Avatar billede ejvindh Ekspert
10. september 2004 - 10:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed uden IE

Det her er egentlig mest et "spørgsmål til diskussion". Jeg har fulgt med i, at der her på siderne bliver gjort et stort stykke arbejde for at hjælpe folk af med mal-, spy- og adware. Og at man i den forbindelse som regel slutter af med nogle gode råd til sikker internet-brug. Her henvises der bl.a. til diverse programmer til fjernelse af skidtet (Spybot, Adaware) og til immunisering overfor det (Spywareblaster, IE-spyad) og til overvågning (Spywareguard).

Jeg har selv på fornemmelsen at et 4. skridt man kan tage, der også gør at man undgår en del snavs er at bruge en alternativ browser. Jeg bruger selv Mozilla Firebird, og det sammen med Spywareblaster gør egentlig at jeg sjældent har særlig meget snavs på computeren (jeg har lige pastet min Highjackthis-log ind nedenfor, for at dokumentere det). Ville det egentlig ikke være relevant at inkorporere ildfuglen (eller andre alternative browsere) i disse afsluttende råd? Den er jo nu ved at være så stabil og let-tilgængelig at det ikke burde volde særlig mange IE-brugere problemer at have den som default-browser. Det er rigtigt at der er enkelte sider som stadig er IE-specifikke, men så kan man jo bare i disse enkelte tilfælde åbne denne browser (der findes faktisk endda et plugin til Firebird så man kan højreklikke på links og åbnet dem i IE).
Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 10-39-58, on 10-09-04
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\taskmgr.exe
C:\WINDOWS\System32\ati2evxx.exe
C:\Programmer\FirstClass\Fcc32.exe
C:\Programmer\Corel\WordPerfect Office 2000\programs\wpwin9.exe
C:\WINDOWS\system32\ntvdm.exe
C:\Programmer\Tcmd\TOTALCMD.EXE
C:\WINDOWS\system32\NOTEPAD.EXE
C:\Programmer\Sophos\SWEEPSRV.SYS
C:\Programmer\Sophos\SWNETSUP.EXE
C:\Programmer\Sophos\SWUPDATE.EXE
C:\Programmer\Sophos\ICMON.EXE
C:\Programmer\Logitech\MouseWare\System\Em_exec.exe
C:\WINDOWS\system32\notepad.exe
C:\Programmer\mozilla.org\MozillaFirebird\MozillaFirebird.exe
C:\Programmer\Hijackthis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.msn.com
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.msn.com/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=ie&ar=iesearch
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.google.dk
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.msn.com/
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://ie.search.msn.com/{SUB_RFC1766}/srchasst/srchasst.htm
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O4 - Global Startup: taskmgr.exe.lnk = C:\WINDOWS\system32\taskmgr.exe
O4 - Global Startup: InterCheck Monitor.LNK = C:\Programmer\Sophos\ICMON.EXE
O6 - HKCU\Software\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Restrictions present
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1093853906805
Avatar billede killerbrain Nybegynder
10. september 2004 - 11:03 #1
Jo, selvfølgelig er det godt at råde og hjælpe folk med at konvertere til en anden browser end IE. Eks. firefox.

Jeg bruger selv firefox og har også spredet budskabet, bla. bruger hele familien nu firefox og flere venner er også hoppet over på det. Så, spred budskabet. Så kan vi også give IE lidt konkurence.
Avatar billede perhaps Nybegynder
10. september 2004 - 11:33 #2
Jeg bruger IE og jeg har ALDRIG snavs på min computer selv om jeg er inde på de skumle sider. Ikke engang TRACKING-COOKIES FRA EKSPERTEN får jeg. Intet. Det kan altså lade sig gøre :o)
Avatar billede wise Seniormester
10. september 2004 - 12:04 #3
Jeg ved godt der er noget hønene og æget over det, men jeg føler mig tvunget til at bruge IE sålæng site-udviklerne laver sites som ikke overholder standarderne og dermed ikke fungere ordentligt i andet end IE...
Og ja, jeg ved godt at deres argument modsat er at alle deres brugere bruger IE... men det jo klart når det ikke virker med andet...

Jeg har mozilla installeret og prøver at bruge den, men hvergang jeg rammer en side der ikke spiller ordentligt er der større sandsynlighed for at jeg åbner IE næste gang...

