Avatar billede varmeskud Praktikant
14. september 2004 - 00:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

pc stopper, skal genstartes for at kunne bruge den igen

Hey

Jeg har et voldsomt stort problem med at min computer fryser engang i mellem.
Men det er ikke lige så tit som det var engang. Nogen gange kan de gå en hel dag uden, og andre gange
kan de gå et par minutter. Det kan svinge fra at jeg sidder og ser en film, til at den bare står og ikke laver noget,
altså bare står på skrivebordet. Så det er ikke på bestemte tider eller ting som jeg laver det sker. Jeg har haft
dette problem lige siden jeg formaterede. Så det har (vist) ikke noget at gøre med installationen.
Min computer er ren for virus og spioner og sådan ting. Har kørt online scan, tjekket med adaware, spybot
hijacklog osv. Min computer er blevet tjekket med stort set alt af mange her inden som har prøvet at hjælpe.
Men det har ikke hjulpet. Mine ram og sådan noget er også blevet tjekket. Cpuén er heller ikke for varm. Den er
pustet/blæst igennem for støv. Min computer er en 1300mhz, 512 sdram, randon 9200 grafik kort, brænder drev,
dvd drev, maxtor 160gb harddisk. Computeren er fra år 2000. Men alt ud over mhz, brænder drev, modtherboard,
strømforsyning er noget der er købt inden for dette år og sat i. Hvis det kan hjælpe.

Jeg har lige købt et sound blaster live 5.1 lydkort. Når jeg prøver at installere det så stopper computeren helt og
jeg skal tage strømmen for at genstarte (eller trykke på den lille knap på kabinettet for at genstarte)

Når jeg går ind i administration - logbog - system for jeg 4 fejl hvor den frys/stoppede.

1.
AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0x71), som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

2.
AMLI: ACPI BIOS forsøger at skrive til en ugyldig IO-portadresse (0x70), som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

3.
AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0xcfc), som ligger inden for det 0xcf8 - 0xcff-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

4.
AMLI: ACPI BIOS forsøger at skrive til en ugyldig IO-portadresse (0xcf8), som ligger inden for det 0xcf8 - 0xcff-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

De kommer på sammen tid kan jeg se. Hvad kan jeg gøre for at få rettet den fejl?

Jeg bor i Varde hvis det er at der tilfældigt er en der bor her over ved som kunne hjælpe.
Må meget gerne kontakte mig på msn - varmeskud@msn.com hvis der er en der kan hjælpe.
Skal nok sørge for "løsningen" kommer her ind hvis det sker over msn eller ligne.

Men håber på noget som kan hjælpe mig af med problemmet da jeg ikke lige har råd til at købe ny computer.

Mvh Kim
Avatar billede levich Nybegynder
14. september 2004 - 00:51 #1
Jeg vil næsten vædde med, at du har det samme problem som jeg har haft. Du har en defekt harddisk. Hvis du har to, så prøv at trække IDE-kablet ud til den, hvor styresystemet ikke er på. Så prøver du at køre med computeren i så lang tid du nu har lyst til, for at se om fejlen stadig kommer.
Det er så lidt sværere, hvis det er den harddisk, hvorpå styresystemet er.

Jeg kunne afhjælpe mit problem dengang ved at køre en scandisk på harddisken. Så virkede den lidt igen - op til en uge.

Men ... en ustabil harddisk står af på et eller andet tidspunkt. Så det er med at tage backup af sine data inden da.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. september 2004 - 01:03 #2
Prøv at resette din bios og derefter kontrollere, at den finder alle dine drev.
(indstil til autodetekt)
Avatar billede halifax Nybegynder
14. september 2004 - 02:08 #3
ACPI = Advanced Configuration Power Interface. Der sker en fejl under opstart når BIOS skal initialisere den tilsluttede hardware. Begge Stopfejl 0x70 og 0x71 taler om "The SESSION4_INITIALIZATION_FAILED bug check has a value of 0x00000070. This indicates that the Windows initialization failed." og "The SESSION5_INITIALIZATION_FAILED bug check has a value of 0x00000071. This indicates that the Windows initialization failed."

