Avatar billede turbo3000 Nybegynder
15. september 2004 - 20:54 Der er 39 kommentarer og
4 løsninger

Råd til trådløs router.

Hej
Så må jeg endnu engang bede om lidt hjælp ;)

Jeg vil have en trådløs router.

Er der noget man skal være opmærksom på?
Og hvad med sikkerheden?
________

Jeg har fundet denne, er den ok eller hvad?

Zyxel Zyair G-2000 Router.

edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63464

www.zyxel.com/product/model.php?indexcate=1076902407&indexcate1=1085450343&indexFlagvalue=1021876859

www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTIxJmNIYXNoPTU3ZDc4NjAxNGI_.0.html

Og så lige en lille ting til. Mit internet er Stofanet, har det nogen indflydelse på valg af router?
_hygge_
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 21:01 #1
Denne er god og anbefalet af mange, men det afhænger vel så lidt af prisen? : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516
Avatar billede hr.usb Nybegynder
15. september 2004 - 21:20 #2
hvis du vælger en router med udskiftelige antenner kan du, hvis du ikke har rækkevidde nok - altid sætte bedre antenner på.Det har B-2000.
Kan fås her på tilbud
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5957&vare_id=341875
ang. sikkerhed er det nemmeste og i mange tilfælde nok at sortere klienterne
på MAC-adresserne.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2004 - 22:13 #3
Jeg har selv 2 Linksys Wireless-G WRT54G. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516
De fungerer fortræffeligt og opsætningen på dem er uhyggelig nem og ligetil!
Men alligevel er der alle de opsætninger man kunne få brug for...
Man kan nemt sætte den til kun at tillade adgang til specifike MAC adresser.
Det er et godt køb! Og virkelig pribillig.
Avatar billede kenp Novice
15. september 2004 - 22:18 #4
den du har fundet frem der er en af de bedre router, den koster ganske vist lidt!, men det er det mærke jeg har fået til at række længst med trådløstnetværk, og du kan også juster sendestyrke på det mv. samt skifte antenner mv. en masse indstillinger som kan være rare hvis man vil bruge dem.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 22:38 #5
Hej Kenp!
Findes der ikke antenner til Linksysén ? det er måske heller ikke nødvendigt da den rækker 50m indendørs rent teoretisk?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2004 - 22:40 #6
Der er da antenner på Linksys'en?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 22:42 #7
-> gartzen jeps det ved jeg , men mente kan de udskiftes ?
Avatar billede kenp Novice
15. september 2004 - 22:44 #8
dannyboyd -> jeg mener ikke de kan udskiftes! der skal du købe en signalbooster for at få dem til at række længere! (eller finde noget andet firmware til den)
Avatar billede freddy04 Nybegynder
15. september 2004 - 22:50 #9
Jeg leder selv efter en router i øjeblikket, og har overvejet denne model fra Dlink:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37444
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 22:50 #10
->Turbo3000 da de 2 routere kan omtrent det samme og hvis du ikke har yderligere krav til rækkevidden hvorfor så ikke vælge linksys som er 300kr billigere?
Men det kan jeg jo sagtens skrive da jeg får procenter af Linksys for hver ny kunde...
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 23:00 #11
->Freddy04 ja det er en lækker sag med 108 Mbit trådløs, men det kræver så også at man har netkortet dertil - det koster vel også lidt ekstra?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 23:30 #12
, nå den joke med procenterne var der ingen er hoppede på - ærgerligt.
->turbo fik du svar på dine spm. ?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
15. september 2004 - 23:34 #13
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2004 - 23:52 #14
Egentlig en ok pris for begge dele - så er spm. om Turbo vil have den hurtige 108Mbit eller noget andet?
Der er også nogle antenner dertil http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1060
Der findes antenner som kan række ca. 10 Km udendørs - ellers en pæn afstand.
Avatar billede ksoren Nybegynder
16. september 2004 - 00:58 #15
Mht sikkerhed: så husk at mac filtrering ikke er nok. Ændring af standardindstillinger + aktivering af kryptering er det første du skal gøre, når udstyret tages i brug.
Avatar billede ksoren Nybegynder
16. september 2004 - 01:02 #16
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
16. september 2004 - 09:04 #17
Hej tak for alle svarene, kom edelig med flere guldkorn.

Det skal lige siges, at det ikke skal være prisen der afgør valget mellem Zyxel og Linksys, da jeg kan få Zyxel særdeles billigt! ;)
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
16. september 2004 - 09:06 #18
Hvad er lige de der MAC-adresser i omtaler?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 09:47 #19
Det er din computers "personlige" nummer. Et slags serie nr. Du kan se det ved at åbne cmd fra start -> kør og skrive ipconfig /all unnder fysisk adresse.
Du kan indstille routeren til kun at give adgang til givne MAC adresser.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 09:50 #20
Jeg kan ikke se hvorfor ikke at vælge Linksys'en så.
Stort set alle som spørger efter en trådløs router her på exp får anbefalet denne! Og jeg gør det selv.. (Altså anbefaler den..)
Du vil blive gald for dens stabilitet og dens brugervenlige indstillinger..
Avatar billede kenp Novice
16. september 2004 - 10:05 #21
grunden til at de fleste anbfaler linksysen er pris og bruger venlighed, med skal man have muligeder at mange forskellige ting vill jeg vælge zyxel.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
16. september 2004 - 17:26 #22
Er det ligegyldigt at min netforbindelse er stofa kabel?

