Avatar billede odder Nybegynder
22. september 2004 - 23:59 Der er 9 kommentarer

Outlook Express mangler hukommelse?

Jeg har et problem med mit Outlook Express 5.0, som jeg håber at kunne få lidt hjælp med.
Sagen er den at programmet kører utroligt ustabilt, forstået på den måde, at hvis jeg f.eks. har valgt "indbakke" for at læse en ny-ankommet besked, og derefter skal over i "sendt post" for at tjekke en sendt besked, så nægter den ofte at vise mappen med begrundelsen "Der mangler diskplads eller hukommelse".

Jeg har normalt Outlook Express minimeret imens jeg arbejder/surfer o.l., og det sker ofte at jeg pludselig får den berømte dialogboks om at "programmet har udført en ulovlig handling..." - altså fra Outlook programmet. Jeg har fundet ud af at dette altid sker, når der ankommer en ny mail.

Mit system er et P4 1.8Ghz, 40Gb HD - med over 20Gb ledig, 256mb RD-ram. I min indbakke ligger omkring 1500 mails, mange med vedhæftede filer osv. og nogenlunde lige så mange i min "sendt post"-mappe.

Kan det virkelig være rigtigt at 256mb RD-ram ikke skulle kunne trække dette, eller er der simpelthen en fejl i Outlook Express?
Avatar billede ferdinand.k Mester
23. september 2004 - 00:17 #1
Prøv at se hvormeget de 1500 mails de fylder! det kan godt slide hårdt på kræfterne hvis de alle fylder 1 mb stykket...:) Ligeledes vil jeg foreslå dig at rydde op i din sendt post... Du kan evt lave en backup af din Outlook Express-data og se hvad det hele fylder... Hvis du mangler information omkring hvordan dette gøres, se her: http://riversen.dk/?side=tips.php#oe
Avatar billede milter Ekspert
23. september 2004 - 00:25 #2
Prøv det her:

"Åbn OE > Funktioner > Indstillinger > Vedligeholdelse > Sæt checkmærke i "Komprimer meddelelser i baggrunden" > i "Komprimer meddelelser, når der er ?% spildplads" sætter du tallet op".

Kig også på de øvrige felter, for at se, om du kan rydde op.
Avatar billede milter Ekspert
23. september 2004 - 00:28 #3
Og hvis du ikke allerede har gjort det, så sæt checkmærke i: "Tøm mappen slettet post, når programmet afsluttes"
Avatar billede odder Nybegynder
26. september 2004 - 14:30 #4
Jaa, joo, men jeg vil jo gerne beholde alle mine mails.
Jeg har ryddet op så meget jeg kunne, men det hjalp desværre ikke så meget.

Andre ideer? Kan jeg ikke gemme mine e-mails væk i en mappe eller noget, og så bare åbne dem når jeg har brug for dem?
Avatar billede milter Ekspert
26. september 2004 - 23:37 #5
Hvor mange mails ligger der i mappen "Slettet post"? Hvis der er nogen, er det jo nogen, som du alligevel ville smide ud  på et tidligere tidspunkt.

Har du komprimeret det hele?
Avatar billede odder Nybegynder
05. oktober 2004 - 00:43 #6
Jeg har lige tjekket hvor meget det hele fylder. I indbakken og sendt post ligger der tilsammen 550mb - skulle dette være nok til at sløve programmet ned og få det til at crashe når der ankommer ny mail?

Jeg savner stadig et svar på hvordan jeg helt præcist løser mit problem, uden at skulle slette mine mails. Jeg har jo plads nok på min harddisk, så der må da være en måde hvorpå det kan lade sig gøre (?)

#milter: Min "slettet post" er skam tom :-)
Avatar billede milter Ekspert
05. oktober 2004 - 12:52 #7
Jeg er stadig næsten sikker på, at det er fordi, det fylder for meget. Kig her engang, det er snuppet fra :  http://www.onenw.org/bin/page.cfm/pageid/494

"Outlook Express is a "lightweight" email program. It lacks any real archive features, and worse, it begins to slow down considerably as your mail folders grow beyond a thousand or so messages. If you have enough email stored in Outlook Express that managing old email is a problem, then you should really be thinking about upgrading to Outlook or to another more powerful mail program".
Avatar billede milter Ekspert
05. oktober 2004 - 13:00 #8
Et forslag til: Defragmenter din harddisk, det kan måske skabe lidt mere plads.
Avatar billede milter Ekspert
05. oktober 2004 - 13:13 #9
Her er et andet sted med en masse gode råd:

http://insideoe.tomsterdam.com/