Avatar billede isb Nybegynder
20. september 2004 - 12:46 Der er 4 kommentarer

Oprette partitioner

Hej
Jeg har netop installeret SUSE 9.1. Det jeg gerne ville var at oprette nogle mindre partitioner til /usr/local og til /home. SUSE oprettede selv en swap partition under installationen.

Således at jeg ender op med 4 Linux partitioner:
usr/local  3 GB
/home          9 GB
swap        1 GB
/root      10 GB

Jeg har 23 GB at gøre godt med. Indtil videre ligger det hele samlet. Har derudover en windows partition c:\ men den er adskilt fra de 23 GB.
Så mine spørgsmål er som følger:
1. Er pladsfordelingen fornuftig?
2. Hvordan partitionerer jeg nemmest? Jeg har forsøgt mig via YaST, men det kan jeg ikke finde ud af!

Jeg er ganske ny udi linux, så detaljet hjælp ville være perfekt!
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
20. september 2004 - 13:46 #1
prøv at læse denne vejledning: http://www.linuxbog.dk/friheden/friheden/fdisk.html
Avatar billede strych9 Praktikant
20. september 2004 - 13:55 #2
Synes du afsætter for meget plads til /root og for lidt til /home.
/root bør strengt taget kun benyttes til ting som er nødvendige for systemadministration og eventuelt disaster recovery. - Der skal ikke ligge downloads, dokumenter og databaser i denne folder. Disse hører alle til i /home eller i /var
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2004 - 19:16 #3
Avatar billede rocekiller Nybegynder
20. september 2004 - 20:43 #4
/root er langt overdimentioneret, det er din root brugers hjemmebibliotek. Hvis du ikke har brug for at mounte den med specelle options, så kan du snilt bruge den partition til andet og lade /root ligge på / partitionen. Hvor er din / partition forresten? Og hvor stor er den?