/Lasse
Der i mange år brugte netscape indtil det netop var for mange sites der ikke virkede ordentligt...
Avatar billede topaz Nybegynder
10. september 2004 - 12:27 #4
Jeg faldt på et tidspunkt over en historie om nogen der ikke ville acceptere de der IE-only sider.

http://www.siffan.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1025

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men den er da meget sjov.
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. september 2004 - 13:34 #5
Min pointe med spørgsmålet var ikke at rejse en ny for/imod-diskussion omkring IE, men snarere at foreslå at alternative browsere blev overvejet som et værn imod spyware o.lign. Ikke fordi jeg mener at de alternative browsere pr. definition er mere sikre end IE, men fordi IE er mest udbredt, retter det meste spyware retter sig imod IE og rammer derfor ved siden af når man komme med en anden browser.

Nu kan jeg så forstå på Perhaps at det KAN lade sig gøre at undgå det med IE også. Hvordan er du kommet så vidt?
Avatar billede perhaps Nybegynder
10. september 2004 - 14:52 #6
Det KAN virkeligt lade sig gøre. Min sammensætning af sikkerhedsprogrammer er en dyr løsning, men effektiv. Hvorom alt gælder så er det hamrende nødvendigt at have sine sikkerhedsprogrammer opdateret og det gælder også styresystemet. En undersøgelse for nylig viste at ikke engang 50% af computerbrugerne har styresystemet opdateret. Disse ting er altid iorden hos mig.

Som virusscanner: Norman med sandbox-teknologien
Som firewall: BitGuard
Som trojanbekæmper: BoClean (TrojanHunter er lige så god)
Som spywarebekæmper: Spy Sweeper
desuden IE-Spyad og SpywareBlaster
Ad-aware og Spybot har jeg netop fjernet. En enkelt gang kunne de finde en tracking-cookie, men sjældent. Spy Sweeper i sidste nye opdatering 3.2 kan nu sagtens klare det.

Det er absolut nødvendigt at sikkerhedsprogrammerne installeres på rene maskiner. Jeg ser ofte en Spy Sweeper installeret på en snavset maskine og brugeren kan så ikke forstå at programmet ikke kunne fjerne en about:blank-startside. Den nye version af Spy Sweeper kan godt holde det møg ude, men det går ikke når den allerede findes på puteren. Så skal puteren først renses.

Dette er også vigtigt når den nye SP2 skal installeres. Det kan give store probs når computeren i forvejen er befængt med en CWS.

Alle sikkerhedsprogrammer og styresystemet SKAL holdes opdateret hele tiden!
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. september 2004 - 15:37 #7
Perhaps: Ja, det ser godt nok effektivt ud. Men også dyrt (som du selv nævner): ca. 1000 kr. om året (jvf. spywarefri's priser). For mere "almindelige" brugere er det jo nok lige i overkanten. Med Firefox kan man (det har jeg i hvert fald indtil videre kunnet) holde det på afstand med de gratis programmer. Godt nok ryger der noget ind gennem firefox også, men det kan som regel fjernes med Spybot/Adaware.

Jeg indrømmer at det sidste er en påstand. Er der nogle der har andre erfaringer? Ville de rigtig snavsede ting også blive holdt ude fra IE hvis bare folk opdaterede deres windows og havde lagt (opdaterede versioner af) IE Spyat/Spywareblaster ind?
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. september 2004 - 15:38 #8
- og selvfølgelig antivirus-programmer... det siger sig selv :-)
Avatar billede perhaps Nybegynder
10. september 2004 - 18:05 #9
Det gælder også andre programmer som f.eks. Adobe Reader, Media Player, Flash, fpt osv. Alle disse og flere er potentielle indgange for skidt og møg. Eks. bør du have Adobe Reader i vers. 6.0.2. Tidligere versioner har et sikkerhedsbrist.
Avatar billede perhaps Nybegynder
10. september 2004 - 18:06 #10
fpt=ftp
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. september 2004 - 16:59 #11
Nå, det blev ikke til den diskussion som jeg havde håbet på. Måske opretter jeg et lignende spørgsmål på Spywarefri engang.

Men jeg lærte da lidt ved perhaps' indlæg, så hvis du vil tjene 5 point, er du velkommen til at lægge et svar.
Avatar billede perhaps Nybegynder
14. september 2004 - 10:12 #12
Ok! Ha' en fortsat god dag!
Avatar billede ejvindh Ekspert
14. september 2004 - 10:48 #13
Tak i lige måde. Og tak for din deltagelse :-)