Avatar billede aeon Nybegynder
19. september 2004 - 17:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fjerne lokale rettigheder for bruger i domæne

Hejsa,

Jeg har et lille problem med, at brugerne i mit domæne ikke kan finde ud af at administrere deres frihed til, at installere programmer på deres maskiner. Derfor vil jeg gerne have fjernet deres lokale administrator rettigheder.

Dette ville i sig selv være meget simpelt hvis det bliver gjort igennem en GPO. Men desvære er det ikke en mulighed da Domænet PT er under opgradering fra NT og derfor ikke bruger GPO'er endnu. Derfor mangler jeg en mulighed for at lave et scribt der kan fjerne en bruger fra en lokal maskines administrator gruppe som jeg kan køre ved logon.

Er der nogen her der kan hjælpe med dette??
Avatar billede lap Nybegynder
19. september 2004 - 20:08 #1
ved hjælp af loginscript (går ud fra det er bat):

net localgroup administratorer DOMÆNE\%USERNAME% /del >NUL 2>&1

det gælder hvis det er en dansk w2k/xp - og de enkelte brugere er tilføjet. Hvis det er "domain users" udskifter du blot %USERNAME% med domain users således:

net localgroup administratorer "DOMÆNE\domain users" /del >NUL 2>&1

husk at rette DOMÆNE med det rigtige navn.
Avatar billede aeon Nybegynder
20. september 2004 - 13:56 #2
tusinde tak..  Det var lige den linie jeg manglede :)
Avatar billede lap Nybegynder
20. september 2004 - 15:00 #3
velbekomme - takker for points :-)

forresten kan de kun udføre kommandoen, så længe de rent faktisk er administratorer - når de først er fjernet, så er det slut (men der kommer ingen fejlmeddelelse)