Avatar billede nsloek Nybegynder
11. september 2004 - 01:53 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor restarter min PC?

Kære Eksperter

Hver gang jeg forsøger at køre et spil, restarter min PC efter få minutter.

Den gør det, ligegyldig hvilken af mine to harddiske, jeg starter op på (de kører begge win xp, og er begge friskformatterede).

Jeg har updatet mine mainboard drivere

Jeg har forsøgt med to forskellige, moderne grafikkort (32 og 64 mb) med samme resultat.

min strømforsyning er 350 watt - ellers er min computer athlon 1900+ med 512 mb ram.

Jeg har ikke tilsvarende problemer med programmer, der ikke er spil. Jeg har ikke råd til at købe en helt ny computer. Hvilke komponenter skal jeg prøve at skifte ud først, i håb om at det bliver bedre?
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. september 2004 - 06:45 #1
Hmmm... dit problem skal nok findes i nærheden af MB, RAM eller CPU.

CPU og RAM er jo nemmest at komme til, så her ville jeg starte.

Har du i øvrigt prøvet at opdatere din BIOS?
Avatar billede freehelp Praktikant
11. september 2004 - 06:45 #2
Er spillene originale?

Har du tjekket for varme?
-----

Jeg har forsøgt med to forskellige, moderne grafikkort (32 og 64 mb) med samme resultat.
---> Det er jo ikke lige moderne grafikkort :-)

Hvilke spil er det vi snakker om?
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. september 2004 - 06:46 #3
Dine RAM kan du teste med memtest86 - problemet er bare, at et defekt (ustabilt) MB kan forårsage at dine RAM fejler...
Avatar billede bredker Nybegynder
11. september 2004 - 08:29 #4
kontrolpanel>>system>>avanceret>>start og genoprettelse
fjern fluebenet ved " genstart automatisk "
Avatar billede freehelp Praktikant
11. september 2004 - 08:45 #5
Korrekt bredker - men det løser ikke problemet i hans fejl på maskinen :-)

Det udsætter den bare kort
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2004 - 11:54 #6
Hvad er det for grafikkort du har forsøgt med ?
Har du installeret driverne til disse ?
Har du prøvet at geninstallere directx ?
Avatar billede nsloek Nybegynder
11. september 2004 - 13:36 #7
Hvad er MB?
Avatar billede freehelp Praktikant
11. september 2004 - 13:42 #8
Motherboard=bundkort
Avatar billede nsloek Nybegynder
11. september 2004 - 17:14 #9
jpvi: jeg går igang med at memteste med det samme med det nævnte program. Hvordan opdaterer jeg bios?

freehelp: yep - warcraft 3 og hitman 2 er iskolde. Et lidet krævende 3D spil jeg hentede gratis fra nettet fik også skidtet til at genstarte.

tonnybrandt: har både prøvet med et hercules FX4500 32 mb, og senest et GeForce4 MX 440 64 mb. Driverne var (og er) aktive og fungerer korrekt (som det hedder).
jeg vil prøve at geninstallere directX igen.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. september 2004 - 17:17 #10
Har du tjekket for varme?

Gør lige dette Svar: bredker

Tjek derefter din logbog og se hvilken fejl den giver dig
Avatar billede nsloek Nybegynder
12. september 2004 - 22:51 #11
freehelp: Hvordan "tjekker jeg for varme"? hvad menes der?

jpvi: opdatere bios... hvordan...?

Ellers tak for alle svar - forsøger at smide om mig med point... :)
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:09 #12
Er slet ikke med??
Avatar billede nsloek Nybegynder
13. september 2004 - 22:23 #13
freehelp: du spurgte "har du tjekket for varme?" - bagefter sagde du, jeg skulle kigge i min logbog og se hvilken fejl...osv.

hvad mener du med "at tjekke for varme" - og hvad er det for en logbog, du taler om? sorry, men jeg er lidt lost her...

hilsen Niels
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. september 2004 - 00:40 #14
Næste gang, den genstarter, så gå direkte ind i bios og aflæs temperaturerne som vises derinde, sikkert under pchealth.
Så kan vi se om problemet skyldes varme.

