjemmesider.

Der er betalt for sent, hvis indbetalingen ikke er registreret på vores konto den 8. Dag efter fakturadatoen.

–På denne dag afsendes rykker på beløbet, til indbetaling straks+ et rykkergebyr på kr. 200, og en rente på 2% over diskontoen tillægges fra rykkerdagen.

–Er der ikke indbetalt inden 8 dage fra 1. Rykker, afsendes 2.rykker, ligeledes med ekstra gebyr på 200 kr. og rente tilskrivning.

–Er der stadig ikke indbetalt efter 8 dage. afsendes 3.rykker nu med meddelelse om overdragelse til incasso, og ligeledes med ekstra gebyr på 200 kr. og rente tilskrivning.

Men er det lovligt?
Avatar billede nfotx2 Nybegynder
23. september 2004 - 23:17 #1
hmmm... synes det lyder ret vildt... umiddelbart vil jeg skyde på at det er ulovligt, men jeg er jo ikke jurist...
Avatar billede lillebror Nybegynder
23. september 2004 - 23:46 #2
Der må sender 3 rykkere af 100 kroner, inden du kan blive sendt til inkasso.
Avatar billede therevelation Nybegynder
23. september 2004 - 23:57 #3
ja men her er det 200kr, og de har endda frækheden selv at lægge renter på *s*
Avatar billede miss-g Seniormester
24. september 2004 - 00:13 #4
Man må godt lægge renter på.

Ifølge RKI (sidder med deres vejlende mappe):

Ved forsinket betaling har du ret til at forlange procesrenter/morarenter. Det er de "strafrenter" som du pålægger fordringen fra det tidspunkt betalingen skulle have fundet sted.

Procesrenten er fastsat i rentelovens §5, stk.1 og er diskontoen + 7% om året. Du kan læse mere om procesrenten og se diskontoen på www.nationalbanken.dk under menupunktet "Markedsinfo".

Vedr. gebyrer skriver de:

Du må maksimalt kræve et rykkergebyr på 100,00 kr. inkl. moms for hver rykkerskrivelse, og du må kun opkræve gebyret tre gange, uanset hvor mange rykkere du sender (vær opmærksom på at der skal gå 10 dage mellem hver rykker).

Derudover kan du kræve et inkassogebyr på 100,00 kr. inkl. moms hvis sagen videregives til inkasso.

Så det gav vist svar på det meste.

Så man kan godt sige at de ikke handler helt lovligt.

Hos dem går der 8 dage imellem hver rykker, og de tager 200 kr. i gebyr på samtlige rykkere. De 200 kr. i gebyr er kun lovlig på 3. rykker hvor sagen går til inkasso.

Du kan sikkert selv læse videre på RKI:
http://www.rki.dk/
Avatar billede htmlkongen Novice
24. september 2004 - 00:54 #5
Fotobob>> www.familieadvokaten.dk der kan man spørge, de giver LYNhurtig (god) respons, bare lige så du ved det :) (Bare et hint)
G'nat ;)
Avatar billede klojs Nybegynder
24. september 2004 - 02:09 #6
Vær lige opmærksom på at betaler man sin børneinstitution for sent til kommunen, må de opkræve 250 kr for hver rykker.
Avatar billede miss-g Seniormester
24. september 2004 - 10:52 #7
Jeps ...

Kommunernes rykkergebyrer er stadig på 250 kr. Staten må stadig opkræve det, det faktisk koster - disse regler er der ikke ændret ved.

Fundet her:
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=d46c12ce0309e5d8e53970e395671ab7