Avatar billede sohan Nybegynder
21. september 2004 - 22:43 Der er 6 kommentarer

Raid med Sata

Jeg har 2 * WD 120 GB SATA SE harddiske, som jeg har tænkte på at sætte op i et raid (Ja jeg har en raidcontroller).
Men jeg har ingen erfaring med raid.
Mit formål med at sætte et raid op, skal være at øge hastigheden på disken, så jeg er indforstået med kun at have 120 GB til rådighed.
Den ene disk er den jeg bruger nu, så der er Windows allerede installeret på. Den er delt op i 5 partioner. Den anden disk er helt ny og dermed tom.

Hvordan skal jeg gøre ?
Avatar billede speedytech Nybegynder
21. september 2004 - 22:50 #1
''- Mit formål med at sætte et raid op, skal være at øge hastigheden på disken, ''-

Du øger ikke hastigheden på disken hvis du vil sætte et raid 1 op, men der imod sikkerheden.. for at øge hastigheden skal du lave et raid 0.. Og for at have begge dele kan man vælger at sætte raid 0+1 op. Men det kræver jo så også 4 diske..
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. september 2004 - 22:54 #2
speedytech> ... og det er så ikke korrekt: Læse hastigheden bliver "op til fordoblet" (alt afh. af data) samtidig med at sikkerheden forbedres i form af spejlet.

For at svare på på spm: Som regel kræver RAID controllerene at de må "slette" din disk for at oprette et RAID.

For en sikkerheds skyld: Start med at lave et image (brug ex. Symantec Ghost) - så kan du altid restore det på dit nye RAID når det er klart.

Hvis du skal have hjælp til at oprette dit RAID, bliver du nok nødt til at fortælle hvilken RAID controller du har. Princippet er dog det samme for de fleste: Du går ind til RAID controllerens BIOS når maskinen starter. Her vælger du "Create RAID" (eller lign), vælger RAID 0 eller 1, udpeger de harddiske du vil benytte og så er du home free :-)
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
21. september 2004 - 22:57 #3
Start med at lave backup, for du mister ALT data når du "smelter" dine 2 diske sammen som RAID 0 eller 1. HVIS du bruger WinXP, skal du boote din PC op fra CD'en, og når den i starten spørger om du vil installere 3. parts drivere, skal du trykke F6 (Det skriver den osse til dig). Hereftern skal du installere dine RAID drivere, og oprette din RAID partition.

Hent en vejledning og RAID drivere fra WD's hjemmeside her.
Her er et link til FAQ om dit emne :
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_new_search=1&p_search_type=search_fnl

Mvh. Jan
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
21. september 2004 - 23:01 #4
Glemte linket til WD's SATA RAID drivere....
http://support.wdc.com/download/ctlcard/Drivers.zip
Avatar billede sohan Nybegynder
21. september 2004 - 23:43 #5
Jeg skal altså lave en raid 0 for at forøge hastigheden?

Min controller er en Sil 3112.

Med hensyn til at lave et image:
Kan jeg lave et image af hele min Windows partion, og så gemme image'et på en ekstra IDE harddisk jeg har. Kan jeg på denne måde slippe for at skulle installere alle programmer igen?
Og hvordan lægger jeg imageet over på min nye RAID opsætning (Min Windows partion er på nuværende tidspunkt 15 GB)
Avatar billede sohan Nybegynder
22. september 2004 - 10:09 #6
Kan man godt lægge et image af en 15 GB partion ind på en helt tom Disk som er 120 GB? Laver dette en ny 15 GB partion, eller bruger den bare de første 15 GB (uden at lave en partion)?