Avatar billede anders_riis Nybegynder
02. marts 2001 - 14:16 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Garanti / forhandler konkurs

Jeg har købt et grafikkort hos Jysk Computer detail i Jylland.
Det drejer sig om et ASUS G-force 6800 deluxe m. tv ind/ud. Grafikkortet virker udemærket, men selve tv ind/ud virker ikke. Kortet er testet på en anden computer som normalt bruger samme slags grafikkort. På den computer viste den samme fejl sig, så det virker som om at det er en fabrikationsfejl.

Garantien er ikke udgået endnu, men jeg ved ikke hvor jeg skal henvende mig.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette problem.
Avatar billede wisen Nybegynder
02. marts 2001 - 14:19 #1
Lytter lige med...
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. marts 2001 - 14:20 #2
Kontakt producentet, det er de eneste der har penge og tilknytning til kortet.
Hvis du skal have hjælp er der nok ikke andre der kan påtage sig ansvaret, såvidt jeg ved har Jydsk computer ikke en øre, de har brugt de sidste til at betale deres gæld, så prøv producenten.
Avatar billede handmade Nybegynder
02. marts 2001 - 14:23 #3
Du kan da prøve at skrive til info@asus.com.tw og forklare dem dit problem.
Der er tilsyneladende ikke nogen dansk repræsentant.
Det tætteste på er en side i Tyskland..
Avatar billede jimsim Nybegynder
02. marts 2001 - 14:26 #4
Avatar billede makse Nybegynder
02. marts 2001 - 14:35 #5
Gå ind i nyhedsgruppen DK.FORBRUGER eller DK.EDB.HARDWARE, der er flere med samme problem som dig.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. marts 2001 - 14:45 #6
Du kan intet gøre i denne situation.

Det er den butik, som solgte dig grafikkortet som yder dig 12 mdr. garanti (det skal de i iht. købeloven).

Du kan kun håbe på at der er en anden butik, som vælger at køre resterne af Jysk Computer vidre, for så kan du evt. gøre garantien gældende over for dem.

Det er en lidt kedelig situation, men sådan er vilkårene desværre :o(
Avatar billede microtec Nybegynder
02. marts 2001 - 14:50 #7
I http://www.eksperten.dk/spm/38078 var om folk, som havde forudbetalt vare hos Jysk Computer, men som ikke havde fået leveret noget da de gik konkurs.
Konkursboet´s advokat ville forsøge at hjælpe dem. Da der er både leverandører og kunder, som har penge i klemme, er det usansynligt at der er penge til at leve op til deres garanti-forpligtelser også :o(
Avatar billede microtec Nybegynder
02. marts 2001 - 14:52 #8
PS: Du får ikke noget ud af at kontakte fabrikanten ASUS. Det er ikke ASUS, som yder 12 mdr. garanti, men butikken der sælger varen.
Avatar billede jimsim Nybegynder
02. marts 2001 - 14:56 #9
Gør et forsøg og skriv til Asus. Det kan aldrig skade...
Avatar billede microtec Nybegynder
02. marts 2001 - 15:00 #10
jimsim >> Det er temmeligt naivt.
ASUS i Taiwan er fuldstændige ligeglade med en enkelt forbruger i Danmark. Specielt når de ikke har nogen som helst forpligtiglser i denne sag.

