Avatar billede ulrina Nybegynder
17. september 2004 - 13:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor ikke danske karakter?

Er der nogen som har en løsning på hvordan jeg får Æ, Ø og Å på min smb share? Problemet er at jeg har mountet en harddisk fra en anden linux distribution type ext3, det virker også fint men de filer som indeholder Æ, Ø eller Å kan jeg ikke åbne, den vil simpelthind ikke læse filerne.. findes der en løsning på det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2004 - 13:40 #1
Du bør aldrig bruge danske karaktere i "system ting" som biblioteker, shares, passwords mm. dels er server versionerne ofte engelske og de danske karaktere kan give problemer ved konverteringer til nyere versioner, dels risikere du både ved fejl ogved nyinstallationer kun at have adgang til engelsk tastatur. Bruger du danske karaktere, kan du relativt let stå med ressourcer du ikke kan få adgang til, og hvisde f.eks. er en administrator konto er du ille yde
Avatar billede dominodevil Nybegynder
17. september 2004 - 13:51 #2
Er den mounted med "ISO=83... et eller andet..... kan ikke lige huske hvad ISO'en hedder?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2004 - 19:53 #3
Mit gæt er at din Linux kører UTF-8 mens Windows kører ISO-8859-1.

Hvis gættet er rigtigt skal du sætte Samba til UTF-8.

Lidt søgning på Google siger følgende:

[global]
        ...
        client code page = 850
        character set = ISO8859-1
        coding system = utf8
Avatar billede ulrina Nybegynder
17. september 2004 - 23:09 #4
arne_v >> Takker for dit svar :) jeg prøver det lige i morgen så vender jeg tilbage hvis det var løsningen skal du lige ligge et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 09:19 #5
kommer her
Avatar billede langbein Nybegynder
18. september 2004 - 11:59 #6
Du kan selvfølgelig bruke æ, ø, å i forbindelse med Samba shares.

Testet med æ,ø,å på min samba server akkurat nå. Det fungerer problebfritt.

Finner dette i konfigurasjonsfilen (smb.conf):

[global]
.
case sensitive = no
character set = ISO8859-1
client code page = 850

Dette liner jo en del på arne_v sitt svar.
Avatar billede ulrina Nybegynder
18. september 2004 - 16:47 #7
arne_v du var den hurtigeste :) problemet er dog ikke helt løst, men jeg takker mange gange for jeres hurtige svar :)