Avatar billede daddy_35 Nybegynder
23. september 2004 - 15:52 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

win 98 se inst. på IBM Thinkpad

Hej Eksperter
Jeg sidder med en formateret IBM Think pad(Bærbar)
med kun et drev hvor man kan skift drevet ud mellem 3.5 floppy
og en CD rom
Hvordan får jeg bootet maskinen op?
Jeg kan ikke boote op på en start diskette for derefter at skifte til cd rom drevet med win 98
Hjæææælp
Tak på forhånd! :-)
Johnny
Avatar billede dominodevil Nybegynder
23. september 2004 - 15:53 #1
Boot på din 98 CD!?!?!?!?!?
Avatar billede daddy_35 Nybegynder
23. september 2004 - 15:54 #2
noo
ikke gyldig boot disk
skal køres med
D:install
fra en dos prompt eller boot disk
Avatar billede dominodevil Nybegynder
23. september 2004 - 15:57 #3
Smid din boot disk i og skriv:

A:\>sys c:

Og den smider starter og systemfiler over på dit C:, så kan du starte op uden CD og Disk!

Så burde du kunne bruge dit CD-Rom drev.. evt installer din CD-Rom med a ATPI driver som ligges ind i Config.sys + Autoexec.bat... så er den hjemme!
Avatar billede daddy_35 Nybegynder
23. september 2004 - 16:07 #4
ok fint
nu kan jeg boot på c
Men derfra forstår jeg så ikke hvad det er
jeg helt præsist skal gøre
Sorry er ikke helt stiv i det der dos
Johnny
Avatar billede daddy_35 Nybegynder
23. september 2004 - 16:14 #5
det der med
"""evt installer din CD-Rom med a ATPI driver som ligges ind i Config.sys + Autoexec.bat... så er den hjemme!"""""
Forstår jeg ikke helt??
Mvh
johnny
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. september 2004 - 16:15 #6
hele indholdet af floppydisken skal over på c:
skift floppy ud med CDdrev
start op på c
nu skulle CD gerne hedde D:
md c:\win98  # (laver bibliotek på c: til installationsfiler)
copy d:\win98\*.* c:\win98
cd win98
install
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. september 2004 - 16:18 #7
eller måske hedder den e: (fordi der er et ramdrev - ved det ikke lige)
du behøvs jo ikke kopiere filerne over på c-drevet - det betyder blot at installationen går hurtigere. du kan også køre den fra d
grunden til at hele floppydisken skal kopieres over på C er at der er drivere til CDdrev på floppyen
Avatar billede tubber Juniormester
23. september 2004 - 16:21 #8
Lige husk at ændre autoexec.bat og config.sys når de er kommet over på c drevet, det gør du med : edit c:\autoexec.bat når du har bootet på disketten og edit config.sys

ALLE de steder der står a:\et eller andet der skal der stå c:\et eller andet
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2004 - 16:51 #9
Det kan jo være at din thinkpad bare skal have at vide at den skal boote på CD-rom drevet!!!

Win98 se skal kunne boote, hvis den er original!

Hent de originale IBM drivere på IBM's hjemmeside.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. september 2004 - 21:50 #10
tubber> min win98 bootdisk har ingen absolutte referencer i config.sys og autoexec.bat
james_t_dk> nogle gange kan et skrantende CDdrev eller en gammel biosversion også forhindre den i at boote fra CD
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2004 - 22:11 #11
mrmox2>> korrekt, men IBM har siden win95b kunne boot på deres reinstall CD. En sådan burde du også have til maskinen!
Avatar billede daddy_35 Nybegynder
23. september 2004 - 22:39 #12
tak for hjælpen til alle
JOHNNY
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. september 2004 - 09:22 #13
hvad var der galt med mit svar??
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. september 2004 - 09:24 #14
james_t_dk> OK, vidste jeg ikke. har selv installeret på IBM flere gange, man har aldrig brugt en IBM-cd (typisk købt en nyere version af windows)