Prøver lige at finde et link på Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.fs.dk som forklarer situationen med garanti og konkurs. Jeg kan huske jeg har set det der.
Avatar billede hotpop Novice
02. marts 2001 - 15:56 #11
Forbrugerstyrelsens hjemmeside = http://www.forbrugerstyrelsen.dk/
Avatar billede microtec Nybegynder
02. marts 2001 - 16:15 #12
Avatar billede hotpop Novice
02. marts 2001 - 16:34 #13
*gg* det er det sørme også *gg*
Avatar billede jimsim Nybegynder
02. marts 2001 - 22:36 #14
microtec, naivt eller naivt... kald det hvad du vil...
Jeg ved at chancerne ikke er ret store, men jeg ville da bruge de 5-10 minutter det tager at skrive en mail til dem... man ved jo aldrig, og man får aldrig svar hvis man ikke prøver... og hvis nu man kunne undgå at betale de 1500 kr et nyt koster, så ville jeg da i hvert fald forsøge... jeg ville da ikke lade mig skræmme bare fordi det er et stort firma i Taiwan vi taler om.
Så du vil aldrig få mig til at råde Anders_riis til at lade være, bare fordi det er Asus vi snakker om...
Avatar billede flesher Nybegynder
03. marts 2001 - 01:36 #15
Enig, jeg har et af de første Epox KX133 bundkort, der kom til landet. Tro mig, det har voldt kvaler. Jeg skrev til Epox og fik svar fra deres support i Holland med ny BIOS vedhæftet, så nogle gange kan den alm. lille dansker blive hjulpet og 10 minutter er jo ingenting, ;O).
Avatar billede ricky Nybegynder
03. marts 2001 - 13:52 #16
Det er bestemt ikke naivt at bruge de få min. det tager at skrive en mail til ASUS. Det er massere af eksempler på at producenterne påtager sig ansvaret for produktet - de har nemlig allerede påtaget sig det overfor forhandleren... og derfor vælger mange at håndtere den resterende garanti enten direkte eller gennem en anden forhandler eller distributør.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. marts 2001 - 23:25 #17
Jammen prøv da bare at beklage din nød til ASUS i Taiwain over at en dansk PC-butik er gået ned *gg*
De gange jeg har skrevt mail´s om tekniske problemer til firmaer i østen, har jeg aldrig fået svar.

Det er da rigtigt at det ikke skader at prøve, men jeg syntes lige så godt anders_riis kan indstille sig på at der ikke er noget at gøre i denne sag (med mindre en anden butik vidrefører resterne af Jysk Computer).
Jeg kan godt se det er skide ærgeligt, men nogen gange er man nød til at se kendsgerningerne i øjnene.
Avatar billede microtec Nybegynder
03. marts 2001 - 23:29 #18
Nu har jeg fundet den tekst hos Forbrugerstyrelsen, som indeholder garantil ved konkurs.
Det er http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

Kik i afsnittet \"Konkurser, lukninger, og nye ejere\"
Avatar billede lede Nybegynder
09. marts 2001 - 13:39 #19
Det er ofte sådan at den danske distributør, via deres kontrakt med leverandøren, forpligtiger sig til at forestå garantiforpligtigelser på produkterne, selv efter en sådan konkurs.
Dog kan dette fraviges hvis varen er importeret selv.
Prøv hos Rosenmeier (www.rosenmeier.dk), eller tel. 96328080, da de er Asus distributør.
Avatar billede microtec Nybegynder
09. marts 2001 - 13:49 #20
lede >> Den danske distributør har ingen forpligtelser over for slutbrugeren.
Han har kun forpligtelser over for den butik, som sælger produktet.

Prøv nu lige at læse http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm afsnit \"Konkurser, lukninger, og nye ejere\"
Avatar billede lede Nybegynder
09. marts 2001 - 14:00 #21
Jeg gentager lige igen, forpligtelsen ligger ikke i lovgivningen, men i de kontrakter der findes mellem leverandør og distributør.
Jeg har været i EDB branchen i 15 år, og sidder til dagligt med disse kontrakter.
Jeg har mange gange været ude for (som distributør) at skulle sørge for en ombytning/reparation på vegne af et lukket firma.
Årsagen til de pasuser i kontrakterne er leverandørens (i dette tilfælde ASUS) ønske om en god behandling af slutkunder.
Jeg siger ikke at Rosenmeier HAR en sådan pasus, men det skulle undre mig hvis de ikke har.
Avatar billede lede Nybegynder
09. marts 2001 - 14:08 #22
Jeg vil godt lige kommentere yderligere.
Leverandøren af produktet (ASUS) har serienumrene i deres database, og hvis Rosenmeier vælger at bytte/reparere produktet, kan de ved at sende serienummeret til producenten, få at vide om de kan få det byttet fra fabrikken.
Hvis de kan, er det god købmandsskik at vælge at hjælpe slutkunden.
Avatar billede microtec Nybegynder
09. marts 2001 - 14:20 #23
lede >> Vrøvl.
Det er den Danske købelov, som siger at forhandleren skal yde 1 års garanti.
I mange andre lande har slutkunden ikke så gode garanti-vilkår.

