Avatar billede pelle_hviid Nybegynder
17. september 2004 - 22:19 Der er 4 kommentarer

problemer med hdd

For kort tid siden brændte min ene hdd af. Efter det har jeg haft problemer med at sætte en ny hdd i, så nu spekulere jeg om det kunne være bundkortet der var noget i vejen med. Jeg fik installeret Win XP og begyndte at installere progs osv.. pludselig kommer der blå skærm med en masse tekst men mest relevant teksten "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" - det er muligvis fordi harddisken er en 160'er og jeg kan kun se de 130.. jeg har hørt at der er et problem med hdd's på XP som er over 120.. men jeg har ikke helt forstand på det.. det er en helt nykøbt hdd med 160 (seagate)..
Avatar billede serverservice Praktikant
18. september 2004 - 00:14 #1
er det i windows du ikke kan se disken - kan du se hele disken i bios?

Det kræver at dit bundkort understøtter mere end 130 Gb - hvis ikke er det muligt at opdatere bios og så få den fulde understøttelse - i mange tilfælde:
http://www.dannyboyd.frac.dk se her under bios.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. september 2004 - 00:29 #2
Se MS artikel om UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_fvlq.asp

Fejlen kan optræde, hvis systemet fejler i kontakt med disken.
Kan også forekomme, såfremt der benyttes 40-pin IDE-kabler, hvor der skal bruges 80-pin kabler - som til din ny disk.

For at se diske større end 137GB (eller 128GB i binært format) kræves
1. BIOS (IDE controleren) skal understøtte 48-bit LBA
2. Styresystem skal være XP med SP1, eller w2k med SP4

Se dette site om problemet, hvor der også er link til MS artikel om det samme - Windows and Big Hard Drives
http://www.shortfamilyonline.com/tech/windows/windows-big-hard-drives.php
Avatar billede halifax Nybegynder
02. oktober 2004 - 14:13 #3
Hvordan er det gået?
Har du brug for mere info, eller er der tid for at lukke spørgsmålet.
Avatar billede nico83 Nybegynder
08. november 2004 - 10:09 #4
Boot op på din Windows XP, Kør Repair konsollen, Skriv chkdsk /r

Det burde løse det...Hjalp ihvertifald mig...