Avatar billede tony-tiger Nybegynder
17. september 2004 - 09:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Generel instalation af programmer

Hej.

Jeg har kun minimal forstand på linux, og står overfor og skal installere et par programmer.. Nogen der kan fortælle mig hvordan, eller give mig en guide..
Kører Suse 9.0

På forhånd tak

Michael
Avatar billede xeniz Nybegynder
17. september 2004 - 11:07 #1
Hvis det er en RPM pakke du har hentet ned, skal den for det første passe til dit operativ system..
Så er kommandoen som følger:
rpm -ivh navn.på.pakke.rpm

Hvis det er tar.gz el. lign er det højst sansynligt ikke compiled endnu og så skal du først pakke det ud.. lad os tage et eksempel med en tar.gz, nemlig psybnc:
1. udpak
2. konfigurer
3. lav evg. konfigurations ændringer
4. compile
5. installer

Geek % mkdir psybnclearn
Geek % cd psybnclearn
Geek % wget http://www.psychoid.net/psyBNC2.3.1.tar.gz
--11:00:00--  http://www.psychoid.net/psyBNC2.3.1.tar.gz
          => `psyBNC2.3.1.tar.gz'
Resolving www.psychoid.net... 195.49.175.50
Connecting to www.psychoid.net[195.49.175.50]:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 312,224 [application/x-tar]

100%[====================================>] 312,224      358.46K/s

11:00:01 (356.92 KB/s) - `psyBNC2.3.1.tar.gz' saved [312224/312224]

Geek % ls
psyBNC2.3.1.tar.gz
Geek % tar zxf psyBNC2.3.1.tar.gz
Geek % ls
psybnc  psyBNC2.3.1.tar.gz
Geek % cd psybnc

-------> Jeg har nu lavet et bibliotek, downloadet pakken ind i det og gået ind i den mappe udpakningen er fundet sted i..

Geek % ls
CHANGES  config.h  COPYING  FAQ  help  lang  log  Makefile  menuconf  motd  psybncchk  README  SCRIPTING  scripts  src  targets.mak  TODO  tools

-------->  Her ser vi filerne..
------> I dettte tilfælde er det ikke nødvendigt at konfigurere først. men tit og ofte skal man: ./configure før man gør andet, for det meste står dette også beskrevet i INSTALL filen der følger med.. den læses ved at skrive "less INSTALL"
-----> Vi skal nu til at compile

Geek % make
--> Jeg har valgt IKKE at paste alt det den skriver her, for det er ikke småting..
Endnu er det ikke nødvendigt med mere, men ofte er det også nødvendigt med:
Geek % make install
Det står OGSÅ beskrevet i INSTALL..

Men mit program skulle gerne være installeret nu, og jeg skal have det sat op, det gør jeg med konfigurationsfilen der for det meste ender på .conf

Geek % ./psybnc
.-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-.
,----.,----.,-.  ,-.,---.,--. ,-.,----.
|  O ||  ,-' \ \/ / | o ||  \| || ,--'
|  _/ _\  \  \  /  | o< | |\  || |__
|_|  |____/  |__|  |___||_|  \_| \___|
      Version 2.3.1 (c) 1999-2002
              the most psychoid
      and  the cool lam3rz Group IRCnet

`-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=tCl=-'
Configuration File: psybnc.conf
Language File: psyBNC Language File - English
No logfile specified, logging to log/psybnc.log
Listening on: 192.168.0.8 port 31337
psyBNC2.3.1-cBtITLdDMSNpE started (PID 14453)

VOILA  ! !

Håber det kunne give bare lidt hjælp
Avatar billede tony-tiger Nybegynder
17. september 2004 - 13:59 #2
Hej

Jeg takker 1000 gange for det fine svar!!! Der var desværre på arbejde jeg skulle bruge det, og nu er jeg taget hjem for at holde weekend.. Så jeg tager fat om den på mandag!

Michael
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2004 - 14:55 #3
Jeg vil foreslå, at du foreløbig holder dig til RPM-pakker - medmindre du specifikt mangler noget, du ikke kan finde som RPM. (Da jeg brugte SuSE, var det yderst sjældent jeg havde brug for at bygge noget selv. Idag (med Debian) er det måske en smule sjældnere, men vi er ude i marginalerne, så forskellen er nærmest ligegyldig.)

Hvis du er interesseret i selv at udvikle programmer, er det dog en god ide, at prøve at se på, hvordan man bygger allerede eksisterende pakker, og så er det bare at kaste sig ud i det.

Husk forresten, at RPM-systemet holder styr på, at nogle pakke kræver at andre er til stede, og sikrer dig dermed mod at afinstallere en nødvendig pakke ved et uheld og lignende. Hvis du bruger selvbyggerpakker, har RPM normalt ikke nogen mulighed for at kende til dem.