Du ser det ud fra et fra \"leverandør <=> forhandler\". Der er der ganske rigtig ingen lovgivning. Nogen leverandører giver deres FORHANDLER garanti, andre ikke.

Her er der tale om \"kunde <=> butik\" og så SKAL Dansk købelov gælde. Købeloven siger klart at det er BUTIKKEN, som skal yde kunden 1 års garanti.
Kunden skal gå til BUTIKKEN med sit garanti-krav. Det kan så godt være at butikken får dækket nogle af sine garantiomkostninger af leverandøren.

Jeg sælger også selv elektronisk isenkram, så jeg kender godt købelove.
Ud fra din beskrivelse er det ikke slut-kunder du beskæftiger dig med. Derfor kælder købeloven ikke der, men de kontrakter i aftaler.
Avatar billede microtec Nybegynder
09. marts 2001 - 14:22 #24
lede >> Enig i at det ville være god \"købmandsskik\", men her er der tale om en producent i Taiwan.
De har en noget anderledes opfattese af den slags ting.
Avatar billede lede Nybegynder
09. marts 2001 - 14:51 #25
Kære Hr. Microtec,
Jeg modsiger dig ikke omkring købelovens forpligtigelser mellem slutkunde og butik, men her drejer det sig om en slutkunde som ikke HAR en butik at gå til, så mit råd er simpelt: Prøv hos den danske distributør, da de ofte har en forpligtigelse i kontrakten mellem dem og producenten.
Jeg kender personligt ikke nogen forhandler som IKKE har mindst 1 års garanti fra distributøren på produkterne, selvom det ikke er lovpligtigt. Forhandleren ønsker jo ikke at stå med problemerne selv.
Desuden VED jeg at ingen seriøs distributør ville lave en kontrakt med en producent, medmindre at producenten stod inde for garantien.
Dette gælder ISÆR for et firma som ASUS, som på trods af dets oprindelsesland, fremstår som et seriøst firma, med high-end produkter OG god service.
M.h.t andre landes garanti vilkår er det en gammel skrøne at betingelserne er meget ringere end i Danmark på IT området, jeg handler med praktisk talt alle Europæiske lande, og kender ikke nogen som IKKE yder minimum 1 års garanti.
Jeg kan bl.a. nævne at i dette tilfælde giver ASUS 3 års garanti på grafikkort.
Summering:
Jeg modsiger INGEN af dine argumenter, men prøver blot at hjælpe slutkunden med at få ombyttet/repareret sit grafikkort gratis, istedet for at skulle købe et nyt.
Avatar billede microtec Nybegynder
09. marts 2001 - 14:55 #26
lede >> OK, Vi slutter her. Jeg bryder mig ikke om dit \"Kære Hr. Microtec\".

Hvis du lige gjorde dig selv den tjeneste at læse http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm ville du se at slutkunden ikke kan gøre nogen KRAV gældende over for andre end butikken og konkursboet.

Avatar billede lede Nybegynder
09. marts 2001 - 15:13 #27
Vi snakker stadig ikke om krav, men om muligheder for at hjælpe, og for at afslutte denne har jeg lige ringet til mine venner hos Rosenmeier, som siger at slutkunden er velkommen til at maile til returafdelingen på jhs@rosenmeier.dk med serienummer samt type af grafikkort, så vil de undersøge om der er garanti, og hvis der er, bytte kortet for kunden.
Jeg håber det hjælper.