Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 10:10 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan laver jeg afrundede hjørner med markeringsværktøjet?

Avatar billede Spotgun Seniormester
16. september 2004 - 10:13 #1
Vælg markeringsværktøjet og sæt "feather" til x-antal pixels der skal bruges på rundingen. Ved ikke lige hva' det hedder i den danske version.

Når du slipper markeringen, vil den ha' afrundede hjørner.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 10:19 #2
Men det er ikke det, jeg vil opnå. Jeg vil have afrundede hjørner uden feather.
Avatar billede Spotgun Seniormester
16. september 2004 - 10:20 #3
Så må du vel over i lasso-værktøjet og selv lave dem som du vil ha' dem.
Mig bekendt er der ikke andre måder at lave det på...
Avatar billede wickedd Juniormester
16. september 2004 - 10:26 #4
Avatar billede milo Nybegynder
16. september 2004 - 10:27 #5
ntg, du kan bruge select -> modify -> smooth
Avatar billede milo Nybegynder
16. september 2004 - 10:28 #6
wickedd, en del nemmere bare at bruge smooth værktøjet.
Avatar billede Jman Praktikant
16. september 2004 - 10:32 #7
...eller i et seperat lag lave en kasse med Rounded Rectangel Tool (U)
Når man har tegnet kassen markers indholdet ved at ctrl+klik-på-laget
Så har du selectionen
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 10:34 #8
Eksemplet i http://bmp.users.whitehat.dk/pho3.jpg
er det, jeg leder efter. Men  det fremgår jo ikke, hvordan det er lavet
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 10:36 #9
...eller i et seperat lag lave en kasse med Rounded Rectangel Tool (U)
Når man har tegnet kassen markers indholdet ved at ctrl+klik-på-laget
Så har du selectionen

Men det kan sgu da ikke passe, at det skal være så kompliceret at lave, det er jo en ganske simpel opgave, og jeg mener at have set engang hvordan man kan lave det på 2 sek. i PaintsShopPro
Avatar billede wickedd Juniormester
16. september 2004 - 10:40 #10
1: Lav en cirkel i en af kanterne
2: Tryk Shift + M
3: Hold Shift nede og marker resten af laget (http://bmp.users.whitehat.dk/pho1.jpg)
4: Højreklik og vælg > Select inverse (http://bmp.users.whitehat.dk/pho2.jpg)
5: Tryk på Delete knappen på tastaturet, og der ser ud som på billede 3

Det tager ingen tid når man har gjort det et par gange
Avatar billede zhark Nybegynder
16. september 2004 - 12:14 #11
Jeg ville da klart vælge vektor (rounded rectangel) - oppe i titellinien er der så 3 figurer i venstre side, vælg pennen i midten så får du en ikke udfyldt "paths" med den radius du evt. har valgt længere til højre!
Der er det spec. at det altså er en kurve og du skal så taste på den stiplede cirkel under kurver (paths), nu markeres den og kan fyldes med den farve du ønsker eller strokes/gradient osv... tast så CTRL+D for at ophæve markeringen og du har figuren på et lag - på det (evt. nye) lag du havde som aktiv da du startede.
De vektor vigurer kan du jo lave utrolgt mange af efter samme fremgangs måde, det er kanon godt!
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 12:14 #12
Det er sgu da dybt godnat, at det skal være så besværligt, nård et kunne være så let.

Men iøvrigt kan man jo kun lave en cirkel uden for rektanglet, så jeg kan ikke se, hvordan man lave den som vist på pho1.jpg
Avatar billede zhark Nybegynder
16. september 2004 - 12:17 #13
Med vektor er det sku' da nemt, det tage 5x så lang tid at beskrive, som at lave :)
Avatar billede zhark Nybegynder
16. september 2004 - 12:25 #14
Der er en masse (forvalgte) figurer, f. eks. både den gule og den røde pil er lavet med det værktøj: http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/mere-vektor.gif
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 16:28 #15
File --> Edit in ImageReady --> Rounded Rectangle Marquee Tool --> Sæt den ønskede radius for hjørnerne - Markér det ønskede
Avatar billede didgeridoo Nybegynder
16. september 2004 - 22:20 #16
som der vist også bliver beskrevet, giver denne metode helt klart det bedste resultat > http://www.meye.dk/index.php?p=roundeddk
Avatar billede zhark Nybegynder
16. september 2004 - 23:00 #17
Pudsigt nok er kurve tool til - kurver... http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/kurver.jpg
Det slår alt andet med en toglængde :)