Avatar billede jps6kb Novice
13. september 2004 - 16:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Brugerrettigheder på XP pro

Jeg har tit set folk skrive at man kan oprette brugere som superbrugere, brugere osv... men jeg har ikke kunne finde det i XP pro (eller Home for den sags skyld) Jeg kan huske det fra W2000, men hvordan gør man i XP pro ?

Jeg kan kun få "Administrator" eller "begrænset bruger" frem... ?

Mange tak :)
Avatar billede nico2004 Nybegynder
13. september 2004 - 16:57 #1
har du ntfs fil system
Avatar billede jps6kb Novice
13. september 2004 - 16:57 #2
Jep
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. september 2004 - 17:02 #3
De betegnelser du nævner er "karakteriseringer" af brugere som man kan oprette. Så hvis du som administrator opretter en ny bruger (under Kontrolpanel-Brugerkonti) så skal du give dem adgangsrettigheder, og disse rettigheder er grupperet i disse kategorier
Avatar billede jps6kb Novice
13. september 2004 - 17:02 #4
Man skal da ikke installere noget specielt for at få den feature, skal man ?
Avatar billede jps6kb Novice
13. september 2004 - 17:03 #5
Ehh... ja, men hvis jeg opretter brugere... (under bruger-konti i cpl) skal jeg 1. angive brugernavn, 2. angive "adm eller begrænset" .. andet kan jeg ikke...
13. september 2004 - 17:08 #6
Der er en 3. mulighed, "Andet"
Her kan du vælge flere grupper.
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. september 2004 - 17:15 #7
jps6kb: Jeg må til min forbavselse give dig ret. Jeg får også kun de 2 muligheder. Jeg er dog ret sikker på at det før har været som erikjuul påpeger. Mystisk???

Måske er det fordi jeg har slået password-indtastningen ved opstart fra, at man så kun får disse 2 muligheder. Har du også gjort det?
Avatar billede fromse Nybegynder
13. september 2004 - 17:15 #8
Du kan prøve:
Kontrolpanel > Administration > Computeradministration > Lokale brugere og grupper > Brugere/Grupper...

Der en flere valgmuligheder...
Avatar billede jps6kb Novice
13. september 2004 - 17:17 #9
Ahh... der var den jo... well... jeg har aldrig set den under bruger-konti... men har tit hørt at den skulle være der *S*

Men takker om ikke andet.. så kan jeg jo gøre det på den måde...

Fromse... smider du et svar ...
Avatar billede fromse Nybegynder
13. september 2004 - 17:17 #10
Inde i Grupper der er noget med superbruger... dvs. at du kan tilføje en bruger på det niveau...
Avatar billede fromse Nybegynder
13. september 2004 - 17:18 #11
Good luck...

/fromse...
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
15. september 2004 - 10:02 #12
Sådan noget halløj her ville jeg også gerne have, sådan noget mere styr over brugerne, hvad de kan, og dertil lignende, men da jeg ikke rigtigt kunne finde nogle særlige måder, at gøre det med Windows selv, (sådan som jeg ville have det)
Fandt jeg frem til programmerne:

Security Administrator
Folder Guard Professional

Mener det er version 7.0 af FGP, og noget med 10.0 af SA. Men kan ikke lige få adgang til min hjemme computer fra skolen, sikkert pga. mit eget net er nede...

Dog kører jeg FAT32 filsystemet, da jeg synes at min maskine kørte lidt langsomt med NTFS, men det kan være det er pga. mit ene IDE/(data) kabel, er 40 pins, og det andet er 80. Ser ud til det er en spade som har bygget min computer op, da jeg købte den.. Kunne være jeg skulle prøve at købe et 80P kabel.. og prøve med NTFS igen... Nåh, men det vedkommer jo helelr ikke sagen...

Men, de to programmer, kan jeg anbefale, bl.a. Security Administrator, til at styre brugernes rettigheder, der kan man både slå fra så de ikke kan gå ind i Kontrolpanelet, og meget andet.
Det kan man dog også i WinXP Professional, via "gpedit.msc" i Start -> Kør. Synes bare det er kedeligt at "gpedit.msc" ikke er i Home Edition. :)

Programmet er da værd at prøve. Dog er det engelsk. Vidst nok uden nogen oversættelser. Men det kan jo være det kommer i nogle nyere versioner, engang :)

..Synes lige jeg ville dele min videnskab om det ;)