Avatar billede mads111 Nybegynder
13. september 2004 - 08:47 Der er 6 kommentarer

ASP udvikling (web) på mac.

Hej.
På min pc udvikler jeg websites med ASP og Access ved hjælp af IIS-serveren, men hvad gør jeg når jeg får en mac?

Altså skal jeg så uploade til at webhotel hver gang jeg skal teste noget web som ikke kun er html?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
13. september 2004 - 09:07 #1
Måske kan Apple selv give dig svaret?

www.apple.com
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. september 2004 - 09:17 #2
Mac OS X har en Apache-server infbygget.
-den kan æde en MySQL og en Chili-ASP

MySQL:
http://dcsearch.sun.com/search/sfw/index.jsp?qt=mysql%2C+apache

ChiliSoft ASP:
http://www.redhat.com/archives/redhat-list/2001-May/msg01723.html

Jeg ANER desværre ikke hvordan man instalerer komponenterne, men det er der nok én i USA der gør.
-prøv hos:
http://www.linux.com

Find et forum med Mac og MySQL, så får du bedre hjælp end her på Eksperten, tror jeg.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. september 2004 - 09:19 #3
Avatar billede egonspock Seniormester
13. september 2004 - 17:56 #4
Skift til PHP og MySQL, både hos dig selv og hos din provider. De er gratis i modsætning til Access og .asp, og bør derfor også klippe noget af dine hostingudgifter. Du kan evt. også hoste selv, hvis det er en desktop-mac, du er ved at få. Det gode Mac-link er her:

http://www.entropy.ch/software/macosx/welcome.html

Afhængig af kravene til din database, kan du også overveje PostgreSQL, men det er en tand mere langhåret end MySQL. PHP 4.3.2 er indbygget i OSX, men skal slås til i Apacheserveren, mens den nyeste version, 5, også kan fås på ovenstående link.
Avatar billede flemei Nybegynder
19. september 2004 - 10:25 #5
Det er vel meget ligetil... Når du udvikler ASP, er det jo ikke klieneten der afvikler det program du sidder og arbejder med, men derimod serveren. Du skal derfor bruge et program, hvor du kan skrive ASP koden i. Her er f.els. DreamWeaver et meget godt forslag. Hvis du ikke selv har en IIS-server, men f.eks. en XP-Pro, har XP faktisk også en "mini-IIS" installeret.

Du kan ikke afvikle ASP kode på en Mac, og kommer sikkert heller ikke til det. Chilli-APS er ikke specielt kompatibel med MS-ASP.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. september 2004 - 10:49 #6
Microsoft ASP er for gud og hver mand. Komponenterne kan hedde 17 forskellige ting.
ChiliSoftASP er den "rigtige" ASP. Komponenterne hedder nemlig KUN én ting og ikke flere milliarder forkortelser og stavefejl accepteres. Ellers er der ikke synderlig stor forskel.

Forresten kan ASP også kodes i Adobe GoLive 5 eller nyere.

Det lyder faktisk som sød musik i mine øren, når "egonspock" skriver at du bør/skal konvertere dit ASP til PHP og din Access til MySQL.
PHP er nemlig kvikkere end ASP og MySQL er mere "secure" end en Access, da den ikke skal uploades som en fil, men ligger skjult på en MySQL-server.

Good luck!