Avatar billede nesdam Nybegynder
16. september 2004 - 17:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Stofanet logon og trådløs

Jeg er ret ny i den trådløse verden, men har alligevel prøvet at sætte et system op.
Jeg bruger windows XP og har D-Link Router 514 og et D-Link netkort til den bærbare: DWL 610.
Jeg kan gå på nettet med både stationær og bærbar samtidig men når jeg afbryder LOGON på den bærbare , afbryder den også for den stationære PC.
Den kan jeg så igen logge på med uden at den bærbare er i brug. Det er bare irriterende at den bærbare logger af på begge maskiner når jeg bruger dem. Den bærbare kan også køre alene uden at den stationære er tændt.
Jeg har kun 1 stofaforbindelse, altså ikke Familielogon til flere. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til er det dog muligt at køre med en forbindelse på 2 PC ér. Hvad gør jeg forkert??
Kan jeg LOGGE AF uden at det går ud over den statinære??
Avatar billede espersen Novice
16. september 2004 - 17:40 #1
hhmm... mener ikke at det er lovligt at have 2 maskiner på Stofanet uden at have et familieabonnement..

kig efter "allways on"
Avatar billede espersen Novice
16. september 2004 - 17:45 #2
http://signon.stofanet.dk/always-on/  kan du bl.a. indtaste mac-adresser
Avatar billede nesdam Nybegynder
16. september 2004 - 18:31 #3
tak for dine kommentarer.
Det med det lovlige/ulovlige har vist været diskuteret før og min konklusion er, at med min opstilling er det OK men der findes vist ikke noget endegyldigt svar. Stofanet giver i hvert fald ikke support på dette.
Jeg har FLEXRATE og er derfor ikke vild med "always on". Håber der er andre muligheder!!
Avatar billede macro Nybegynder
16. september 2004 - 19:35 #4
Hej.

Det kan sagtens lade sig gøre, at være på med flere computere ad gangen over Stofanet - uafhængtigt af, om man har flat eller flex rate.

Det fungerer principielt som følger:

Når du først er logget på med een computer - eksempelvis din stationære, er der blevet tildelt en IP-adresse til dit netværksmodem. Kobler man herefter flere computere på dit netværksmodem over en switch, vil man opleve, at logger man på med først den ene og herefter den, vil de så at sige "stjæle" internet forbindelsen fra hinanden (og det er jo irriterende!). Kobler man derimod sine computere til et router tildeles hver af computerne en yderligere eller sub ip-adresse, som gør, at du kan være på nettet med flere ad gangen.

Når du således først har logget på stofanet med den ene computer, har du så at sige allerede skabt hul igennem til nettet for alle andre computere koblet til din router.

Simpelt forklaret svarer router til en stikdåse og kabelmodemet til stikkontakten. Og når du logger af på den en computer svarer det til, at du slukker på stikkontakten istedet for at kun at hive den ene ledning ud af stikdåsen.

Men hvorfor lader du ikke bare være med at logge af, så løser du for mig at se problemet!
Avatar billede nesdam Nybegynder
16. september 2004 - 20:17 #5
hej
Det er faktisk den beskrevne opstilling jeg bruger (???) , men når jeg vil LUKKE WINDOWS og SLUKKE FOR DEN BÆRBARE, beder den om først at få lukket/afsluttet programmet til STOFACONNECT . Når jeg så afslutter Stofaforbindelsen på den bærbare for at lukke, ryger forbindelsen også på den stationære. Som sagt er jeg temmelig ny på det område, så et eller andet har jeg måske overset.
Avatar billede macro Nybegynder
16. september 2004 - 20:40 #6
Hej igen.

OK. Du behøver ikke at logge på via stofanet connect. Det et program, der  overflødigt.

Gør følgende istedet for, når du skal logge på/af:

- Åben din internet explorer
- Vælg "funktioner"
- Vælg "internetindstillinger"
- Vælg "forbindelse"
- Vælg "lan-indstillinger"
- Vælg "brug script ....."
- Skriv følgende i det tomme felt:

http://signon.stofanet.dk/proxy.pac

Gør herefter følgende:

- Åben din internet explorer
- Vælg "funktioner"
- Vælg "internetindstillinger"
- Vælg "generelt"
- I feltet "adresse" skriv

http://www.signon.stofanet.dk/

Denne side bliver herefter din start side i din internet explorer! Når du fremover starter for din browser kommer der en log-on / log-af side, som du kan bruge i stedet for. Den kræver nemlig ikke, at man SKAL afbryde forbindelse, idet det ikke er seperat program til log-on / log-af styrring.

Jeg skulle mene, at det vil hjælpe.
Avatar billede nesdam Nybegynder
16. september 2004 - 21:35 #7
Jeg har prøvet dit forslag og det virker, MEN... hvis jeg bare lukker maskinen ned uden LOG AF og starter den op igen senere er jeg på nettet med det samme uden at bruge LOG ON.
Svarer det så ikke til, at jeg er ALWAYS ON. Jeg mener at selvom PC´erne er slukket, er der vel stadig aktivitet i modem/router. Kommer der ikke andre svar skal du nok få pointene, men jeg venter lige et par dage og ser om der dukker "bedre" forslag op.
Måske smider jeg ekstra point ind hvis det er nødvendigt. Hvis du svarer igen så må du gerne bruge "svar" så jeg evt. kan uddele point til dig
Avatar billede macro Nybegynder
17. september 2004 - 09:19 #8
Hej igen.

Hvis du lukker begger maskiner ned uden af logge af på nogen af dem, vil du stadig være on-line i et stykke tid. Efter ca. 15 minutter (så vidt jeg husker) uden netværksaktivitet timer forbindelsen ud, og du bliver derefter logget af automatisk af systemet. I den tid bruger du selvsagt et hvis mængde netværkskommunikation på at din computer "fortæller" nettet, at "den er tilstede". Men vi taler, om en MEGET begrænset data mængde, som du ikke umiddelbart vil kunne registrere på din flex rate status/kvote.

Dvs. ønsker du at lukke ned på din bærebare, mens du stadigvæk skal være on-line på din stationære, skal du blot opsætte dit system som beskrevet i mit sidste indlæg. Hvis du ikke vil være on-line på nogen af dem, når du lukker ned på din bærebare, skal du blot logge af på den nævnte side. Hvis du lukker ned for din bærebare, mens du stadigvæk skal være on-line på din stationære i indtil et bestemt tidpunkt, lukker du ned for din bærebare uden at logge af, og logger herefter af på din stationære, på det ønskede tidspunkt. Hvis du ikke gider at bøvle med at holde styr på, hvor der er logget af, slukker du bare for begge computer og lader systemet time ud efter et ca. 15 minutter - det svarer ca. til 2-3 øres datatrafik med et flexrate abonnemt ... hvis du altså ikke allerede har brugt for 300 kr. - så koster det jo reelt set ikke noget.

Jeg kan ikke på nogen måde se, hvordan mine forklaringer ikke løser dit problem til fulde!?
Avatar billede espersen Novice
17. september 2004 - 09:24 #9
enig ; jeg har aktiveret AllwaysON - jeg kommer jo alligevel op og betaler 300 kr. mdl.
Avatar billede nesdam Nybegynder
17. september 2004 - 17:19 #10
Hej Macro
Tak endnu en gang for det fyldige og gode svar. Jeg kører nu med din opsætning.
Sæt lige et kryds ved SVAR og SEND så jeg kan give point og afslutte spørgsmålet.
Avatar billede macro Nybegynder
17. september 2004 - 20:01 #11
Det var skam så lidt - det er altid rart at kunne hjælpe