Avatar billede mad_maniac Nybegynder
13. september 2004 - 11:18 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

vpn virker kun på ip, ikke på computernavn

Jeg har opretet en vpn mellem arbejde og hjemme, hjemme bruger jeg en zywall 2 og på arbejdet bruger jeg en zywall 10.

Den laver fint en tunel igennem jeg kan pinge på ip nummer, og jeg kan oprette fjernskrivebord ved at indtaste ip-adressen, men hvis jeg skriver navnet på computeren sker der intet, jeg kan heller ikke se de andre computere i netværksfobindelser, ved dog heller ikke om det er standard.
Avatar billede pimpz Nybegynder
13. september 2004 - 11:27 #1
Lyder som lidt DNS Forvirring  :(
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. september 2004 - 11:34 #2
Nej. Det er Wins
Du skal manuelt indtaste adressen på wins-serveren(normalt den samme adresse som DNS serverne) i netværksindstillingerne på din PC
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. september 2004 - 11:35 #3
Og det er også derfor du ikke kan se de andre maskiner i exploreren
Avatar billede bennyn Nybegynder
13. september 2004 - 11:38 #4
DNS er problemet
Se lidt her
http://www.zyxel.dk/FAQ.48+B6JnR4X3p5eGVsZmFxX3BpMVtzaG93VWlkXT0yNyZ0eF96eXhlbGZhcV9waTFbbGlzdE1vZGVdPWl0ZW0mY0hhc2g9NTBhNTQwNjM3Yw__.0.html
Du kan også sætte dine computernavne i hosts/lmhosts filen og lade dem oversætte den til den rigtige ip. Det virker med garanti
Avatar billede pimpz Nybegynder
13. september 2004 - 11:45 #5
Bennyn >> Nemli´ja :-)
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. september 2004 - 11:46 #6
Bennyn - Den artikel beskriver Netbios opslag, og over en MPLS bliver Netbios opslag gjort via wins.

Jeg anbefeler IKKE du lukker op for netbios opslag, for det er et sikkerhedsissue

i 99% af de tilfælde med VPN er det WINS, især hvis han køre split tunneling som Zyxell ofte gør som standart. Og lad være med manuelt at taste noget ind i hostfilen, det er en oldnordisk metode, som skaber problemer når du senere skal fejlsøge på maskinen. Sæt i stedet din VPN korrekt op.
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. september 2004 - 11:49 #7
Prøv nu bare at tast winsadressen ind i netværksindstillingerne, og prøv så igen efter du har genstartet.

Hvis jeg tager fejl, giver jeg øl til alle :)
Avatar billede pimpz Nybegynder
13. september 2004 - 11:49 #8
Hørt !
Avatar billede bennyn Nybegynder
13. september 2004 - 11:51 #9
Hvis manden ikke har en wins server, virker hostfilen fortræffelig.. Skyd ikke gråspurve med kanoner. Host filen virker fortræffelig
Avatar billede bennyn Nybegynder
13. september 2004 - 11:52 #10
vistodk: Hvem nævnte noget om MPLS. Her nævnes en simpel VPN.
Avatar billede mad_maniac Nybegynder
14. september 2004 - 08:02 #11
vistodk: hvis jeg har forstået dig rigtig så skal jeg i min comp. der hjemme indtaste wins adressen på mit arbejde, det har jeg prøvet, uden held:-(
dns har jeg også sat op til dns-serveren på arbejdet, det virker fint, så snart jeg skal på nettet opretter den en tunnel (til dns) men der sker stadig ingenting når jeg pinger på navne.
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. september 2004 - 08:17 #12
hvad ipadresse har du hjemme? for det er ikke sikkert det er samme subnet, som det du har på arbejdet
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. september 2004 - 08:17 #13
jeg er på kundebesøg hele dagen i dag, så jeg svare først igen efter kl 18
Avatar billede mad_maniac Nybegynder
14. september 2004 - 08:25 #14
bennyn: jeg har nu prøvet at åbne netbios men det hjalp heller ikke, andgående at skulle indtaste manuelt er jeg ikke meget for da vi skifter en del ud i vores computere, får flere ind osv. og det vil så kræve at jeg skal ændre alle hjemme stationerne hver gang der sker en ændring.
Avatar billede mad_maniac Nybegynder
14. september 2004 - 08:29 #15
vistodk: hjemme kører jeg 192.168.1.xxx arbejde kører 192.9.200.xxx (spørg mig ikke om hvorfor lige de tal, det er noget som ar taget i brug lang tid før jeg kom ind i firmaet) Jeg kan da ikke lave vpn med samme subnet, eller hvad?
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. september 2004 - 08:35 #16
det kan du godt med cisco, men det er der ikke grund til at lave om på her.
men jeg skriver igen efter 18
Avatar billede bennyn Nybegynder
14. september 2004 - 08:44 #17
Mad_maniac. Det kan jeg godt se, men kobler du ind til andet end serveren med computernavn ? kobler du også ind til enkelte arbejdsstationer
Avatar billede mad_maniac Nybegynder
14. september 2004 - 09:11 #18
Bennyn: Ja, det er en maskinfabrik hvor vi har en computer stående ved hver maskine hvor vi så logger på den enkelte computer for at se om alt kører som det skal på maskinen, det er også derfor at vi skifter ud engang imellem, da miljøet de står i ikke er det bedste for en computer:-)
Avatar billede mad_maniac Nybegynder
14. september 2004 - 11:11 #19
Så nu virker det sq, vistodk, du havde ret det var wins, jeg havde bare kun sat det op på min comp. der hjemmme, men det skal også stå på de enkelte arbejdsstationer.
Men en stor tak skal dog også lyde til bennyn, din løsning havde garanteret også virket men som tidligere skrevet så ville det ikke være optimalt.
Avatar billede bennyn Nybegynder
14. september 2004 - 16:30 #20
godt... jeg viste bare ikke at du havde en wins server..
Grunden til at navne ikke umiddelbart bliver oversat uden, er jo at opslaget kører via broadcast og det ikke kommer med over en vpn tunnel. Derfor skal du bruge enten intern dns server, wins server, eller putte den i din lmhost. Grunden til at dine arbejdsstationer også skal bruge din interne dns/wins server er at de jo skal registereres i den dns/wins server, og det bliver de ved første forsøg på opslag. Alt har en forklaring. Men summa sumarum er jo at alt virker nu, og tillykke med det..
Avatar billede pimpz Nybegynder
14. september 2004 - 19:47 #21
Øv, så er der ingen øl :-/
Avatar billede vistodk Nybegynder
17. september 2004 - 12:01 #22
heheheh :-)
Glad for det virkede for jer