Avatar billede steffansp Nybegynder
15. september 2004 - 14:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder Pascha

Hvad hedder betyder pascha-tilbøjeligheder???
Det er i denne sammenhæng..
Vist var der et element af erotik i det intellektuelle spil - som han satte pris på - men det han søgte hos kvinder var noget andet, hans "pascha-tilbøjeligheder" lod sig ikke bortforklare.

Nogen der ved det? Vores lærer vidste det nemlig ikke...?
Så kunne da være lidt godt at vide hvad det betød... ;)
Avatar billede steffansp Nybegynder
15. september 2004 - 14:43 #1
Det er bare sådan et lille sjovt spørgsmål.. Så derfor gives der ikke mere point..
Avatar billede vejmand Juniormester
15. september 2004 - 14:52 #2
Har det mon noget med ette at gøre, jeg ved det ikke?
http://oestrogen.dk/printerVenlig.asp?PageID=9885
Avatar billede steffansp Nybegynder
15. september 2004 - 14:54 #3
Det er klippet fra novellen Pretty Pictures af Klaus Rifbjerg...
Avatar billede hubs Nybegynder
15. september 2004 - 15:02 #4
Mit bud er også i retning af Vejmand...

"Det viser sig, at ham Patrick dels har en kone og et barn. Og at han dels har en anden elskerinde, som han har gjort gravid. Og nu siger Pascha til Patrick, hvad jeg også siger: "Du elsker ikke en kvinde, kun forestillingen om hende. Du elsker dit eget billede af hende." Pointen er blot, at hun selv kun elsker en forestilling om en mand. Hun forbliver i illusionen."

udklip fra http://www.jp.dk/login?url=morgenavisen/mjpa:aid=2597060

Ved ikke om det kan bruges c",)
Avatar billede roenving Novice
15. september 2004 - 15:06 #5
-- og måske kunne man forestille sig at det havde en sammenhæng til den titel, herskeren i Persien og Tyrkiet har haft: Pascha ...

-- med alt hvad det kan give af associationer til haremmer og absolut magt over de undergivne !-)
Avatar billede hubs Nybegynder
15. september 2004 - 15:10 #6
roenving >> Jeg er allerede i drømmeland c",)
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2004 - 15:50 #7
Pascha betyder også påske dag på gammel engelsk så nu er forvirringen total
Avatar billede steffansp Nybegynder
15. september 2004 - 16:18 #8
Ja det må man sige den er...
Avatar billede steffansp Nybegynder
15. september 2004 - 16:28 #9
Skriver hele afsnittet her, så er det måske lidt lettere at forstå:
Med sin veludviklede æstetiske sans vidste han, at det aldrig gik at vælge piger der var højere end ham selv. Det ville - ikke mindst i hans egne øjne - tage sig højst underligt ud, hvis han kom gående med en kvinde, der ragede op over ham selv. I øvrigt foretrak han danserinder, der i følge sagens natur passede deres krop ordenligt og tit havde kønne, ikke for overudviklede bryster. De var smalle om livet og havde - i heldige tilfælde - lange ben. Desuden blev han sjældent stillet over for alt for udfordrende intellektuelle krav, hvis han valgte folk fra balletten. Ikke fordi han havde noget imod det intellektuelle, han opfattede sig selv som tilhørende racen.
Men hver ting til sin tid, og det stod fast, at seksualitet og intellektualisme ikke havde meget med hinanden at gøre. Vist var der et element af erotik i det intellektuelle spil - som han satte pris på - men det han søgte hos kvinder var noget andet, hans "pascha-tilbøjeligheder" lod sig ikke bortforklare. Måske var det derfor de enkelte forhold ikke varede så længe, han havde snartværet igennem et helt kompagni.

Og så forsætter historien langt endnu....
Avatar billede ldrada Nybegynder
16. september 2004 - 01:37 #10
"Pacha" er et russisk navn :)
Avatar billede ldrada Nybegynder
16. september 2004 - 01:37 #11
Eller. Det er det hvis du udtaler det som "Pasha"
Avatar billede roenving Novice
16. september 2004 - 03:27 #12
>>ldrada

Jepz, hvis man skal angribe det rent sprogligt, kan det være dativ af navne eller begreber som ender på f.eks. -pas, -pov, og meget andet eller kortform (som er ekstremt brugt i slaviske sprog !-) af navne, som indeholder en trykstærk p-vokal ...

-- men det har vist ikke ret meget med den litterære betydning ...
Avatar billede hubs Nybegynder
17. september 2004 - 10:08 #13
LOL! roenving, er der noget, du ikke ved noget om c",)
Avatar billede steffansp Nybegynder
19. september 2004 - 12:35 #14
Hmm... Det er så lidt svært at finde ud af hvad det egentlig betyder..
Dem der vil have pointene kan få dem, så bare lig et svar... ;)
Avatar billede hubs Nybegynder
20. september 2004 - 09:50 #15
Jeg behøver ingen point c",)
Avatar billede vejmand Juniormester
20. september 2004 - 11:25 #16
Jeg springer også over  c",)
Avatar billede steffansp Nybegynder
20. september 2004 - 12:23 #17
Jammen så lukker jeg da bare :P
Avatar billede Ida_Rebekka_Jensen Nybegynder
18. juni 2014 - 09:47 #18
Altså jeg er kommet frem til i den situation at Pascha - tilbøjligheder er:

Diktatorisk og enerådig. En mand der er ligeglad med kvinder men kan lide at udstille dem :-)