Mht logbog'en, så højreklik "Denne computer" og vælg "administrer". Gå ind under "Logbog" og herefter System.
Kig efter om der er nogle fejl, lige i det øjeblik den genstarter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. september 2004 - 00:40 #15
Det var det freehelp mente *S*
Avatar billede freehelp Praktikant
14. september 2004 - 16:33 #16
:-) thx mate
Avatar billede nsloek Nybegynder
21. september 2004 - 15:15 #17
Kære alle sammen!

Det ser ud til, at det har noget med varme at gøre! Inde i BIOS får der tre forskellige temperaturer:
temperature ABS II: 73
temperature 1: 52
temperature 2: 55

Dette er temperaturerne i en rolig stund med coveret taget helt af computeren.
Jeg ved ikke, hvilken af de tre er CPU temperatur?? Er tallene normale?

Jeg har også kigget på temperaturen lige efter den var gået ned. Da havde jeg spillet et par timer, med coveret siddende på, og temperaturerne var steget en del:

temperature ABS II: 81
temperature 1: 61
temperature 2: 55

Det ærgrer mig, hvis jeg bliver nødt til at tage coveret helt af, for at holde temperaturen nede... Behøver jeg det? Og er det overhovedet temperaturen, den er gal med?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. september 2004 - 19:57 #18
Hvis de 73-81 grader virkelig er cpu-temperaturen, er det alt for varmt.
Men samtidig er de andre temperaturer også i overkanten, idet det må være bundkortstemperaturen. Sådan ca. 15-20 grader for varm. Har du nogle kabinetsblæsere på eller luftes kabinettet kun ud via strømforsyningen ?
Avatar billede nsloek Nybegynder
22. september 2004 - 00:06 #19
Jeg kan umiddelbart få øje på 2 blæsere, når jeg kigger ned i maven på computeren. Den ene er den kæmpestore, der sidder oven på CPU'en - den anden er en lille blæser, der sidder direkte på bundkortet. Men der sidder jo også en blæser inde i PSU'en. Så skulle der ikke være flere.

Har skrevet til Phoenix AwardBIOS support og spurgt ad, men har ikke fået svar fra dem endnu.

ABS temperaturen på 73 og temperatur 1 på 52 fremkommer, selv når jeg har hevet hele kabinettet af. Så burde varmen da kunne slippe ud, skulle man tro?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. september 2004 - 00:13 #20
http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/kt400a-roundup_14.html

Fra siden:
ABS II Temperature is the true CPU temperature

Og hvis det er et Soltek bundkort du har i maskinen, passer siden helt perfekt.

Der er overophedningsbeskyttelse indbygget i det bundkort som der tales om, og hvis der også er det i dit, har du svaret på dit spørgsmål.
Avatar billede nsloek Nybegynder
22. september 2004 - 00:40 #21
tonnybrandt: tak for indsatsen, tonny :) - hvordan kan jeg nu få belønnet dig?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. september 2004 - 00:47 #22
Tjaa.. jeg kunne jo lægge et svar *s*

Men det løser jo ikke problemet, men giver årsagen.
Du skal ud og have fat i en ny cpukøler, og gerne en kabinetsblæser, der kan få den varme luft ud af kabinettet.
Jeg kan ikke så godt give links til en cpu-køler, da jeg ikke ved hvilken cpu du har.
Mht kabinetsblæseren skulle der gerne være plads til en i bagsiden af kabinettet og du kan simpelthen måle hvor stor en blæser der er plads til. De fås typisk i 60, 80 92 og 100 mm (såvidt jeg husker) og jo større jo bedre.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. september 2004 - 00:50 #23
Hov, det stod jo i spørgsmålet, hvilken cpu du har.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=42524
Denne køler er efterfølgeren til en jeg selv har på en Tbread 1700 og er yderst tilfreds med. Meget lydløs og god køleevne.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. september 2004 - 12:49 #24
Takker for point :)

Freehelp burde nok have haft del i pointene, da han var den første der gjorde opmærksom på at det kunne være varme, men han er sådan en flink fyr at han ikke vil have point for sin hjælp. *s*
Avatar billede nsloek Nybegynder
24. september 2004 - 13:32 #25
selv tak! til freehelp og alle, der har hjulpet mig... I styrer... ;)