Avatar billede mr_ruggerio Nybegynder
11. september 2004 - 13:39 Der er 12 kommentarer

Store PC-problemer

Hej.

Jeg er efterhånden temmelig desperat mht. mit system, som nu er ude af drift på 2. uge. Jeg har investeret en del penge i nye komponenter, men intet hjælper. Problemerne startede faktisk for godt 1/2 år siden. Her følger en beskrivelse af forløbet og problemerne i håb om at nogen kan hjælpe:

Det startede (for godt 1/2 siden) med at computeren låste spontant i Windows - skærmbilledet frøs og herefter kunne jeg ikke genstarte før efter 1-2 timer. Dette gentog sig hele tiden: jeg kunne bruge computeren i 2-3 timer, herefter frøs den og jeg kunne ikke starte den op igen før efter 1-2 timer (hvis jeg prøvede frøs den under opstarten).

Jeg satte herefter en ny PSU i (400W mod 300W før), hvilket hjalp øjeblikkeligt (jeg mener dog, at den låste enkelte gange med den nye PSU også) - indtil altså for ca. 2 uger siden. Her skete der nemlig noget tilsvarende - computeren låste i Windows og kunne ikke genstarte. Nu sker der bare det, at når jeg prøver at tænde, så liver systemet op i 1-2 sekunder og lukker så selv ned igen (skærmen når lige at tænde).

Jeg har så købt et nyt motherboard i håb om at det dét som var problemet - men ak! Symptomerne er nøjagtig de samme - systemet kører i få sekunder og lukker så ned.

Jeg har prøvet at koble komponenterne fra én efter én og derefter se om systemet kunne starte. På den måde har jeg fundet ud af, at hvis jeg tager strømmen til CPUen, så lukker systemet ikke ned (pga. de dårlige erfaringer har jeg dog endnu ikke købt en ny cpu...).

Mit system:

CPU: AMD Athlon XP 1600+
Motherboard: Epox 8KHA+ (VIA KT266) / MSI KM3M-V (VIA KM266 Pro)
Ram: 768 Mb (512 + 256)
HD: IBM Deskstar 40gb (UDMA100) + Maxtor (UDMA133)

Systemet er ca. 3 år gammelt; dog er 512mb-ram-modulet og Maxtor-disken købt for ca. 1/2 siden. MSI-bundkortet har jeg lige købt.

Jeg er ret afhængig af min computer i forbindelse med mit studie, så jeg håber virkelig at nogen kan genkende disse symptomer og give et bud på hvad der kan være galt!
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 13:41 #1
Kunne lyde som et ramproblem.
Avatar billede prologic Nybegynder
11. september 2004 - 13:45 #2
Syntes mere det lyder som om din cpu bliver for varm, og systemet laver en shutdown for ikke at brænde af.
Avatar billede prologic Nybegynder
11. september 2004 - 13:47 #3
Har haft en varm xp athlon cpu, den blev 76C og da lukkede systemet også ned. Men da jeg købte ny blæser til cpu'en, samt købte tre kabinet blæsere, lå temperaturen på max. 43¤ når systemet arbejde.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2004 - 13:48 #4
Jeg er helt enig med prologic. Prøv at tage køleren af og check om den har haft ordentligt kontakt med cpu'en.
Avatar billede mr_ruggerio Nybegynder
11. september 2004 - 13:58 #5
ang. ram-problemer så har jeg faktisk ved flere lejligheder (med det gamle mb) oplevet, at systemet gik i stå under opstarten med en meddelelse om ram-fejl (via et display på motherboardet) - dog kan ram-problemer da ikke forårsage shut-down (systemet lukker også hvis jeg fjerner ram-blokkene)

ang. for varm cpu; jeg har en ret stor køler og systemet fungerede fejlfrit i 2 år - kan den bare sådan spontant miste kontakten med cpu'en (jeg har flyttet en del rundt på systemet, kan det give problemer?).. hvordan skal jeg i givet fald forbedre kontakten (jeg bruger noget tape af en art p.t.)
Avatar billede tubber Juniormester
11. september 2004 - 14:29 #6
Du skal købe noget sølv kølepasta......
Fåes hos shg for en 40-50 kr. for en tube....
Du må ikke komme for lidt på heller ikke for meget......
et tyndt jævnt lag over hele chippen midt på cpu ikke hele printet kun den i midten.....

/Tubber
Avatar billede mr_ruggerio Nybegynder
11. september 2004 - 14:39 #7
tak for svarene.. jeg prøver det med kølepastaen og ser hvad der sker

jeg vender tilbage ;)
Avatar billede mr_ruggerio Nybegynder
11. september 2004 - 14:41 #8
i øvrigt: kan det passe, at den konsekvent lukker ned efter 1-2 sek. (altid samme tidsrum) som følge af overophedning - bør det ikke variere fra gang til gang afhængig af temperaturen??
Avatar billede tubber Juniormester
11. september 2004 - 15:23 #9
Du kan også chekke dine ram med memtest86 som kan hentes på http://Www.memtest86.com.......
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 15:34 #10
PSU kan lave nogenlunde samme fejl.
Avatar billede mr_ruggerio Nybegynder
11. september 2004 - 17:16 #11
jeg troede også selv det var PSUen, men jeg har prøvet med 3 PSUer - 2 af dem helt nye
Avatar billede hep_ Nybegynder
11. september 2004 - 18:05 #12
Det kan også være en fejl i CPU'en, det har jeg selv prøvet ved opgradering af CPU. Hvis din CPU har været overophedet, kan det måske have ødelagt en kreds i CPU'en.

Så hvis du har mulighed for at låne en CPU og teste dette, så prøv det.

(nu koster en ny CPU jo heller ikke alverden i den klasse)