Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 15:40 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Hente powerpoint fil som baggrund i word

HVOR SVÆRT KAN DET LIGE VÆRE!!!!!
Ek-pro 3.1 kan udkrive til word-dokument. Fint. Der er ikke den store grafikdel, derfor .... den baggrund der skal bruges har jeg lavet i powerpoint. Men jeg kan simpelthen ikke få den ind i word.
Ek-pro SKAL bruges. Nu er fremgangsmåden: Printe dokumenterne ud på fortrykt papir. Scanne det ind igen for at lægge det på nettet som pdf.
Jeg skal bare have det sk... powerpoint over i word! Hjælp
Hilsen Charlotte
Avatar billede Chewie Novice
14. september 2004 - 15:43 #1
En nødløsning kunne være ... hvis det ikke kan lade sig gøre ... at tage et screendump og indsætte billedet i word
14. september 2004 - 15:48 #2
Du kan ikke på nogen måde indsætte et dias fra PowerPoint direkte i Word. PowerPoint er ikke et grafikprogram, og er ikke i stand til at gemme i et grafik-format, der kan importeres i Word.

Men der er et par forslag til, hvordan du måske kan omgå problemet:
1. Tag et skærmdump af PowerPoint-diaset (Alt-PrintScreen)
Indsæt dette i Word med Ctrl-V

2. Brug funktionen Gem som i PowerPoint, og vælg at gemme som filtype: Webside med en fil.
Åbn denne webside i Word. (Filer->Åbn, Filtype: Alle websider)

Forslag til fremtidig løsning: Brug ikke PowerPoint hvis det er noget der skal bruges i andre programmer. Det er et præsentationsværktøj, og har ikke de fornødne funktioner til det, du her efterlyser.
Brug i stedet et Grafik- eller layoutprogram.
Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 15:57 #3
har prøvet forslagene, men det virker ikke. Jeg kan også sagtens lave det i word med de tegneredskaber der er, men kan ikke finde ud af at gemme det, så jeg bare henter det som 1 helt billede, der ikke bliver ændret i når man skriver - altså som en slags baggrund (ikke vandmærke)
14. september 2004 - 15:59 #4
Prøv at lave det i Paint (eller et andnu bedre: et andet grafikprogram), og gem som grafikfil, så kan du det, du gerne vil.
Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 16:00 #5
jaja da. forfra igen. SES i morgen nat (smiler). Indtil videre, tak for hjælpen.
Avatar billede jkrons Professor
14. september 2004 - 16:32 #6
Nu skriver du ikke noget om, hvilken version der er tale om, men fxc PP 2002 (XP) gemmer glimrende i diverse grafikformater, fx GIF og JPG.
Avatar billede jkrons Professor
14. september 2004 - 16:33 #7
Disse formater kan importeres i Word, og så kan du lægge billedet fs i sidehovedet, med indstillinger "Bag tekst", så kan du skrive over det uden at billedet ændres.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2004 - 19:12 #8
Prøv følgende
insert - object
vælg create from file
Find din præsentation
for ikke at starte programmet når du klikker på dit billede,
så højreklik og vælg
format object
vælg layout = square
Du kan vælge, at lave denne manøvre i sidehoved- fod visningen
Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 23:05 #9
Det kan jeg ikke få frem. Når jeg højreklikker kom der en masse forskelligt men ikke noget der hedder format object eller at jeg kan vælge noget med layout. Det er office xp (tror det er 2003).
For et par år siden lavede jeg noget hvor jeg godt kunne gøre det, men kan ikke finde ud af det nu. Det skal jo bare ligge som et logo - altså der fylder hele siden. Hvis jeg sætter ind som jpgfil så flytter det sig, og det er vigtig at det er præcis det rigtige sted, så det dur ikke.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2004 - 23:16 #10
Har du fået dias'et ind i word?
Avatar billede jkrons Professor
14. september 2004 - 23:17 #11
Hvad mener du med, at et jpg billede flytter sig?  Alle billeder kan flyttes, men hvis du lægger det i sidehyovedet ogt så ikke arbeder der mere, kan du ikke flytte det umiddelbart.
Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 23:21 #12
hovsa: Dias??? Det har jeg ikke lavet.
Jkrons: Fordi det fylder hele siden, så man kan ikke undgå at komme til at klikke i det.
Jeg kan kun gøre det fra Ek-pro ved at exportere til word. Så åbner den word, og derefter kan jeg lægge baggrunden ind. Men når jeg gør det, flytter det jeg har lavet i powerpoint og gemt som jpg sig op i hjørnet. Hvis man så skal til at sidde og rette det til på hver eneste side, bliver man jo aldrig færdig.
Avatar billede jkrons Professor
14. september 2004 - 23:24 #13
Det er derfor du skal lægge det i sidehovedet. Ikke i selve dokumentet
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2004 - 23:25 #14
Dias, er PowerPoint formatet - Jeg kender ikke ek-pro, så nu er jeg nok ikke helt med, så jeg står af her.
Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 23:27 #15
Ved ikke hvordan jeg skal lægge det i sidehoved. Kan ikke få det hentet ind. Kan du forklare mig hvordan
Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 23:35 #16
Det er lykkedes mig at få det ind som side hoved, men størrelsen er væsentligt mindre, og kan ikke ændre størrelsen nu
Avatar billede jkrons Professor
14. september 2004 - 23:39 #17
Det lyder mystisk. Hvad sker der, når du højreklikkerpå billedet og vælger Formater. Er fanebladet Størrelse utilgængeligt eller, sker der bare igenting, når du ændrer størrelsen?
Avatar billede svane Nybegynder
14. september 2004 - 23:55 #18
Når det ER sat ind som hoved sker der ingenting, jeg kan ikke redigere i størrelsen. Hvis jeg markere den i "indsæt fra fil" og højreklikker i stedet for står der:
Marker, eksempel, rediger, udskriv, opdater miniature, roter med uret, roter mod uret, anvend som baggrund på skrivebord, åbn med, add to archive, add to "energimærke", compress and e-mail, compress to "energimærke" and e-mail, send til, klip, kopier, opret genvej, slet, omdøb, egenskaber.
Avatar billede frontter Nybegynder
03. januar 2005 - 15:01 #19
hej Svane
Jeg ved godt at denne løsning kommer meget sent men jeg håber at du kan bruge den i fremtiden.
I PowerPoint har du i venstre side ruden Disposition/Dias her skal du højreklikke på det dias du gerne vil have ind som baggrund, vælg kopier.
I Word vælger du sæt ind eller ctrl+v nu skulle hele dit dias gerne ligge i word og du kan nu gøre det større eller mindre.
Hvis du højreklikker på dit billede og vælger Formater objekt vil der nu komme en menu frem, her skal du vælge det faneblad der hedder Layout og vælge den knap der hedder Bag tekst.
Billedet vil nu ligge bagerst og du kan skrive lige så meget tekst du vil oven i billedet.
Avatar billede svane Nybegynder
21. august 2006 - 12:56 #20
Tak for deltagelsen. Jeg fik aldrig løst problemet med lukker spørgsmålet