Avatar billede asboas Nybegynder
19. september 2004 - 19:55 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvad går der galt?

Jeg prøver lige for første gang at installere et Linux Styresystem... Jeg har hentet 3 CD'er med Mandrake 10.0 og den første kan man så Boote fra... MEN... når jeg vælger at den skal installere kommer den vidre til en sort skærm hvor der står

"Welcome to Mandrake Linux....."

i bunden har jeg mulighed for at vælge

<Alt-F1> for here, <Alt-F3> to see the logs, <ALT-F4> for kernel msg

Men det er det eneste der står...

Skal jeg blankformatere min maskine inden jeg installere eller hvad er der galt... (Og hvis jeg skal, hvordan formatere man så en XP-Pro maskine??... DOH)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. september 2004 - 19:57 #1
og du kan ikke bare trykke retur??
Avatar billede asboas Nybegynder
19. september 2004 - 19:59 #2
Det virker ikke... Der sker ikke noget hvis jeg trykker...
Avatar billede langbein Nybegynder
19. september 2004 - 20:47 #3
Det behøver vel ikke å være det, men har mange ganger opplevd at Mandrake ikke har vært kompatibel med hardwaren. I de tillfellene så har jeg skiftet over til RedHat og det har fungert. (Men ikke velg Fedora Core 2, den har gitt meg for mange problemer RedHat 9.0 er bra, og sansynlivis så er også Core 1 ok.)
Avatar billede langbein Nybegynder
20. september 2004 - 00:24 #4
Det var nå for resten et dårlig svar, hvis det bare er bootingen som henger. En meget reel mulighet er selvfølgelig den at image kan være corrupt. Altså: Ny nedlasting og brenneing av CD 1. (Det at image kan være korrupt det hender jo titt og ofte.)

En annen muliget hvis den bare ikke kan boote men alt det øvrige, det er å få tak i en Win Millenium start discette. Boot fra denne og sørg for at den gir støtte for cd. Man kan da gå inn på et directory på cd som heter noe slikt som dosutl, dostools eller noe slikt. Husker ikke, men inne i denne så ligger det tools eller kommandoer for å kjøre i gang bootingen på maskiner det boot fra cd ikke virker.

Tror egentlig ikke det (når jeg får tenkt meg litt om) at bootingen stopper pga et kompabilitetsproblem ift Mandrake.
Avatar billede asboas Nybegynder
20. september 2004 - 08:16 #5
Hmm... Det er noget meget mærkeligt noget... For den vil gerne boote op på CD'en... Så kommer der den menu hvor jeg kan trykke <enter> for at installere (eller noget andet for at komme ind i den "avanceret" menu)

Her trykker jeg så enter, og det næste skærmbillede der kommer frem er det jeg har beskrevet i spørgsmålet...

Men det kan ikke være fordi min maskine ikke er formateret? og hvad med partioner og den slags? laver den selv dem eller skal jeg gøre det manuelt...
Avatar billede JoeX2 Praktikant
20. september 2004 - 19:06 #6
Det der skal ske, når du booter på cd'en er, at du bliver bedt om at trykke enter. Derefter kan du se linux kernen skrive en masse på skærmen.

Herefter kommer der et skærm billede, hvor den skriver, at den søger efter installations cd'en, som den finder og derefter indlæses installationen fra den.

Når dette er sket, vil den forsøge at finde dit hardware. Hvis dit grafik kort er understyttet, vil den skifte til grafisk visning.

Hvis dit grafik kort ikke er understyttet, eller installationen ikke kan få den til at virke, (fx pga. delt Irq eller andre hardware problemmer,) så bliver installationen i tekst tilstand.

Det er det jeg tror er sket i dit tilfælde. Du kan sagten installere mandrake fra denne tekst tilstand, men den er ikke videre brugervenlig under indstallationen.

Derudover så tror jeg ikke den vil være i stand til, at installere grafik på systemet i det hele taget, når den ikke kunne under installationen. (Den giver dig mulighed for at vælge driveren den skal prøve)

For at kunne hjælpe dig mere, vil jeg gerne vide:

-- Hvilket grafik kort du bruger?
-- Om der er indbygget et grafik kort i bundkortet?
-- Om du betragter computeren som rimelig ny?
Avatar billede langbein Nybegynder
21. september 2004 - 14:24 #7
Akkurat den med grafikkkortet har jeg erfaringer med vedrørende Mandrake. MSI kort MicroATX med AMD 900 Duron og Grafikkadapter på hovedkortet. Ble hengende under booting omtrent som beskrevet. Skiftet over til RedHat ett eller annet og denne kunne installeres uten et problem.
Avatar billede asboas Nybegynder
21. september 2004 - 23:33 #8
Hmm... jeg må desværre krybe til kortet og sige at jeg ikke er så stærk i det... men der er tale om en bærbar af mærket Acer Travelmate 280... jeg skulle mene at der er tale om et grafikkort af mærket:

Intel(R) 82845G/GL/GE/PE/GV Graphics
Det er indbygget på bundkortet... (siger vist sig selv)
og ja... jeg skulle mene at der er tale om en "rimelig ny" maskine (P4-M 2 GHz med 256MB Ram)
Avatar billede asboas Nybegynder
21. september 2004 - 23:35 #9
Hmm... og så skal jeg til at vende mig til at læse inden jeg trykker send... hehe

Jeg kryber naturligvis til korset og ikke til kortet.... Selvom det kunne være et morsomt ordspil... ;P
Avatar billede JoeX2 Praktikant
22. september 2004 - 13:58 #10
Den maskine burde kunne køre mandrake.

