Avatar billede moonman Nybegynder
15. september 2004 - 18:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Program til at lave skoleblad

Hej.

Jeg er igang med at lave et skoleblad for et gymnasium.
I den anledning mangler jeg et godt program til at sætte det op i, jeg arbejde lidt med Adobe Pagemaker idag, men jeg vil tro det var en ret gammel version, for det var hvert fald ikke særlig smart bygget op.

Hvilke programmer er gode til at lave skoleblad, aviser, bøger brochure etc i?

Har kigget lidt på Indesign, kan det anbefales?!

Mvh Trygve
Avatar billede rhandersen Nybegynder
15. september 2004 - 19:25 #1
Corel-Draw, er ihvertfald godt til forsider mm.
Avatar billede moonman Nybegynder
15. september 2004 - 19:59 #2
Ok, men nu tænker jeg ikke kun på forsiden, men også på layoutet inden i bladet!
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2004 - 20:07 #3
selve layoutet laves i et dtp program som f.eks. Publisher eller adobe Indesign. Photoshop bruges til billedbehandling og illustrator til tegninger
Avatar billede moonman Nybegynder
15. september 2004 - 20:20 #4
DTP program? Men Indesign er et godt program til dette?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2004 - 20:29 #5
DTP =DeskTop Publishing. Indesign er faktisk et professionelt program til dette, Jeg er på en skole og vores blad sættes op i Indesign. Ofte kan det betale sig at tale med trykkeriet om hvad for formater de anvender.

Hvis du har adgang til offispakken (primium versionen tror jeg nok) er MS publisher med og det er også et rimeligt DTP program der bruges af mange klub blade, kirkeblade og den slags
Avatar billede moonman Nybegynder
15. september 2004 - 20:32 #6
Ja, men jeg arbejder en del med adobe photoshop i forvejen, så jeg vil nok foretrække at vælge Indesign til formålet!
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2004 - 20:46 #7
Det er også et rigtig godt valg hvis du har råd. Et tip. Indesign "indsætter" ikke billederne på samme måde som f.eks. word. Indesign kæder til billederne. Dette betyder at alle billeder skal placeres i en mappe hvor indesign finder dem og så medsendes når bladet skal til trykning.
Dette kan synes lidt gammeldags, men det giver en megetbedre kvalitet af billederne, da disse kan medsendes som f.eks. Tiff billeder med fuld knald på farverne og i god opløsning.

Et af de problemer du kommer ud for er at du får billederne i for dårlig opløsning, Til tryk skal du heldst op i 300 DPI ig de fleste der tager digitale billeder gør dette i 72 DPI. Dette betyder at de digital billeder du får ofte kommer til at blive ret små når de skal trykkes hvis kvaliteten skal være i orden. Sørg for at få billederne i så god opløsning som muligt og heldst i Tiff
Avatar billede moonman Nybegynder
15. september 2004 - 20:58 #8
Ok, det lader til du selv er en del inde i det? Nu snakker du om kæder, vil det så ikke være muligt at se billederne, altså sådan så man kan sætte det flot op, eller vil man bare se en ramme?

Det er gymnasiet der finansierer, så det er ikke det største problem!
Men mange tak for hjælpen, er det sådan at jeg evtuelt kan spørge dig hvis jeg har problemet med noget, eller kender du nogen gode sider hvor man kan finde hjælp?! Danske vil selvfølgelig være det bedste, men også engelske.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2004 - 21:05 #9
Du kan sagtens se det færdige resultat, og du har fin kontrol med hvordan billederne vises i bladet, med eller uden ramme. Kæden betyder at hvis du f.eks. brænder din indesign fil ned på en CD og sender den til trykkeren, så vil der ikke være nogen billeder i dit blad med mindre disse ligger i et bibliotek på CD'er og kæden er lavet til dette bibliotek (lidt på samme måde som når du laver HTML sider)

Hvis du kender photoshop rimeligt, har du ikke de store problemer (deter ikke helt det samme, men næsten) hvis du bor i københavns området, kan jeg da lave en aftale med vores bladredaktør, så du kan se hvordan de gør det. Jeg harselv arbejdet lidt med indesign, men det er ikke det jeg er aller bedst til. Jeg er ikke faldet over nogen tutorials, hverken på dansk eller engelsk, men de må findes
Avatar billede moonman Nybegynder
15. september 2004 - 21:09 #10
Ja det forstår jeg godt.

Bor desværre ikke så tæt på københavn igen, faktisk på Bornholm. Men jeg må bare se om jeg kan finde nogen steder på internettet hvor jeg kan finde noget hjælp. Men ellers rigtig mange gang tak forhjælpen!