Avatar billede sbs Nybegynder
03. marts 2001 - 17:06 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Kan mac bruges som en slags router

Jeg har oprettet et mindre netværk mellem 2 mac\'er. Den ene (powermac 8200 m. macos 8.5)fungerer udelukkende som arkiv- og print-server. Den anden er vores primære arbejdsstation (G3 m. macos 9). Vi har ikke nogen router, men kunne egentlig godt tænke os at få internet på begge maskiner, hvor 8200\'eren havde den egentlige adgang og G3\'en køre det over netværket.

Privat har jeg sat to PC\'erer op på denne måde (altså uden router). Kan man gøre noget lignende til mac uden at investerer i en router?
Avatar billede egonspock Seniormester
03. marts 2001 - 22:36 #1
Jeg kunne tænke mig at IPNetrouter burde kunne gøre det du gerne vil have. Se http://www.sustworks.com/site/prod_ipr_download.html
Avatar billede logos Nybegynder
05. marts 2001 - 09:28 #2
Udover IPNetrouter der er koster 89$, kan du også bruge internetgateway fra Wicom

http://www.vicomsoft.com/vig/smo/smo.info.html

De har en gratis 30 dages trialversion og er compatible med PC-ere.

mvh.

Logos
Avatar billede sbs Nybegynder
08. marts 2001 - 17:25 #3
egonspock>>> Har prøvet at bruge ovenstående IPNetrouter, men synes ikke det virker, ej heller med deres konfirgurations fil.

logos>>> Det lyder som om at dit forslag kun virker som supplement til IPNetrouter, men den virker da uden den, ikke? Den virker umiddelbart nemmere at sætte op, men har desværre ikke fået tid til at sætte mig ind i den. Den koster jo også en del mere ($149). Det er næsten lige før man kan få en hardware router til samme pris. Og det er trodsalt noget nemmere at have med at gøre.

Kan I anbefale en billig hardware router evt.? Eller kender I noget freeware?

Avatar billede logos Nybegynder
09. marts 2001 - 10:21 #4
vicomsofts softrouter er ikke et supplement men en selvstændig application.
En søgning på versiontracker.com og tucows giver ikke andre muligheder og jeg har heller ikke selv stødt på andet.

Personligt bruger jeg selv den billigste d-link router med indbygget 6 portshub. Den er nem at konfigurere og kører dødstabilt, samtidigt giver den dig mulighed for at lave en dial-in forbindelse til til dit hjemmenetværk
Avatar billede repsej22 Nybegynder
20. marts 2001 - 14:34 #5
Hva med at investere i en ADSL forbindelse. Så får du automatisk en router, som du kan koble flere maskiner op på. Det kræver bare at maccerne kan køre ethernet.
Avatar billede sbs Nybegynder
10. april 2001 - 16:44 #6
Det bliver nok til en ADSL, både af denne grund, men også pga hastigheden. I får alle point... tak for hjælpen...
Avatar billede madgabz Nybegynder
12. maj 2001 - 18:00 #7
IPNetRouter er virkeligt godt, men svært at sætte op! og så er det billigt!
Der er virkeligt meget superinfo at hente på http://www.practicallynetworked.com
der er walkthroughs, og alt muligt! Jeg satte selv en gammel grå G3-desktop op med IPNetRouter, og det spillede max!
/MadGabZ