Avatar billede borst Nybegynder
09. september 2004 - 19:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kan ikke boote suse efter XP install

Jeg har installeret Suse 9.1 professional på min maskine med WIndows XP. Det kørte fint indtil jeg måtte geninstallere XP.
Nu kommer Grub loaderen ikke frem mere.
Hvad skal jeg gøre for at få Grubben tilbage?
Linux og Windows er installeret på hver sin harddisk.
Det skal lige siges at jeg ikke er nogen haj til linux ;-)
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2004 - 20:58 #1
Start op på CD 1 og vælg start installeret system så kommer du ind i SuSE her geninstalleret du GRUB bootloaderen og så er alt ved det gamle
Avatar billede borst Nybegynder
09. september 2004 - 21:38 #2
Den valgmulighed har jeg ikke. Der er kun boot fra HD, installation eller rescue system.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2004 - 22:32 #3
OK så vælger du "rescue system" -> log ind som root og derefter genskriver du MBR
hvis du ikke kender teknikken så mail igen så laver jeg den i morgen tidlig, jeg skal se film i aften
Avatar billede borst Nybegynder
09. september 2004 - 22:38 #4
Jeg kender ikke teknikken, men så vidt jeg husker valgte jeg under suseinstallationen at den ikke skulle røre MBR?
Og god fornøjelse med filmen ;-)
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2004 - 23:26 #5
Du kan se lidt om GRUB på dette svar http://www.eksperten.dk/spm/480685

For at få dit system op at køre burde dette hjælpe

Start op i rescue mode -> log ind som "root"
skriv -> grub -> klik ENTER
skriv -> root (  -> klik TABULATOR      (nu vises dine mulige harddiske antageligt hd0 og hd1, jeg går ud fra at linux ligger på hd1 så du )
skriv -> 1
klik -> TABULATOR
klik -> TABULATOR (den er god nok klik tabulator indtil du får en beskrivelse af hvad der er af filsystemer på den valgte disk)
indsæt det patitionsnummer efter kommaet som viser din rodpartition (reizerfs)
klik -> TABULATOR
klik ENTER
skriv -> setup (hd0)
klik -> ENTER
skriv -> quit
klik -> ENTER
skriv -> reboot
klik -> ENTER

Så skulle skidtet gerne køre
Avatar billede borst Nybegynder
10. september 2004 - 21:37 #6
Hvis jeg skriver root skriver den bare "root rootnoverify"-
Jeg kan få den til at vise noget omkring FD0 men ikke noget med Harddiske.
Men disken er der, jeg kan se den via diskmanagement i Windows.
Avatar billede borst Nybegynder
13. september 2004 - 10:21 #7
Valgte at lave en reinstallation.
Case closed.