Det kan meget vel skyldes fejl ved hardware, herunder harddisk, eller måske fejl ved driver til hardware. Har du alt opdateret efter den formatering? Herunder også drivere til bundkort??

Har du hos bundkortproducenten undersøgt om der er nye drivere tilgængelig? - Evt. undersøgt om der er en bios opdatering tilgængelig?
Avatar billede occir76 Nybegynder
14. september 2004 - 06:43 #4
hehe lyder sgu lidt dumt, men giver mening hvis man har været ude for det..

blæser til processor . har du checket om den kører ,fordi den kan næsten køre i 3-4 mminutter hvorefter den bare lukker sig selv ned...

for du blue screen... ? eller fryser den bare..
Avatar billede gratis Nybegynder
14. september 2004 - 08:41 #5
det er et BIOS problem du har, fordi pc'en er fra før xp kom på market, her er den korte forklaring http://www.jsiinc.com/SUBJ/tip4500/rh4563.htm , og her den forkromede hos M$ http://www.microsoft.com/whdc/system/pnppwr/powermgmt/BIOSAML.mspx
hvis du har muglighed for at opgradere din BIOS kan det muligvis hjælpe...
en ting du kan prøve, kig i din BIOS under "Power Management" om du har et punkt der hedder "Plug and Play" sæt det til disabled eller 0 , hvis det er det der er muligeheden.
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. september 2004 - 13:29 #6
Hey

levich - Den gør det selv om jeg skifter harddisk.

victor-1 - Hvordan er det lige jeg gør det?

halifax - Mit bundkort ved jeg ikke lige om det er det nyeste der til. Jeg hentet alt hvad jeg kunne inden på windows opdate.

occir76 - Blæseren køre godt nok. Den fryser bare.

gratis - Sorry men kan ikke lige læse det eng der står på dine link. Min Bios er den nyeste driver der til.

Teksten er kopiret fra Everst som jeg har tjekket det med.
Beskrivelse    Værdi
Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    09/12/2001-8363-686B-JA6LMC2CC-00
Motherboard Navn    Chaintech 7AJA2(E)

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type    DEC Alpha EV6
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    100 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed    200 MHz
Båndbredde    1600 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type    SDR SDRAM
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    100 MHz
Effektiv Hastighed    100 MHz
Båndbredde    800 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    PCI
Bus Bredde    32 bit
Virkelig Hastighed    33 MHz
Effektiv Hastighed    33 MHz
Båndbredde    133 MB/s

Motherboard Fysisk Information
CPU Sokler    1
Udvidelses Sokler    1 ISA, 5 PCI, 1 AGP, 1 AMR
RAM Sokler    3 DIMM
Integrerede Enheder    Audio
Form Faktor    ATX
Motherboard Størrelse    220 mm x 300 mm
Motherboard Chipset    KT133A

Motherboard Producent
Producent    Chaintech Computer Co Ltd.
Produkt Information    http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/product_main.asp#MP13
Hent BIOS software    http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/Download/dl_SubCate.asp?DCSNo=4
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. september 2004 - 21:46 #7
?
Avatar billede haunted Nybegynder
14. september 2004 - 22:15 #8
Er der et lydkort på motherboardet, så slå det fra i BIOS'en.

Det kan være fordi den prøver at tildele en ressource til lydkortet som egentlig er taget af lydkortet på motherboardet.
Avatar billede varmeskud Praktikant
14. september 2004 - 22:21 #9
Det nye lydkort altså mit 5.1 har jeg først lige sat på nu her. Før har den bare kørt på det der er i motherboardet. Så der skulle den jo tage det der fra.
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. september 2004 - 18:12 #10
Hey

Jeg har fået hjælp til mit problem fra www.havecom.dk
Jeg fik installeret busdriveren til mit bundkort. Nu har computeren kørt i over 3 hele dage uden at være slukket og uden den har frøset. Og det kan den normalt ikke. Så det må jo have hjulpet at installere den driver. Når jeg kigger i system log så for jeg stadig de meddeleser, men den frøser ikkie. Så er det jo vel godt nok?
Avatar billede varmeskud Praktikant
20. september 2004 - 21:12 #11
Lukker og tager pointene efter som der ikke er noget der har skrevet noget vider, eller om at de gerne ville have nogen. men sig til hvis det er