Avatar billede webroy Nybegynder
19. september 2004 - 12:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Baggrund hvid eller hvid!

Jeg har lavet et par foto om til sort/hvid via. ændring til gråtoner og justering med niveauer. Ved en tilfældighed åbnede jeg en ny foto i RGB og sætte et gråtone udklip ind. Nu bagefter kan jeg se at i ACDSee er baggrunden "helt hvid" på RGB billedet mens på gråtone billedet er den meget svag grå, så man kan se omridset af hele billedet. Har denne forskel nogen praktisk betydning for det foto firma som skal lave print ud af dem?? Jeg har fået fremkaldt et stk. efter gråtone modellen, det ser faktisk ikke tosset ud.
Avatar billede sonnic Juniormester
20. september 2004 - 12:11 #1
Det du beskriver er faktisk en konvertering fra et gråtonebillede til RGB.
Når du overfører et billede fra et til farverum til at andet, vil Photoshop forsøge at skabe et billede der der ligner orginalen, dette gør den udfra de opsætninger du har valgt i Color Settings og alm. calibrering.
Jeg har lavet et forsøg med et gråtonebillede, og et felt der målte 2%, konvertret dette til RGB udfra den standart opsætning der er vist ved siden af.
Som du kan se er forsøget lykkedes, RGB verdierne i Info paletten  vise en enslydene tal værdi på 252, dvs en meget svag højlysværdi på ca 2-3%
Forsøg at stille dine refarance værdier ligesådan, og du vil sikkert opnå det samme.
http//www.villysonnichsen.dk/Gratone.jpg

Villy
Avatar billede sonnic Juniormester
20. september 2004 - 12:13 #2
Avatar billede webroy Nybegynder
20. september 2004 - 16:32 #3
Hej Villy.

Jeg legede lidt med din opsætning. Jeg er sikker på det er den rigtige, har jeg ret i at den kun påvirker skærmvisningen i FotoShop. Når jeg arbejder med gråtone skala billeder bliver baggrunden fint hvid (også før jeg ændrede værdierne som du beskrev) Det er først når jeg bruger ACDSee bagefter for at bladre i billerne at jeg kan se en ændring på baggrunden mellem rgb og gråskala. Tror du der rent fremkalde messig (Photo Care) er forskel på om de får dem i rgb eller gråskala?

Carsten

ps. jeg ser frem til at prøve kurset på din hjemmeside
Avatar billede sonnic Juniormester
20. september 2004 - 17:15 #4
Hej Carsten
Det er lidt svært for mig sige sig om de det har indflydelse på din "udprintning" , men hvis du bruger PS til både at gemme og vise dine print i, mener jeg at det er rimelig retvisende.
Hvis du har kalibreret din skærm med Adobe gamma, dette er et helt kapittel for sig, vil det muglighvis kun virke i de programmer der underkaster sig Adobe software, om Photo Care gør dette er jeg ikke sikker på, men der måske en herinde på eksperten der har erfaring med dette.
Min erfaring er, at hvis jeg vil sende et billede et fremkaldelse ude i byen, og vil ha´et S/W vælger jeg altid gråtone som farverum, dette reducere muglighederne for toning i udkørslen.
Hvis det er et S/W med en toning dvs. gultonet eller ander vælger jeg RGB. og selfølgelig farbvebilleder generelt.
Jeg håber det kan hjælpe dig på sporet til et godt resultet, hører gerne fra dig.

Hilsen Villy.
Avatar billede sonnic Juniormester
20. september 2004 - 17:26 #5
En lille ps.
Hvis du søger på RGB farvekalibrering her på Eksperten, vil du få et utal at gode indlæg fra alle der har erfaring med dette.
:)
Villy