Som du selv skrev, kunne du trykke Alt-F2 - Alt-F4 for at se logs og beskeder fra kernen. Jeg synes du skulle prøve at se, om der står nogen fejl beskeder der i. (Ja, der står meget, men prøv at finde dem der lyder somom noget er gået galt, eller hvis samme linie står flere gange.)

Som en anden skrev: Der er meget tit fejl i det der bliver downloadet. Sådan en fejl betyder meget. Normalt downloader man kun få kilobyte ad gangen, men en iso fil er meget større, så der er meget større sandsynlighed for fejl.

-- Har du selv downloadet cd'en? Hvorfra? Med Hvad?
-- Virker cd'en på en anden computer?
-- Virker cd drevet i din bærbar? (Lyder dumt, tjeck det alligevel.)
-- Kender du til at kontrollere en fil mod en MD5 sum?

Det kan også have betydning, hvilket program du har brugt til at downloade filen. Internet Explorer kan tit downloade en fil forkert, mens bittorrent aldrig gør.
Avatar billede asboas Nybegynder
23. september 2004 - 15:15 #11
Den eneste ting der står som en fejl, eller som ikke er afsluttet er den sidste line, hvor der står:

have to insmod ds
needs ds

over det "installere den pcmcia_core / yenta_socket

og så står der faktisk en fejl... "cannot open shell - /tmp/sh doesn't exist"

Jeg har ikke prøvet CD'en på en anden computer, men den booter fint op både der i starten og også hvis jeg prøver at køre den under windows...

Jeg har hentet cd'en fra Mandrakes hjemmeside... ?! Med IE...

og nej jeg må indrømme at jeg ikke kender noget til MD5 sum...
Avatar billede JoeX2 Praktikant
23. september 2004 - 18:55 #12
Når du er på mandrakes downloade side, er der en lang liste over mirrors hvorfra du kan downloade. Du kan altså ikke downloade fra mandrake selv, det har mandrake ikke kapasitet til.

Linien med 'have to insmod ds, needs ds' er ikke nogen fejl. Den fortælle kun at den skal indlæse driveren som hedder ds (ved ikke hvad det er for en). Man kan risikere at den derefter skriver "cannot insmod ds", men det gjorde den ikke så der er ikke nogen fejl.

Fejl beskeden '/tmp/sh doesn't exist' har jeg aldrig set før, men jeg kan forstå hvis den ikke kan fortsætte indstallationen uden denne fil.

Jeg er bange for at din cd ikke er komplet. (Det sker altså tit (især med IE)). Du kan afprøve dette i en anden computer. Du skal ikke være bange for at komme til at ødelægge den anden computer. Der vil ikke blive ændret noget på den, før du selv vælger det under installationen.

En anden måde at kontrollere en cd, er ved hjælp af MD5 sum, men jeg ved ikke hvordan dette gøres i windows.

En trede måde (ret usikker måde), er at sammenligne fil størrelsen på den downloadede iso fil med størrelsen på den fil der ligger på nettet. Er størrelsen forskellig, så ved du er der er gået noget galt under downloaden.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. september 2004 - 02:48 #13
Har hatt feil på RedHat/Fedora CD'er mange ganger. Mon det ikke kan skje med mandrake også ?! Så har det bare vært å downloade og brenne på nytt.
Avatar billede asboas Nybegynder
27. september 2004 - 09:26 #14
Så nu står verden ikke længere... Det lader til, at det er min bærbare der har svoret en hemmelig alliance med Microsoft... jeg smed den samme cd i en af mine stationære... og Vupti... den gik straks glad igang med at installere... Nu er jeg desværre helt blank...

Vil det sige at jeg ikke skal regne med, at kunne installere Mandrake på min bærbare? eller giver jeg bare for let op?

Nu jeg alligevel har et spørgsmål åbent her, er der så mulighed for under linux at installere spil/programmer der er beregnet til Windows... ja jeg undskylder meget for min uvidenhed... men jeg er først nu på vej til at skifte side.... ;)
Avatar billede JoeX2 Praktikant
27. september 2004 - 09:43 #15
Nu har jeg også svær ved at komme med gode forslag, men jeg kan nævne nogle ting du kan afprøve.

Det første der sker, når du starter computeren med cden i, er at den viser en skærm hvor der står tryk enter for at installere eller F1 for avanceret.

Prøv at trykke F1 her.

Dette giver dig mulighed for at skrive nogle indstillinger til linux kernen før den indlæses. Du kan prøve at slå APCI eller PCMCIA fra, eller at bede den om at installere i tekst tilstand.

Hvis du får det til at virke, så vil jeg gerne vide hvad du slog fra.
Avatar billede asboas Nybegynder
27. september 2004 - 09:47 #16
Jeg vil prøve det med at slå de to enheder fra (eller en af gangen) men jeg kan fortælle dig at jeg ender sammen sted hvis jeg vælger at installere i tekst tilstand... men jeg vender tilbage hurtigst muligt
Avatar billede asboas Nybegynder
27. april 2005 - 20:52 #17
Hmm... Gammelt Spørgsmål uden et svar... Mystisk...