Telia stofa mener selv, at deres løsning er den bedste til stofa kabel net.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. september 2004 - 17:31 #23
Du kan bruge alle de nævnte routeren som er foreslået, Hvad er stofanet´s argumenter for at bruge netop deres? - vel for at de vil tjene lidt der også kunne jeg forestille mig.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 17:33 #24
når man er kommet "efter modemet" er det ligegyldigt..
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
16. september 2004 - 17:34 #25
ja, de er nogle griske sataner :)

De vil have 300 i gebyr + 25kr  pr måned, for at jeg må have en computer mere på nettet!
Det er noget fusk !
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2004 - 17:37 #26
Ja det var dog en del!
Avatar billede serverservice Praktikant
16. september 2004 - 19:28 #27
Ja det var dog et voldsomt beløb for en ekstra ip. Ikke fordi jeg har så meget tilovers for tdc men i webspeed koster en ekstra ip 10kr pr. måned. Jeg har dog selv en router så det er ikke relevant hos os.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
21. september 2004 - 22:21 #28
Hej igen.

Er det ikke et stort minus ved Linksys routeren, at den er uden firewall??
Avatar billede serverservice Praktikant
21. september 2004 - 22:37 #29
Den er MED firewall
Avatar billede serverservice Praktikant
21. september 2004 - 23:00 #30
ref:
To protect your data and privacy, the Wireless-G ADSL Gateway features an advanced firewall to keep Internet intruders and attackers out. Wireless transmissions can be protected by powerful data encryption. Safeguard your family with Parental Control features like Internet Access Time Limits and Key Word Blocking. Configuration is a snap with any web browser.

http://www.linksys.dk/
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
22. september 2004 - 19:52 #31
->Dannyboyd er det Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G du snakker om, for jeg synes ikke jeg kan finde det nogen steder?
Avatar billede serverservice Praktikant
22. september 2004 - 20:37 #32
værsgo- http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=371
har samme router så kan da godt garantere at den har firewall
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
22. september 2004 - 20:53 #33
Tak :)

Jeg havde ikke lige kigget på linksys.com
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
22. september 2004 - 20:58 #34
I skal have tak for hjælpen!

Jeg tror det ender med en Linksys.

...smid et svar hvis i vil have point.

_hygge_
Avatar billede serverservice Praktikant
22. september 2004 - 21:25 #35
her er et
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2004 - 22:08 #36
svar..
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
26. september 2004 - 15:19 #37
->Dannyboyd, nu er det altså ikke for at være på tværs ;)
Men den router du linkede til, hedder Wireless-G ADSL Gateway WAG54G. Så nu er jeg sådan set i samme situation, hvor jeg ikke kan finde ud af om Wireless-G Broadband Router WRT54G, har firewall??
Avatar billede tbird Nybegynder
28. september 2004 - 23:36 #38
Ang WRT54G:

ftp://ftp.linksys.com/datasheet/wrt54gv2_ds.pdf

De skriver noget om en SPI firewall... men om det lige er det samme som en helt normal firewall ved jeg desværre ikke, men er også interesseret i svaret :o)

"To protect your data and privacy, the Wireless-G Broadband Router
can encode all wireless transmissions with up to 256-bit encryption,
and supports both Wired Equivalent Privacy (WEP) and the industrialstrength
wireless security of Wi-Fi Protected Access™ (WPA). The Router
can serve as a DHCP Server, has a powerful SPI firewall to protect your
PCs against intruders and most known Internet attacks, supports VPN
pass-through, and can be configured to filter internal users' access to
the Internet. Configuration is a snap with the web browser-based
configuration utility."
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
29. september 2004 - 17:22 #39
Jeg har lige fået en mail tilbage fra en forhandler, og de skriver:

''WRT54G er med NAT firewall, som altså ikke er en rigtig firewall.
WRV54G er derimod med SPI firewall;-)''
Avatar billede tbird Nybegynder
30. september 2004 - 18:39 #40
Hmmm det var da sært... så må Linksys.com få rettet deres hjemmeside!!

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601

"The Router protects your PC from most known Internet attacks with a powerful Stateful Packet Inspection firewall. It can also serve as a DHCP Server, supports VPN pass-through, and can be configured to filter internal users' access to the Internet"

Men det kan da være at Stateful Packet Inspection = N A T hos dem! ;o)

...så igen... du fik svaret fra en forhandler og ikke Linksys.com selv, ik' sandt?
Det kunne tænkes, at han havde sagt fejl..

Anyway...
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:29 #41
Jeg har nu fået et svar fra Linksys - Cisco Systems, Inc.

Og de siger at WRT54G er med SPI firewall.

Så fik vi vist det på plads! :)
Avatar billede serverservice Praktikant
08. oktober 2004 - 11:35 #42
Det vidste vi jo godt det står også som specification til routeren , men ok du var ikke overbevist
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:48 #43
Problemet var bla. at jeg er computer spasser, og der stod ikke direkte at den var med firewall, men noget med Stateful Packet Inspection (SPI), og det vidste jeg ikke om det var en firewall.

Men det ved jeg nu.

Forviringen blev total, da en forhandler sagde den var uden en rigtig firewall.