Avatar billede laz Nybegynder
10. september 2004 - 15:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bærbar: Acer Ferrari 3200 vs. Zepto Znote 4200

Jeg er ved at købe ny bærbar, og efter grundig gennemgang af mulighederne er mine øjne faldet på to modeller, nemli Acer Ferrari 3200 og desuden Zepto Znote 4200
Udover små forskelle som bluetooth mv. er den store forskel processoren.
I Ferrari'en er der en AMD Mobile Athlon 64 2800+ og i Znote'en er der en 1.7 GHz Intel Pentium M Dothan (og hele centrino møllen)

Hvad ville i vælge? hvorfor? Og er der nogle der har erfaringer med disse to modeller og processorer?

Det skal siges at den skal bruges til tungt grafisk arbejde.

Yderligere specs kan ses her: http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=141859&gr uppe=7&Extended=&serie=21&producent=Ace og her: http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=169081&gr uppe=7&serie=180&producent=zep

Håber på lidt kyndig vejledning :)
Avatar billede freehelp Praktikant
10. september 2004 - 16:48 #1
http://www.eksperten.dk/artikler/365

Læs min guide :-)

P.t ville jeg ikke selv tage 64bit til bærbar.

For det første er der ikke kommet et OS der kan give dig glæde af 64 bit teknologien og desuden er der ikke kommet aplikationer så du kan bruge 64bit endnu!

Der udover skal du ikke købe Acer efter min erfaring. Deres support er ikke købet værd.

Snakker man fordele ved den nye platform med dothan kontra banias er det maksimale strømforbrug for Pentium M Dothan er 21 watt, og det er 3,5 watt mindre, end Banias bruger.

De tre nye Pentium M Dothan har frekvenser på 2,0, 1,8 og 1,7 gigahertz. Når den bærbare pc kører på batteriet, kan frekvensen sænkes til 600 MHz. På den måde kan der spares på batteriet p.g.a. power 4 gear :-)

Er igang med at lave et site omkring emnet bærbar - og håber folk vil nyde godt af dette
Avatar billede freehelp Praktikant
10. september 2004 - 16:49 #2
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg personligt finder vigtige ved en bærbar er klart vægten, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen.

Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk

Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.
Avatar billede freehelp Praktikant
19. september 2004 - 13:17 #3
Avatar billede freehelp Praktikant
19. september 2004 - 13:17 #4
Beklager :-D ikke her
Avatar billede freehelp Praktikant
21. oktober 2004 - 08:43 #5
Mon ikke tiden er moden til feedback eller en nedlukning af dette spørgsmål??
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:17 #6
Mon ikke du snart kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller få spørgsmålet lukket!?
Avatar billede laz Nybegynder
03. juni 2005 - 07:04 #7
ja, freehelp du må gerne få de 30 point, så opret lige et svar :)

/LAZ
Avatar billede laz Nybegynder
02. januar 2006 - 18:21 #8
han ville nok ikke ha point :)
Avatar billede huset Praktikant
02. januar 2006 - 18:36 #9
LOOL
Avatar billede razzz-cat Nybegynder
28. maj 2006 - 00:14 #10
Jeg syntes klart du skulle købe en zepto