Avatar billede kurtnygaard Nybegynder
14. september 2004 - 18:30 Der er 6 kommentarer

Orm i gammel installation slettes fra ny installation ?

Hej eksperter.
Jeg har geninstalleret win xp fordi min computer begyndte at loope under genstart. Nu kan jeg opstarte fra sort skærm med to valgmuligheder. 1) den nye installation der virker eller 2) den gamle, der så snart jeg forsøger at opstarte med, begynder at genstarte igen. Det at løsning 1 virker udelukker jo alt med hardwarefejl, køleproblemer o.s.v, så jeg tror at der sidder en orm og gnaver i den gamle installation. Jeg vil dog gerne have den fjernet idet min gamle installation indeholder mange programmer og data som jeg nødigt vil miste. Spørgsmålet er derfor: Hvis jeg starter op med min nye installation, kan jeg så køre et ormecheck, trojansk hest check fra nettet på hele c-drevet og derigennem få min oprindelige konfiguration til at virke. Og i så fald: Hvor på nettet finder jeg det program jeg behøver ?

Mvh Kurt Nygaard
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. september 2004 - 18:35 #1
Hent denne scanner.
http://www.mwti.net/antivirus/free_utilities.asp - Virusscanner.
Kør scanneren, og følg så næste vejledning.
Gå ind her og hent Spybot, Adaware og HiJackThis
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør begge programmer, opdater begge online, scan, og fix alt hvad de finder.
Efter følgende kan du prøve at starte på den gamle installetion og lykkes det at få den i luften, installerer og kører du både spybot og adaware her også. (på grund af evt. snavs i registreringsdatabasen)

Derefter udpakker og kører du Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. september 2004 - 18:37 #2
Hov..
>> Installer og kør begge programmer...
skulle have været:
Installer og kør Spybot og Adaware...
Avatar billede kurtnygaard Nybegynder
14. september 2004 - 18:39 #3
Tusind tak, skal til møde i aften men prøver din anvisning imorgen. Jeg er absolut en nørd til det her, så måske jeg stiller nogle dumme spørgsmål undervejs. Håber det er ok.

Mvh Kurt Nygaard
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. september 2004 - 18:51 #4
Helt iorden, og der er jo ingen garanti for at den kommer i luften, men den burde være rimeligt ren efter den tur, så der er en chance.
Avatar billede kurtnygaard Nybegynder
17. september 2004 - 19:58 #5
Så har jeg kørt følgende: Mwt antivirus program der intet fandt. Dertil har jeg scannet alt med en opdateret Panda antivirus der heller intet har fundet. Jeg har derefter kørt adaware der fandt 164 critical object som jeg har fixet. Derefter fik den en tur med Spybot der fandt 6 objecter som er fixet. Nu var jeg spændt da jeg genstartede min pc, men måtte erkende, at de forskellige scanninger ikke har løst mit problem. Så hvad kan det være: Såfremt min pc er virus og ormefri, og min hardware intet fejler, (pc-en kører jo uden problemer på den nye installation), hvorfor kan den gamle installation så ikke startes op ?
Er der fortsat nogen ide i at køre en Hijackthis ?

Med venlig hilsen

Kurt Nygaard
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. september 2004 - 20:14 #6
Nej, en HiJackThis skal køre på den windows der skal checkes, så den vil ikke kunne se noget som helst.

Din bedste chance er at lave en rep. af den installation som ikke kan starte, hvorved du får lavet en ny installation, men du beholder alle filer og programmer.

Det gør du præcis som når du laver en nyinstallation af xp.
Når den spørger hvor du skal installere, henviser du til den samme partition som dine øvrige installationer ligger på og den vil så advare og sige at der allerede er et/flere operativsystemer på denne partition og tilbyde at reparere. Dette skal du svare ja til og vælge den fejlende installation, som den der skal repareres.

Hele processen tager ½-1 time og jeg har gode erfaringer med den. Det plejer at løse de fleste opstarts-problemer.