Avatar billede ferro Nybegynder
23. september 2004 - 12:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

PC starter ikke op

Hej. Jeg har for nylig købt nyt bundkort, ny proccessor og ny størmforsyning:

CPU: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79078
Bundkort: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77560

Jeg samlede maskinen, satte strøm til og den begyndte at starte op. Der lyder det normale bip fra bundkortet, så går der lidt og maskinen slukker igen. Jeg har forsøgt, først uden ram, uden harddisk, uden grafikkort etc. Det samme sker. Hvad mon det kan skyldes?

Note: Da jeg skulle sætte CPU køleren på, knækkede den ene lukkevinge, men jeg skønnede at køleren stadig sad solidt og det burde derfor ikke skyldes det.

Billede af CPU køler: http://www.frip.dk/ferro/stuff/cpu.jpg
Avatar billede dominodevil Nybegynder
23. september 2004 - 12:26 #1
Tjaa... det kan jo altså godt være en fabrik fejl! ikke!!!
Avatar billede ferro Nybegynder
23. september 2004 - 12:50 #2
Ja det kan det muligvis. Men jeg ledte nu efter nogle idéer og løsninger inden jeg drog den konklusion.
Avatar billede peet-49 Novice
23. september 2004 - 13:09 #3
Du kan ikke bare montere nyt bundkort uden, at køre mindst en repair af windows.
Avatar billede ferro Nybegynder
23. september 2004 - 13:44 #4
peet49: Læs venligst min beskrivelse igen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2004 - 13:51 #5
Kan du se en mærkat på biosklodsen der angiver hvilken bios den kører med ?
Såvidt jeg kan se ud af denne side er din cpu først understøttet fra og med bios version 16:
http://www.abit-usa.com/products/mb/prescott_cpu_support.php
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2004 - 13:54 #6
Her er bios historikken: http://www.abit-usa.com/products/mb/bios_revision.php?categories=1&model=147

Den nyeste er version 18.
Avatar billede ferro Nybegynder
23. september 2004 - 13:55 #7
Og det kan alstå være derfor at computeren slukker brat? Du mener altså at en BIOS opdatering vil hjælpe?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2004 - 14:01 #8
Ja, jeg har været i flere spørgsmål, hvor dette netop var grunden til at der var sort skærm.
Men problemet er jo at du sikkert ikke har en understøttet cpu, du kan sætte i mens du flasher bios, så hvis din forhandler ikek bor for langt væk ville jeg lade ham om at flashe den, da han jo har solgt dig to ting som ikke spiller sammen.

Kunne du finde det mærkat på bundkortet, hvor biosversionen står ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2004 - 14:04 #9
Jeg fandt et billede af bundkortet, men kunne ikke se et mærkat. findes det vil det være i venstre bageste område af bundkortet, og det vil sidde ovenpå en chip.
Avatar billede ferro Nybegynder
23. september 2004 - 14:29 #10
Tak, jeg låner en ældre CPU med hjem fra arbejdet og prøver at opdatere BIOS. Vender tilbage morgen. Eller forhåbentlig, hjemmefra iaften :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. september 2004 - 14:51 #11
Held og lykke med det :)
Avatar billede ferro Nybegynder
24. september 2004 - 09:15 #12
Nu prøvede jeg med en 2.0 ghz proccessor, men stadig samme resultat ;(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. september 2004 - 09:46 #13
Hvad med køleren ? Prøvede du med en anden hvor låsepalen ikke var knækket ?
I de fleste nyere bundkort er der en cpu-beskyttelse så hvis temperaturen stiger for hurtigt, lukker bundkortet for strømmen til cpu'en.

Som et meget vildt skud, kan du evt lige prøve at sætte den gamle strømforsyning til og se om det giver en forskel.
Avatar billede ferro Nybegynder
24. september 2004 - 10:09 #14
Nej, jeg prøver at se om jeg kan finde en anden køler.

Jeg har prøvet med min gamle strømforsyning. :S
Avatar billede ferro Nybegynder
27. september 2004 - 10:34 #15
Det hjalp med en ny køler. Det undrer mig dog for den sidder ikke bedre fast en den forrige.

Men tak for hjælpen. Vil du have point for din indsats?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. september 2004 - 18:13 #16
Tjaa.. det vil jeg da ikke sige nej til :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. september 2004 - 23:50 #17
Takker for point :)