Avatar billede jonathan_andersen Nybegynder
10. september 2004 - 16:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Formatering med NTFS!?

Vær hilset eksperter,

Jeg har beslutter mig for at formattere min spand. Problemet er nu, at jeg har 2 drev der begge er med filsystemet NTFS.

Jeg har ingen forstand på det her - men jeg kan ikke få computeren til at finde de to drev når jeg booter op i dos på en diskette for at formatere. Hvad gør jeg lige....

Disketten brokker sig over at det ikke er Fat eller FAT32...

Jeg må have hjælp :)
Avatar billede bredker Nybegynder
10. september 2004 - 16:47 #1
boot op på en win 2000 eller win xp og formater derfra
Avatar billede benneharli Juniormester
10. september 2004 - 16:53 #2
Endnu bedre:

Hvis du starter op på en windows 98 startdisk og skriver følgende hvor "ent" betyder tryk på entertasten

Debug *ent*
f 200 l1000 *ent*
a cs:100 *ent*
mov ax, 301 *ent*
mov bx, 200 *ent*
mov cx, 1 *ent*
mov dx, 80 *ent*
int 13 *ent*
int 20 *ent*
*ent*
g *ent*

skriver du helt nye sektorer på disken og ALT ER VÆK

mov dx, 80 *ent*
her kan 80 skiftes ud med 81 hvis det er harddisk 2 osv.

Herefter køres f-disk og der formateres. Disken er nu helt ny.
10. september 2004 - 17:08 #3
Hvis du booter i DOS kan du ved hjælp af FDISK slette de 2 partitioner.

Men hvis du efterfølgende vil installere Windows2k eller XP, er der ingen grund til at formatere først. Smid Windows-CD'en i, og boot fra denne. I forbindelse med installations-guiden får du mulighed for at slette de nuværende partitioner, oprette nye, formatere og installere.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. september 2004 - 23:51 #4
Hvis du ikke følger Erikjuul´s forslag (det burde du gøre.*S*) så er der en Fdisk vejledning her:
http://www.eksperten.dk/artikler/122
Avatar billede nico2004 Nybegynder
13. september 2004 - 17:11 #5
det er fordi at bootere op i dos og dos kender ikke NTFS filsystemet så boot med 2000 eller xp cd-er så skulle det virke....